maandag 24 november 2014

Ruilhandel

De laatste dagen is hier een wat ingewikkeld wordende ruilhandel gaande.

Ik wil minder spullen in huis en dus had ik een grote doos met overtollige spullen verzameld en alles keurig gefotografeerd op een Facebook groep gezet. Ook de dingen van 20 cent gingen niet.
De enorme doos verhuisde naar de schuur en zou nog naar de kringloop gebracht worden.

Vorige week hoorde ik echter van een vriendin die met drie kinderen onder bestaansminimum leeft (met dank aan die club van "leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel." Dat makkelijk viel dus nogal tegen, het gastouderbureau en daarna een maatschappelijk werkster hebben het fout en nog fouter geregeld voor haar, ook bedankt) dat ze zich nogal zorgen maakte om december.
Er was geen geld voor nette kleren voor de kinderen voor Kerst (en ik weet dat zij daar dan vooral heel, warm genoeg en zonder vlekken mee bedoeld) en de cadeautjes voor de Sint moesten ook nog gekocht worden.
Ik trok de foto's van de spullen weer tevoorschijn en vroeg mensen op Facebook om er kleding voor te ruilen voor een gezin dat het goed kon gebruiken.

Zaterdag even een rondje gereden om spullen op te halen en vandaag weer en meteen wat weg brengen naar iemand die niet elke dag een auto had en wat verder woonde.
Ik heb de mensen die er niets voor terug wilden hebben weer aangeboden om een keer gratis wat naaiwerk/herstelwerk voor ze te doen.
Wat overbleef van mijn grote doos, heb ik weer in de verloting gegooid op de weggeefgroep, dat wordt ook grotendeels weer opgehaald bij mij.

Mijn eigen kleding- en cadeauvoorraad heb ik ingepakt voor dat gezin, dat het veel beter kan gebruiken dan ik.
We besloten ook onze jaarlijkse Kerst donatie aan een goed doel in Nederland te geven aan het liefste gezin waar we het het liefst aan willen geven.

Mijn fietskar wilde ik ook weggeven aan een gezin dat het kon gebruiken maar die heb ik heel laks buiten laten staan.
Ik dacht ik zet 'em eerst eens in de SunSoda om de kar schoon te maken maar na een paar rondjes draaien met het halve schuursponsje vielen er enorme scheuren in het doek. Hè verdorie!
Kan mezelf echt wel voor m'n kop slaan dat ik zo dom en laks ben geweest, wat een verspilling van spullen.
Nou is onze berging echt te klein hoor maar dan nog... ik had hem eerder weg kunnen geven aan iemand die hem wel kwijt kon, die had er dan nog even plezier van kunnen hebben.

Net belde die vriendin, die kon zich helemaal voor haar kop slaan. Ze had bij haar therapeut fout geparkeerd omdat ze al wat laat was en prompt een boete gekregen van € 90,- en de sessie was ook nog eens heftig geweest. Dat dat niet zo slim was weet ze zelf ook wel.
Ga straks maar eens boven in je berghok kijken, zei ik, misschien helpt dat wel een beetje (daar hebben alles gister stiekem in gezet terwijl de kinderen beneden afgeleid werden, die hoeven dat allemaal niet te weten. Ze heeft dus ook de enveloppe met geld nog niet gezien).

Oh man, 90 euro!!, ik weet nog dat ik betrapt werd op rijden zonder gordel (werd gewurgd door m'n jas, zou het bij het stoplicht weer goed doen... te laat) toen ik helemaal blut was. Net voor een tientje weekboodschappen gedaan, ik weet het nog. Ik zakte huilend naast de auto in elkaar om 40 euro. Die boete heb ik gelukkig nooit gehad van die geschrokken en medelevende agenten, zonder gordel heb ik ook nooit meer gereden.
Ik kreeg in die periode een enveloppe met 50 euro van een vriend en hij wilde het niet terug hebben. Dat was toen zo enorm veel geld voor mij en ik was er zo blij mee.
Later las ik "Pay it forward".
Om die 50 euro en Pay it forward, vind ik het belangrijk anderen te helpen nu ik het zelf wel weer (heel erg) goed heb.
Door die ervaring van een enorme schuld en blut zijn heb ik wel moeite met spullen en geld van mijn spaarrekening los te laten soms.
Spullen lukt best aardig maar die spaarrekening... We hebben het erover gehad om een deel van de hypotheek in te lossen. Het is echt een goed en verantwoord bedrag denk ik maar ik moet er toch nog een paar nachtjes over slapen want wat als we toch eens in zeven sloten tegelijk zouden lopen?


3 opmerkingen:

  1. Ik weet niet hoeveel jullie op je spaarrekening hebben staan maar dat zou je tegenover je maandlasten moeten houden. Zou je er bijvoorbeeld een maand van kunnen leven of niet. Dat lijkt mij voor jullie een hele belangrijke buffer namelijk.
    Wij hebben hier in huis al een buffer in de vorm van andere gezinnen die kunnen bijstaan. En daar doen wij het zelfde voor terug.
    En wat dat pay it forward betreft daar krijg ik regelmatig een mailtje over via FB. Niet in die woorden maar wel een verzoek van iemand die het goed kan gebruiken etc. De verhalen variëren eindeloos! 2 jaar terug een dikke doos babyspullen weggegeven en dit jaar was het een commode (ok die ging al mee sinds neefje 1 en die is al 11 maar ok)
    Het voelt goed om weg te geven en ik weet dat als ik het nodig heb ik genoeg kan krijgen van anderen in mijn omgeving. Dus ik maak me niet druk om het weggeven.
    Hoewel het wel een beetje pijnlijk is om sommige babyspullen weg te geven maar dat ligt meer aan mijn situatie dan aan de spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n doek kan vast vervangen worden van de fietskar! En ik vind het prachtig dat je andere mensen zo helpt. Dat is pas echt de kerstgedachte!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nouw... die fietskar, daar wil echt niemand meer mee gezien worden, hij is echt op. Ik weet wat er bij een kringloopwinkel weg gaat waarvan mensen denken dat het best nog wel verkocht wordt, nee dus en hoe weinig er nu verkocht wordt tweedehands.
    Toen ik em kocht zat er al flink het weer in en was ie opgelapt, verbleekt, bekrast, wat roest etc. etc. en die scheuren zijn echt enorm. Een nieuw doek zet je er niet zo maar even op als je dat toch nog zou willen, de beugels waar die aan zitten, zijn vastgezet met popnagels.
    Ik had weer geluk, ik spotte grof vuil in de straat (dat kun je bij ons aanmelden, paar keer per jaar gratis) en daar heb ik 'em mooi bovenop kunnen kwakken. Scheelt weer, hoeft MrPenny niet de pick-up van het werk te lenen, dat gore ding wil ik echt niet meer in een auto vervoeren.
    Weer een dingetje van m'n to do lijst af.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.