donderdag 14 april 2011

Klantvriendelijk

Ons midweekje weg was natuurlijk veel ste kort maar wel fijn.
Ik kan alleen bij nader inzien die roompot aanbieding bij het park Hambachtal niet zo aanbevelen als je met een klein kind gaat. Ze gaan die huisjes schijnbaar opknappen en waarschijnlijk mag je er daarom zo goedkoop verblijven maar dat zeggen ze er uiteraard niet bij als je boekt. Je ziet alleen foto's die met zo'n makelaarscamera zijn gemaakt, alles lijkt mooier en groter.
Het was niet echt kindveilig, het huisje. Het eerst huisje hebben we geweigerd omdat er stukken uit de tegelvloer waren waardoor er scherpe randen waren, niet zo handig met een kruipende peuter. Met een zucht en een steun kregen we een ander huisje, ook met vele gebreken maar wat niet veilig was, was tenminste af te schermen of op te lossen.
Niet zo heel erg klantvriendelijk allemaal dus eigenlijk. ook dom van ze, anders hadden we misschien van de zomer voor het volle pond een huisje ergens anders geboekt bij ze, als het goed bevallen was. Nu dus mooi niet, ik vertrouw die verhalen en foto's nu niet meer op hun website.

Nou blijken wij in het bezit te zijn van een zeer probaat middel tegen alle chagerijnigheid en (klant)onvriendelijkheid. Eerst wordt de ruimte gescand en alle chagerijnig kijkende elementen worden vastgelegd voor behandeling en dan... gaat ons kleine blondje meisje zitten lachen, zwaaien en flirten tot die chagerijnige mensen ook naar haar lachen. In een gasterij in een openluchtmuseum in Duitsland bleek de soldaat-serveerster die ons alleen nog maar had toegeblaft zowaar nog te kunnen lachen en de sergant kwam plots in beweging en kwam aan lopen met lollies en kwam ons meisje aaien en knuffelen.

Kon ze maar altijd mee...

Dit weekend had ik onverwachts bezoek uit Brabant en ze wilden eten bij Mc hier dus toen ging ik ook maar mee met Sarah, voor de gezelligheid uiteraard ;-). Onze Brabantse familie heeft nu ervaren dat de klantvriendelijkheid en service nogal ver van het Brabants niveau af ligt. Er ging even wat mis, het was nog niet zozeer de inhoud maar de manier waarop de reactie kwam waardoor er echt twee monden open vielen.
In Brabant zeggen ondernemers over service en klantvriendelijkheid  "sja, as ik het nie doe, dan gaan de mensen de volgende keer op een ander"
Rondom Utrecht denkt men "Dit is mijn winkel, mijn product, het is altijd goed, we doen nooit iets fout en als je het niet bevalt, dan ga je maar op een ander"

Die ervaring hebben wij helaas al meerdere keren gehad hier. Terugkomen met klachten lijkt hier wel "not done".  Eigenlijk kan er ook nooit "sorry" of "vervelend" af hier, dat zou schuld bekennen zijn en er kan toch niets mis zijn met hun product, dus het ligt aan jou.

Laatst moest ik echt eraan geloven, op naar de Hunkermoller, om mijn postpartum BH-maat goed laten opmeten en een nieuwe voorraad stutmateriaal aan te schaffen. Drie dezelfde BH's gekocht en meegenomen op vakantie maar ik heb bijna daar al een andere BH gekocht omdat een deel zich zo hard in m'n huid groef dat ik er een knalrode en flink pijnlijke streep van kreeg, plus een kapotte huid. Precies tussen de dames in, auw.
"Ja", was de conclusie, toen de centimeter erlangs werd gehouden (een centimeter? die had ik niet gezien de vorige keer), "U heeft een verkeerde maat gekocht". Toen ik uitlegde dat ik me had laten helpen door haar collega om mijn nieuwe maat vast te stellen en dat ik voor 50 euro weg kon gooien werd het duidelijk dat ik niet iets anders kwam kopen maar zowaar kwam klagen, het lef!
Vervolgens was het een allergische reactie en als toetje zei de dame die me had geholpen dat ze nooit een verkeerde maat verkocht en dat ze zich mij ook helemaal niet kon herinneren, hoor.
Lekker stel zeg, de een staat tegen je te liegen en de volgende impliceert dat je een leugenaar bent.
Nou mag ik terug komen met de bon en de BH's maar twee heb ik er dus al gedragen en eigenlijk mag ik die dus niet ruilen. Ik ga zaterdag (dat heeft m'n moeder me geleerd, als ze moeilijk doen over garantie en dingen waar je wel recht op hebt, dan ga je op zaterdag terug en doe je zo nodig heel duidelijk (hoorbaar) je verhaal).

Twee weken geleden ging ik naar onze lokale Zweedse ballentent, tot nu toe altijd een prettige ervaring geweest maar mijn laatste bezoekje heeft een schriftelijk excuus, belofte tot beterschap en twee bonnen voor een kop koffie met gebak geresulteerd omdat wel zoveel van mijn tijd was verspild het het personeel wel zo onbehoorlijk was geweest dat ik bij thuiskomst digitaal een klacht heb ingediend. Een kennis die werkt bij IKEA werkt was benieuwd wat er nou gebeurd was en zei vervolgens; ow maar dat mag echt nooit zo, en dat al helemaal niet en dat doen wij al jaren niet meer zo omdat het zo klantonvriendelijk is, geen wonder dat Utrecht het slechtst lopende filliaal van Nederland is. Aha, dacht ik, het ligt dus toch echt niet aan ons.

Ik vind deze provincie inmiddels echt leuk en mooi en ik hoef niet meer terug naar Brabant maar het enige nadeel van Utrecht is wel dat er Utrechtenaren wonen.
Om dit soort klantvriendelijkheid en gedoe heb ik al jaren overstapangst.
Ik zag wel aanbiedingen voorbij komen van andere energieleveranciers, mijn energieleverancier heeft 2 jaar honderden euro's die ik tegoed had gegijzeld en ik was ze dus al tijden beu maar overstappen vond ik wel zo eng... God weet wat er allemaal mis zou gaan en wat een Gedoe het zou worden.

Ik heb het gedaan.
En jawel hoor, er ging wat mis, ik kreeg weken later een meterstandenkaart in de bus, of ik die even wilde invullen.. Huh, pardon, zullen we eerst zoiets als een overeenkomst sluiten waarin staat wat ik ga betalen, wel tarief, hoe lang en dat ik van jullie die 190 euro terug krijg na 10 maanden???!
Dat werd dus bellen maar tot mijn verbazing werd ik heel netjes geholpen en excuses en de brief kwam er nog een keertje aan. Alles is nu dus helemaal in orde en goed. Scheelt een tientje per maand.
Ze belden vandaag nog om te vragen of ik tevreden was over de overstap en of ik nog vragen had. Dikke duim voor E.on.
Klachten zijn kansen lieve ondernemers!

Hebben jullie al gehoord van dat Belgische programma waarin ze de klantenservice van een telecombedrijf eens goed terug hebben gepakt, echt super goed en heel grappig; hier het filmpje:

4 opmerkingen:

  1. Dit is geen reclame voor Roompot zeg. Ik vind juist als je op vakantie bent dat mensen vriendelijk moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vriendelijkheid is het minste wat ze moeten hebben in de vakantieindustrie. Wel begrijp ik dat je weinig mag verwachten als je huurt als vrijwillige bevolking voor een gering bedrag. Overigens heeft Landal in het laagseizoen vaak midweekend aanbiedingen van EUR 99 en dan heb je een regulier huisje, wellicht een betere tip.
    groetjes Nikki

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat Hambachtalpark vonden wij drie jaar geleden ook al ernstig toe aan een opknapbeurt... Zwembad was wel oké en personeel toen in elk geval wel vriendelijk. Maar voor het park hoeven we niet nog een keer. Zijn dit jaar (wij gaan 's winters naar een park in de hoop op sneeuw en 's zomers kamperen) naar Centerparcs Hochsauerland geweest: heel goed bevallen en het jaar daarvoor naar Roompot Lindenberg: ook een fijn park met klantvriendelijk personeel en hele mooie omgeving.

    groet!

    Freaky

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha..dat is ook toevallig [of niet?] Ik had precies hetzelfde met Eon. Maar ook bij mij hebben ze heel netjes op mijn mail gereageerd, hoewel het nog een extra mailtje heeft gekost voor het echt in orde was.
    Nu nog afwachten of ze de belofte waar maken om mijn boete [hun schuld, ze hebben me 3 dagen te vroeg over gezet] te betalen.
    Ben benieuwd, maar zowiezo blij, heel blij, dat ik van greenchoice af ben!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.