zaterdag 22 maart 2014

Zaaien enzo


 
Al een tijdje spaar ik "afval" voor het voorzaaien, opkweken en beschermen van groenten, kruiden en bloemen voor de tuin.
Zowel de bovenkant als de onderkant van een klein eierdoosje heb ik gevuld met potgrond. De deksel heeft een gaatje, maar dat zet je makkelijk dicht met de sluiting (zie op foto).
Een bakje van peren (hier favoriet fruit) is een prima "kasje" voor over de eierdoos helften.

De netjes die over de peren zaten heb ik ook bewaard. Ik ga ze waarschijnlijk nog openknippen en aan elkaar maken om er kleine gaastunneltjes mee te maken voor over jonge plantjes of net gezaaid goed. Ook heb een een hoop wc rollen gespaard om in voor te zaaien. De sojamelk pakken worden "kragen" om plantjes heen om ze te beschermen tegen ongedierte etc. Daaromheen komt dan nog koffiedrap.

Ik heb ook mijn "flessekasjes" weer tevoorschijn gehaald. Op de foto zie je dat ik ze open heb gesneden.
Ze kunnen nu open staan, zoals rechts op de foto als de plantjes groter zijn. Ik zet er een klein knijpertje op.
Het kweken begint met een dichtgeklapt flesje (zoals de meeste flesjes op de foto).
Als de plantjes al wat mogen wennen aan mee koude of als het te vochtig wordt in het flessekasje, kan de dop er nog af. Zo kan er meer lucht bij.


 Nou moest ik die wc-rollen in de flessekasjes ook nog vullen. Van een dubbel gevouwen leeg pak pap maakte ik een trechter.
De trechter zette ik in de wc-rol, vervolgens schepte ik wat potgrond in de trechter en klopte ik met alles flink op het aanrecht zodat de potgrond in de rol zakte.
Met de trechter bleek ik ook prima de potgrond aan te kunnen drukken. Dan deed ik er nog een los laagje potgrond op.
Als de zaadjes erin gaan, worden ze afgedekt met nog een heel licht en los laagje potgrond (als dat nodig is tenminste).
 De onderkant van de trechter had ik van binnen naar buiten beplakt met plakband. Zo gleed het zand er makkelijker door er bleef het goed heel.
Om aan te geven wat ik bedoel, heb ik ook nog geplakt met een stukje schilderstape.

De bak en de doos met flessekasjes staat nu op onze slaapkamer, daar komt lekker veel zon. Ik kwam altijd ruimte tekort op de vensterbank en ik vond het een beetje rommelig en ongezellig worden. Ik heb nu nog wel "officiële" voorzaaibakjes waarin ik ook dingen voor kan zaaien beneden.
Boven heb ik nu alleen kerstomaatjes gezaaid, de rest komt nog maar het is wel handig om alles klaar te hebben staan.
Minipenny heeft zaad voor flox uitgezocht, dat mag ze straks nog zaaien.

In een plasic bak van een bamipakket staan closetrollen met daarin peulen voorgezaaid.
In de laatste Genoeg las ik een hele handige tip; laat de closetrollen niet rond maar vouw ze twee keer dubbel zodat je vierkantjes krijgt. Zo nemen ze minder ruimte in.
De peulen staan in de koudste plek van het huis; de hal. Binnenkort zaai ik weer meer, ik wil de oogst een beetje spreiden.
Ik was vergeten om wat piepers uit te laten lopen dus ze zullen wat laat in de grond gaan. Vorig jaar had ik een aantal kleine piepers (biologisch van Lidl) laten uitlopen en die in de grond gestopt. De moestuinmeneer vertelde me dat dat niet nodig was geweest, je kunt ze ook gewoon in stukjes snijden en van een aardappel meerdere stukjes poten. Als er maar een uitloper aan zit. 

Ik heb ook rode pootuitjes gekocht, omdat ik rood lekker vind maar ook omdat ik een mol in de tuin heb gehad.
Mollen vinden de geur van knoflook en ui niet lekker, heb ik gelezen. Tegen de schutting aan heb ik een rij rode ui gezet in de hoop dat hij bij de buren gaat blijven. Die kunnen wel een gratis tuinman gebruiken om het onkruid om te spitten ;-).


In de keuken verzamelen we gft voor het compostvat in een bakje. Als het vol is lopen we even de tuin in om het te legen.
Ik verzamel ook eierschalen in een vaas (ik heb een kleine verzameling Delfts blauw spul in de keuken, daar staat ie bij). De vaas was deze week vol en de schalen werden gemalen in het keukenmachientje. Recycling en gratis kalk voor de tuin!

Helaas is er iemand in Nederland die de verkeerde vorm van zaaien bezigt. Haat zaaien.
Vanmorgen had ik een afspraak op het politiebureau om aangifte te doen.
Ik heb mijn oma als jong meisje beloofd dat ik eerder iets zou doen en zou laten weten dat ik het er niet mee eens was als er weer zo'n gek op stond. Mijn oma was Duitse en haar familie absoluut niet sympathiserend met de ideeën van Hitler maar na een tijdje was het te laat...




3 opmerkingen:

  1. Ik vond de tegenpool van Ebru Umar in NRC heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die flesjes zijn heel handig idd... vergeet ik steeds... Bedankt voor tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jah het was er ook heelrijk weer voor, en goed wat je zegt over gw :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.