zondag 20 mei 2012

Zonnepanelen even einde oefening

Met veel vreugde ontving ik laatst een meneer die het huis kwam bekijken voor de zonnepanelenactie van Zon Zoekt Dak waar we op ingetekend hadden.
Die vreugde nam al wat af toen ik de offerte zag, die was wel heel erg kort, de materialen die we zouden ontvangen met specificaties en garanties, stonden er niet op. Omdat mijn man meer wilde weten over het geluid dat de omvormer produceert, stelde hij voor om op de site van leverancier en installateur Solar Living te bekijken, of er misschien een proefopstelling te bekijken was aldaar.
Google gaf ook als optie: Solar Living ervaringen, ach, ook maar eens kijken nog. Dat was dus voor ons het einde van de actie Zon Zoekt Dak!
http://www.polderpv.nl/achtergronden_ZZD_actie.htm
Hoewel op deze site de mening van een persoon vermeld is en ik de motieven van deze persoon niet ken, worden er wel controleerbare en objectieve feiten en bewijzen getoond, die voor mij een "niet pluis"-gevoel opleveren.

In België schijnt deze partij al beroerd werk te hebben geleverd en dat er nu geen materialen in de offerte gespecificeerd zijn, geeft Solar Living de kans om in het traject de panelen en/of omvormer nog te wijzigen waarschijnlijk. Daar zit ik al niet op te wachten.
Dat er op 2 of meerdere bedrijfsnamen wordt geopereerd, voelt voor mij als risico spreiding op mijn risico. Als Solar Living onderuit gaat, zit ik met de gebakken peren met garanties en reclamaties maar Solar Totaal of Solar * (hoe het dan ook weer heten mag) kan dan gewoon doorgaan.
Dan vind ik het hele verhaal hoe Rabo hier in zou zitten ook nog een beetje vreemd. Ik heb de ASN ook hier vragen over gesteld.  "ASN bank" zegt mij namelijk dat er geen dingen met mijn geld gebeuren waar ik niet achter sta, Rabo absoluut niet.

Ik keek op op de site van Greenchoice en vond een enquête onder klanten die zonnepanelen hadden afgenomen. Op de lijst van bedrijven, komt Solar Living of Solar Totaal niet eens voor, wel ene Atema, ook uit Elst maar ik heb nog geen bewijs kunnen vinden, dat het bij elkaar hoort.

En hoe nu verder?
We gaan nog steeds zonnepanelen aanschaffen. Ik heb via twee websites, offertes opgevraagd bij andere partijen (sites bijvoorbeeld via http://www.top50solar.nl/solar_nl/in.php?id=1468 maar ook zelf googlen, ik weet niet wie er achter deze site zit). Ik heb nu al een even goede en complete offerte ontvangen van een bedrijf in de buurt, daar moeten we misschien sowieso maar eens op de koffie binnenkort.

Subsidie op zonnepanelen
Nog een voordeel van het afblazen van de actie: eerder dan ik had verwacht, komt er toch de BTW verlaging op zonnepanelen, al vanaf juli. Daar kunnen we nu dus ook van profiteren. Waarschijnlijk betaal je zelf de rekening, waarna je via een subsidie het BTW verschil terug kunt vragen.

Zonnepanelen elitair?
Zo vaak lees ik het woord "elitair" en "zonnepanelen" in dezelfde zin. Zo jammer, het werpt een stigma en drempel op terwijl duurzame (olie-onafhankelijke) energie zo belangrijk is voor onze toekomst.
Ook voor onze financiële toekomst.
Voor 3600 Euro (incl lagere BTW) kan ik een installatie aanschaffen die per jaar 1661 kWh per jaar produceert.
Neem de energieprijs nu, tel daarbij op de jaarlijkse prijsstijging (verhoogt door Kunduz en piekolie*), giet over wat je jaarlijks bespaart wat rente en tel uit je winst. (Volgens mij, moet ik die panelen in 8 jaar terug kunnen verdienen en dan heb ik alleen nog maar rekening gehouden met een prijsstijging van 7% per jaar.) Op de zonnepanelen in dit voorbeeld, geeft de leverancier de garantie dat ze over 30 jaar nog 80% van de oorspronkelijke opbrengt opleveren.
Met een gemiddeld spaarbedrag in Nederland van 20.000 per persoon en 46.000 per huishouden (bron), in een land met voornamelijk midden inkomens en 7% hogere inkomens, vind ik de eerder genoemde investering niet elitair te noemen. Bovendien behoren wij zelf bijvoorbeeld niet bepaald tot de elite, met een keer modaal, een keer WIA uitkering en een klein beetje kinderbijslag. Voor mij zijn de zonnepanelen zelfs ook een preventieve financiële maatregel (voor als mijn uitkering weg valt en ik niet kan of mag werken).

*link naar presentatie van Jeroen van Agt van OliNo op de landelijke genoegdag 2012/ Transition Treffen. Fijn dat ie nu online staat; het is een hele heldere en leuke uitleg over energiebesparing, zelf energie opwekken en over wat piekolie nou is.

2 opmerkingen:

  1. Wij hadden plannen voor zonnepanelen. Die wilden we aanschaffen via VEH. Op de website van Trouw heb ik regelmatig het blog gevolgd van iemand die zonnepanelen op zijn dak heeft geïnstalleerd en hoe het nu gaat.
    Zo kwam ik erachter dat als er een zonnepaneel in de schaduw ligt, het rendement van de andere panelen flink naar beneden haalt. Een groot deel van het jaar valt er hier schaduw op een gedeelte van de panelen vanwege het dak van de overburen.
    Ik weet daar niet de technische onderbouwing van. Voor ons is het één van de redenen om voorlopig toch nog niet aan zonnepanelen te beginnen. De anderen zijn onzekerheid op het werk en een mogelijke verhuizing. De kosten van de panelen vinden we nu te hoog.
    We proberen dus maar om zo weinig mogelijk energie te verbruiken.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen dit. Wij willen ook al een tijdje zonnepanelen, maar schrikken vooralsnog terug voor de aanschafkosten. Maar 2100 euro voor 6 panelen valt me niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.