dinsdag 17 mei 2011

Bespaard en verkwist; de getalletjes

Ik heb hier beloofd dat ik bij zou gaan houden wat ik zoal bespaar en verkwist en dat wekelijks op te biechten (of enigzins te bejubelen ;-) ). Ik ben niet alleen bij gaan houden hoeveel euro's ik bespaarde maar ook hoeveel Co2 uitstoot, water, electriciteit (kWh's) en gas (m3) ik bespaarde of verkwiste.
Ik ga daarbij uit van deze getallen (dubbelklik op afbeelding om te openen):



*milieucentraal over huishoudelijke Co2-uitstoot: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Bereken+uw+CO2+uitstoot
*Co2 uitstoot groenten en fruit http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Groente- en fruitkalender#Energielabel_op_basis_van_CO2-uitstoot


Het is lay-out technisch nog een drama en ik moet nog wat (be)rekenen maar morgen komt het eerste weekverslag. Het was eigenlijk een hele leuke en nuttige oefening voor mezelf, zo sta je eens stil bij niet alleen de financiele gevolgen van je consumptie maar ook de gevolgen voor het milieu.

Wie betere bronnen/ getallen heeft, ik hoor 't graag!

4 opmerkingen:

  1. Ik ben onder de indruk. Maar plassen onder de douche gaat me te ver in mijn fijne nieuwe badkamer en niet leuk voor mijn huisgenoten ;)

    Verder inspirerend!!

    Als je een excell hebt/maakt, wil je me die dan mailen? Ik kan helemaal niks met dat programma..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plassen onder de douche vind ik ook echt smerig. Of je moet daarna gelijk weer aan het poetsen en dan ben je het water e.d. al weer aan het gebruiken.

    groetjes margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan ook gewoon naar de wc gaan en doorspoelen met een halve emmer regenwater uit de ton. Maar dan moet je telkens de tuin in.
    Eigenlijk zou ik heel streng moeten bezuinigen en de kas bekijken maar tot ik alle schoolkosten van de kinderen bijeen heb, is er toch niks over. Komt in september wel.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Plassen onder de douche zie ik ook niet zitten.
    De rest is wel interessant, het is wel jammer dat er niet op die linkjes geklikt kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.