woensdag 17 april 2013

Blijf zelf nadenken

Nu de crisis en de armoede in Griekenland zo is toegenomen zijn ze weer opgestoken: de extreem rechtsen. Hopend misbruik te kunnen maken van de situatie bespelen en misleiden ze burgers.

 Ik zag een docu op TV over ze en kreeg er de tranen van in mijn ogen. "De ovens staan klaar", zeggen ze over mensen die in hun ogen minderwaardig zijn, niet waardig de Griekse lucht in te ademen. "We maken zeep van ze, lampen van hun huid, sieraden van hun tanden".
Ze hitsen mensen op, zelfs zover dat ze in ziekenhuizen razzia's houden, wie hen niet aan staat, wordt er met geweld uit gejaagd. Ze houden razzia's op markten en mishandelen en verjagen daar buitenlanders, vernietigen hun kramen en handel. De politie doet er niets aan.
In dit filmpje zie je leden van "de gouden dagenraad" zelf onder andere deze uitspraken doen, een beoogd parlementslid doet ze. Ze hebben inmiddels 18 zetels (iets meer al, vonden wij op internet) in het Griekse parlement. Zorgelijk...

"Vertel het mensen, vertel het je kinderen later, het mag nooit meer gebeuren", drukte mijn oma mij op mijn hart toen ze nog leefde.
In de oorlog hebben mijn Duitse en Nederlandse familieleden (Christelijk) ondergronds en actief verzet gepleegd.
Dit bericht vandaag is daarom voor haar, voor hem, voor hen.

Blijf zelf nadenken iedereen...

(Nou maak ik me al een stuk minder zorgen om de consuminderaars, die zijn al gewend voor zichzelf te denken ;-) en nemen niet alles klakkeloos aan. Maar help dan anderen helder te blijven, de crisis is nog niet over...)

 sitestat


En als je niet onderdeel van het probleem maar deel van de oplossing wilt zijn? Bekijk dan betere informatie over de crisis en de mogelijke oplossingen op de site van Jan Rotmans. Hij was deze week ook weer op TV te zien.

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk Moneypenny! Deze tijden zijn helaas een vruchtbare bodem voor excessen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.