zaterdag 1 februari 2014

Aan de wasbare luiers begonnen

Deze week vond ik ineens de inspiratie om toch eens aan de wasbare luiers te beginnen.
Ik begon weer zoals gewoonlijk met de "If all else fails, read the manual"-methode met als gevolg dat Ienimini een paar uur later een bijzonder klamme romper had.
Okeee, toch maar even de manual opzoeken, hoe moest het ook alweer?

Ik heb een hele tijd geleden wasbare luiers gekocht (met meegroei knoopjes) maar na een poging met een vouwluier had ik het wel even weer gezien.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Hier vond ik een duidelijke "foto rapportage" hoe de luiers die ik heb gekocht werken. Alleen lijkt het mij handiger om de inlegger, met daar bovenop een inlegvel op de luier te leggen.  Zo kun je een dag doen met het broekje. Scheelt was, kosten en het mileu dus.

Ik heb 3 luiers en maar drie inleggers maar ik heb zitten denken om gewoon dubbel gevouwen spuugdoekjes erin te stoppen. Misschien maar twee? Ik heb ook inlegvellen.



Vandaag heb ik ook vouwluiers in het broekje gebruikt, dat ging ook prima. Ienimini krijgt er alleen wel een enorme bips van ;-). Lijkt me ook wel erg warm.

Ik heb ook een hele stapel hydrofiel luiers en oogjesluiers en ik kreeg een strikslip van Joke met nog meer vouwluiers dus hier kon ik ook mee aan de slag.
Joke had ook voor gevouwen luiers meegestuurd en ik had al een beetje uitgevlooid hoe ze gevouwen waren maar het bleek makkelijker te kunnen. Hieronder  een video over verschillende manieren waarop je een luier kunt vouwen. Heel educatief




Nu ik toch aan het wassen ben, kan ik ook wel overgaan naar wasbare billendoekjes. Ik scheur nu vaak een billendoekje in tweeën om nog een beetje milieuvriendelijk te poetsen maar het kan nog een graadje beter.
Ik vond op van dezelfde Youtube-moeder hier ook een filmpje over. Gewoon doekjes in een billendoekjesdoos en een sprayflesje water erbij.
Er is ook een handige manier om ze te vouwen voor je ze in de doos stopt, dan kun je ze zo er een voor een uit trekken, zie filmpje.

Nu las ik net op een ander blog over wasbaar toiletpapier.  Kan ik ook wel doen boven bij het toilet als het wasbaar luieren bevalt. Het zou gewoon meteen mee kunnen.
Alleen voor poep afvegen en bezoek houd ik dan wel gerecycled toiletpapier. Ik ben al freaky en apart genoeg geloof ik.

De wasbare luiers heb ik uit de grot van Alibaba getoverd. Ik had ze al voordelig op Marktplaats gezien maar zelf rechtstreeks in China bestellen bleek nog goedkoper te zijn.
Zoek op alibaba naar "cloth diaper" en vul een laag aantal in bij "Minimum Order" en dan vind je wasbare luiers die je als particulier ook kunt bestellen. Op die van mij zitten drukknoopjes, daarmee kun je ze in drie stappen verkleinen.
 Zo hoefde ik maar een keertje wasbare luiers te kopen en niet steeds verschillende maten.
Let op dat je niet voor hoge bedragen besteld bij Alibaba (max 22 euro, 45 euro als het verstuurd wordt als geschenk bron: Erica Verdegaal), anders krijg je aan de deur er nog een rekening bij van de douane.



Nu ligt het luierproject echter even stil. Ik voelde me gister kneiter beroerd maar ik dacht dat het alleen een mega allergische reactie was.  Ik heb onze kledingkast eindelijk uitgemest en vooral bovenop de kast was er veel stof. Omdat ik in de supermarkt haast van mn klutje ging, heb ik daarna toch maar mn bed opgezocht.  Bleek ik s avonds bijna 39 graden warm te zijn. Dit bericht stond al klaar gelukkig dus ik kon het afmaken in bed.


3 opmerkingen:

  1. Druk druk druk bezig geweest. En zoals duidelijk blijkt het werkt aanstekelijk.
    Wij hebben als billendoekjes gewoon washandjes gebruikt. Daar hadden we een hele berg gedoneerd van gekregen van de familie die ze dus niet meer gebruikten en dat scheelde een hele hoop. Ook handig als je niet zo goed bent met een doekjes vasthouden, billen afvegen en je vingers schoonhouden zoals manlief of ander behulpzaam personeel.
    Wat het vouwen betreft heb ik voor die andere methode gekozen omdat ik dan volgens mij een grotere bips kon omvatten, maar wet je het is al weer 4 jaar terug dat ik ze gebruikte dus....
    Wij hebben in het begin ook part-time geluierd tot ik er de handigheid in had.
    Gewoon op dagen dat ik het erbij kon hebben gedaan en steeds meer uitgebouwd.
    Zelfs mijn vader wist het nog dus dat was wel grappig!

    En voor jou, niet teveel hooi/stof tegelijk nemen he! Beterschap..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn 2 oudste zaten 100% in de katoenen lappen, maar bij d e jongsten hoorde/las ik zoveel tegenstrijdigheid over co2 neutraal dat ik t ff niet meer wist wat te doen. Maar ik vond het goed te doen hoor, wasbare luiertjes. Beterschap en hopelijk word je niet echt ziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruikte van die piké luiers van de Hema. Die vouwde ik en maakte ze aan de voorkant vast met een luierklemmetje. En daar dan een luierbroekje overheen.


    Deze stoffen luiers zijn wel veel mooier!

    <a href="http://www.huisvlijt.com>Huisvlijt</a>

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.