zaterdag 16 januari 2010

recyclen van plastic nummer 6 en het misschientje




In onze gemeente wordt sinds januari ook het plastic ingezameld. Wij scheiden nu uiteraard braaf zoveel mogelijk het plastic maar ik bedacht me dat ik eens moet kijken of ik het plastic nummer 6 niet nog even kan uitvissen voor een creatief projectje.

Een tijd geleden las ik nl. op http://www.instructables.com/ dat je met plastic no. 6 kunt krimpie dinken. Kennen jullie het nog? Vroeger mochten wij wel eens wat tekenen op een plastic folie en dat werdt dat in de oven geschoven, even later had je een plastic dingetje dat 9 keer zo klein was. Kon je leuk sleutelhangers mee maken en sieraden. Nou blijkt dat dus ook gewoon te gaan met verpakkingingen van plastic nummer 6. De bloemetjes en blaadjes hierboven zijn ook zelfgemaakt door iemand met nummer 6 plastic. (link volgt)
Je kunt er zelfs ook een grappige plastic ring van maken:
Jaren geleden raakte ik helemaal enthousiast van een webpagina over het haken van een tas van gebruikte plastic tasjes uit winkels. In eerste instantie ging ik aan het sparen maar toen bedacht ik me dat het veel milieu-vriendelijker is om zelf een tasje mee te nemen en plastic tasjes te weigeren in winkels, zo worden er niet onnodig plastic tasjes geproduceerd. Zo'n tasje werd in de Vrekkenkrant een "misschientje" genoemd. Een (plastic) tasje in je handtas of jaszak voor als je misschien nog een boodschap doet. Ik zag vorige week weer iets over zo'n zelfgehaakte tas en dacht met enige schaamte aan de enorme voorraad tasjes die er weer onder in het keukenkastje lagen. Ik heb de grote en stevige apart gehouden om te dienen als "misschientje" en er een in m'n handtas gestoken en de verzorgingstas, de tassen die in de afvalbakjes passen als vuilniszakje heb ik bewaard en de tasjes die net te klein waren heb ik naar de kringloopwinkel gebracht samen met een lading boeken die ik niet meer wilde, zodat ze daar opnieuw gebruikt kunnen worden.
Deze week nog een paar keer naar het UWV gebeld over reintegratie op termijn maar er komt voorlopig geen garen op de klos...
Ik ga straks even kijken en proefdraaien bij de speel-o-theek, ik heb er wel zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.