donderdag 29 maart 2012

kweken in PET-flesjes

Naar aanleiding van de vragen over mijn experiment met het kweken in kleine PET-flesjes een blogje daarover.
Gister heb ik na mijn ochtend workshop "zaaien en kweken" (het was ook wel: zaaien en kwekken, het was erg gezellig maar vooral leerzaam) snel gezaaid wat nog gezaaid moest worden.

Hieronder zie je waar ik de PET-flesjes open gesneden heb.
Ik kan de PET-fles nu "dicht" laten staan (1), open klappen (2) en met een wasknijper erop, blijft het (verder) open staan (3), dat is handig als het plantje al iets groter is. Ik kan ze ook weer dichtklappen, soms moet ik dan even een kneepje geven in "het scharnier".
Dit zijn dezelfde flesjes dichtgeklapt.

Bevindingen tot zover:

DO's:
- snij de flesjes open ongeveer een halve tot een hele centimeter onder het bovenste randje waar het etiket tussen zat.
Zo kun je makkelijk bij de closetrol om te zaaien en kan het plantje toch nog wat hoogte krijgen voor je de bovenste helft open moet zetten om te voorkomen dat het plantje beschadigd raakt bij het openen of de wanden van het flesje gaat raken. Bij andere merken, snij het flesje een centimeter of 3 a 4 boven de closetrol open.

- Neem potgrond en zaaigrond die ongeveer zo vochtig is als een handdoek na het afdrogen. Die term moet ik even uitleggen, in mijn workshop werd ons uitgelegd hoe vochtig de grond moest zijn en ik vroeg "okee, strijkdroog dus?" "Nee, iets vochtiger, zoals je handdoek na het douchen" ;-).

- vul de closetrolletjes (eigenlijk zijn strookjes krantenpapier veel beter! Die absorberen het vocht beter) helemaal met potgrond en druk die dan heel goed aan, de overige ruimte vul ik met zaai- en stekgrond (sinds gister, potgrond bevat te veel voeding voor zaailingen). Ook goed aandrukken. Zaadje(s) erin en een laagje zaai- en stekgrond erover zo dik als het zaadje is.

- Geef de zaailing nog een klein beetje water (dat doe je niet als je in plastic zaait, omdat plastic bakjes geen vocht opnemen)

- Je hebt echt ventilatie nodig, plak de opening dus niet dicht, misschien moet je zelfs de dop van de fles afhalen. Zeker als je wat uitgeschoten bent met het water.

DONT'S:

- Te natte potgrond en te veel water, ik heb daardoor nu een schimmel in twee flesjes. Mijn potgrond had even vochtig gelegen in de zak, ik had het even los moeten leggen en wat laten aandrogen in de zon.

- Dichtplakken, er is echt wat ventilatie nodig, als ik "het scharnier" even knijp, sluit het al prima. Zaaibakken en andere contrapties die je kunt kopen, hebben ook ventilatie. Een flesje had ik dichtgemaakt, die heeft nog meer schimmel.

- een te grote fles, dat is niet handig met de closetrol vullen, erin zetten er eruit halen. Grotere PET-flessen kun je wel weer in de tuin gebruiken om jongen plantjes te beschermen of om de bodem over een stok te zetten, dan kan je er gaas (neem blauw, groen en zwart zien de vogels niet!) of plastic overheen leggen om iets te bouwen om planten te beschermen.

Over een tijdje zullen er als het goed gaat plantjes groeien in de cola-flesjes, dan kan Coca Cola pas echt claimen dat ze "plant-bottles" maken! (de zgn plant bottle van Coca Cola is meer marketing dan echt hart voor het milieu).

De aubergine die ik vorige week heb gezaaid in twee flesjes hebben al twee kleine sprietjes gemaakt. Ik heb dus alleen dus schimmel aan de buitenkant van de closetrol waar ik nog iets aan moet doen. Een andere fles die ik al wel gevuld had met closetrol met potgrond heeft ook wat schimmel, zelfs zonder extra water. In de zaaibakjes die gestapeld klaar stonden zaten ook twee schimmel plekjes. De potgrond was dus denk ik gewoon te vochtig en ik had voor meer ventilatie moeten zorgen.

Misschien dat meer ervaren tuiniers nog meer tips hebben?

In de zaaibakken had Minipenny vorige week al heel lief potgrond gedaan, die heb ik ook nog aangedrukt en er zaaigrond bovenop gedaan. Ik dacht altijd dat de grond voor zaailingen lekker los moest zijn maar dat is dus niet zo.
Gister heb ik een handig dingetje gekocht; een potjesmaker, het is het houten dingetje dat je in de zaaibak zit staan. De bovenkant blijkt ook erg handig te zijn om grond aan de drukken (dat zie je in het zaaibakje waar de potjesmaker in staat). Geen vieze nagels en met een beweging is het goed aangedrukt.
Toen ik de zaadjes erin legde, kon ik ze afdekken met zaaigrond uit de hoekjes.
We hoeven nu geen pleerollen meer te bewaren, volgend jaar maak ik m'n zaaipotjes van krantenpapier.

Er lag al een paar maanden een oude luxaflex buiten met de bedoeling er plantenstokjes van te knippen (gekocht bij de kringloop voor Minipenny's kamer, bleek niet te passen). Daar ben ik vorige week aan begonnen. Helaas zit er een gladde coating over het metaal, daardoor moet ik er met een CD-marker op schrijven (minder milieuvriendelijk) op metaal zonder coating kun je met een grafiet potlood schrijven (ook te koop bij Wilftfang).

En nu is het dus afwachten..

4 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny, je doet wc rolletjes in petflesjes.... ik vroeg me al af hoe je op een makkelijke manier die plantje eruit zou krijgen! Nu snap ik het.
    De schimmel bij het zaaigoed kun je tegengaan door een mengsel van water en "gebitsreiniger"(naam vergeten met mijn gatenkaas...) zo ongeveer een kwart tablet op een halve liter water. Helpt uitstekend!
    Boterkuipjes kun je ook in "labels" knippen en beschrijven met gewoon potlood, werkt ook heel goed. Na een winter in de tuin kun je nog de labels lezen! ;)

    groetjes en succes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al een paar keer zaadjes in potjes gedaan en kreeg ook alleen schimmel. Geen plantje te bekennen. Ik heb gewoon geen groene vingers. Laat mij maar polissen uitpluizen ;)

    PS: kun je woordverificatie uitzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tips, dank!
    Ik gebruik ijsstokjes en potlood als zaaibordjes - werkt uitstekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.