woensdag 11 april 2012

Hypotheek, verzekeringen en ander leed dat ook wel de administratie heet


Officiële datum vandaag: de datum dat de maat echt vol was en dat ik mijn hypotheek en verzekeringen niet meer laat regelen door een tussenpersoon.

Het bleek de afgelopen 10 jaar voor 3 verschillende tussenpersonen heel moeilijk te zijn om wijzigingen goed door te voeren en te bewaken, premies correct en handig in rekening te brengen en soms zelfs om premies af te dragen aan de verzekeraar.

Op dit moment zijn zowel ik als de hypotheekverstrekker als een dolle bezig om de wijziging van spaarverzekering naar bankspaarrekening alsnog op tijd en fiscaal geruisloos voor elkaar te krijgen omdat de tussenpersoon het laat afweten. Ik heb nu zelf rechtstreeks contact met de hypotheekverstrekker en de verzekeraar terwijl ik daar de tussenpersoon flink voor heb betaald. 

Als dit opgelost is, dan ga ik maar eens met de hypotheekverstrekker in conclaaf of we
die tussenpersoon niet op een soort van non actief kunnen zetten. Overstappen naar een ander zal lastig zijn, omdat deze dan wel beheerskosten maakt voor ons maar niets meer in rekening kan brengen voorlopig.

Ook m'n verzekeringen gaan dus allemaal op de schop, ik ga het wel lekker zelf doen, dan heb ik het beter in de hand en door allemaal.

Je moet zo enorm opletten met alles in de thuis administratie. Ik durf te wedden dat er veel organisaties zijn die onbewust of bewust verdienen aan mensen die niet alert zijn of dingen (uiteindelijk) maar "laten zitten" of vergeten.

Om alert te blijven ga ik denk ook maar eerst even het gedoe met de overstap van bank, energieleverancier en hypotheek afronden en dan de verzekeringen ter hand nemen (tenzij er een nieuwe polisverlenging binnen komt, dan moet ik heel vlug gaan worden).

Kun jij al je hypotheek- en verzekeringsproducten EN je tussenpersoon helemaal volgen? (enorm veel mensen kunnen dit niet blijkt uit onderzoek)
Kijk jij alles wat je binnen krijgt goed na? (en heb je een systeem om dingen waar je "achteraan moet" te bewaken?)



Update 14-4:
Na telefonisch zeer onprettig contact een werkelijk gestoord mailtje dat tussenpersoon ons om 1 uur 's nachts heeft gestuurd, de volgende dag alle partijen gebeld om per direct alle machtigingen in te trekken aan griezelige graaier om namens ons te handelen.
Ondanks de intimidatie en bluf, wil ik toch waarschijnlijk een klacht in gaan dienen bij de Financiele Ombudsman. http://www.kifid.nl/
Gelukkig trof ik bij zowel Florius als REAAL meteen een ontzettend vriendelijke en behulpzame medewerker. Er is hoop dat we het nog voor de uiterste datum gaan halen. Als het allemaal achter de rug is, stuur ik hun managers nog wel even wat positieve input voor hun volgende beoordelingsgesprek!
In een reactie zag ik dat we nu 20 jaar vast zouden zitten aan dat bankspaarproduct... tja... dat heeft dat ei natuurlijk ook niet verteld.
Ik ben echt het grootste ei, ik vertrouwde het al niet helemaal vanwege twee rare uitspraken en mijn gevoelsprieten maar ik dacht, dat ik niet zo raar moest doen en spoken zien. Ook omdat hij toen ook nog eens een mailtje stuurde om de beslissing door te duwen met zoiets als dat we hun wel moesten vertrouwen (schuldgevoel aanpraten, beledigd doen, typisch gedrag voor iemand die juist niet te vertrouwen is). De volgende keer, vertrouw ik op mijn gevoel en instinct, misschien zit ik er dan een keertje naast en zeg ik "nee" tegen de verkeerde. Jammer dan.

4 opmerkingen:

  1. Hier doen we de meeste dingen zelf:zonder tussenpersoon.
    Die moet je maar betalen en die voelt de pijn in zijn portemonnee niet als hij/zij iets verkeerd doet.
    Ik vind het fijn om zelf het overzicht van alles te hebben en dingen samen uit te zoeken en pas te maken voor je eigen situatie.
    Achter in de agenda schrijf ik wanneer er iets aangepast moet worden en is het een jaar verder dan schrijf ik dat over in de nieuwe agenda.
    De laatste jaren hebben we wel een administratiebedrijf, omdat husband eigen bedrijf heeft.

    groetjes Margreet en succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij weten niet alles, wel zijn we aan het minderen met al die extra verzekeringen waar we jaren aan betaald hebben, zonder dat we er nu het nut nog van inzien. Die hebben we afgekocht.
    Onze adviseur is goed en toen we het doel van consuminderen uitlegden, begreep hij waar we naar toe wilden werken.
    We laten het de adviseur regelen maar houden zelf alles goed in de gaten.

    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meer door minder12 april 2012 om 08:26

    Ik regel alles zelf. Ik loop elk jaar alles na,kijk of ik ergens goedkoper cq beter terecht kan en spit daartoe voorwaarden e.d. helemaal door. Wij stappen met regelmaat over.
    We hebben geen enkele overbodige dienst en/of verzekering (ook nooit gehad).Alles wat uit eigen middelen kunnen bekostigen zijn we niet voor verzekerd. Ik gebruik een "te doen" lijstje met punten waar ik nog nader naar wil kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Moneypenny,

    Heb je je echt goed verdiept in dat banksparen? Mij leek het ideaal, maar ik vind het een prutprodukt. Je legt je voor 20 jaar vast. Ook als je eerder je huis verkoopt, blijf je aan dat banksparen vastzitten. Weet jij hoe je er over 20 jaar bijzit?

    Ik zou mij er ondanks de haast echt even goed in verdiepen. Heb ik ook gedaan en ben blij dat ik er niet voor gekozen heb.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.