donderdag 28 april 2011

De prijs van kleding

Laatst stond ik bij ons in het dorp in een kinderkledingzaak, die ik eens wilde verkennen, naarstig te zoeken naar nette excuses om de zaak in de vijfde versnelling per direct te verlaten.
Van het tweedehands kledingrekken vooraan in de winkel was ik per ongeluk afgedwaald naar de outlet-rekken die de rest van de winkel bleken te vullen. De echt alleraardigste verkoopster probeerde mij een afgeprijsd bloesje te verkopen, van 60 euro voor slechts 35 euro.
Vijf-en-dertig euro???!! Voor een kwart meter stof, wat draad en een paar knopen??? Whù?!!

Een paar weken daarvoor haalde ik Sarah op een mooie dag op van het kinderdagverblijf, die had heerlijk buiten gespeeld. Met haar (gekregen) spijkerbroekje was ze de halve speelplaats vol met zand en krijt over gekropen. "Okay", dacht ik, "ik heb dus toch nog een extra paar broekjes nodig voor de zomer".
Ik dacht bij Zeeman of Wibra even wat broekjes bij te kopen voor een euro of 7 a 10 per stuk maar ik had geluk. Bij Zeeman lagen peuter spijkerbroekjes voor maar 2,49 per stuk.
Twee euro en negen-en-veertig cent maar??!! Voor een spijkerbroek inclusief zakken en overige normale onderdelen? Whù?

Ik begon me toch af te vragen en het begon te knagen, dus ik voelde "á la Keuringsdienst van Waarde" Zeeman eens aan de tand, dit kon niet zuiver zijn.
Ik kreeg antwoord van Koos matroos, het kan echt, ook op een manier dat het sociaal gezien en op het gebied van milieu klopt. Zeeman is er zelfs heel open over en investeert zelfs geld in een externe partij die hen adviseert op het gebied van MVO en onafhankelijke audits uitvoert. http://www.zeeman.com/Over-Zeeman/Onderneming/Verantwoord-ondernemen.aspx

Nou heb ik ook gedacht dat iedereen wel zo'n mooi verhaal kan schrijven op z'n website maar dat zou niet zo slim zijn en bovendien ook strafbaar in principe. Volgens de warenwet mag je namelijk niet een product verkopen dat niet aan de eigenschappen voldoet die jij eraan geeft (bijvoorbeeld biologische voeding die helemaal niet biologisch verbouwd is).

Hoe komt dat enorme prijsverschil dan? Misschien een "designer" met een salaris boven de Balkenende-norm? Dure tussenhandel en dure "tussenschijven"?
Of zitten er overal tussenin en achteraan mensen die zich goed verrijken en zich helemaal een ongeluk lachen om wat mensen bereid zijn uit te geven, voor de buren ....errr. pardon... hun kind?

Eigenlijk doen "we" het dus onszelf aan, hogere prijzen dan nodig maar ja, wat als je niet zo bij "we" hoort eigenlijk en toch allerlei spullen moet aanschaffen...

Ik droom er wel eens van om een bedrijf te starten dat echt goede producten maakt voor redelijke en in verhouding staande prijzen. Apparaten die niet worden ontworpen om kapot te gaan na een bepaalde tijd maar om lang mee te gaan. Zoveel mogelijk standaard onderdeeltjes zodat reparatie en vervanging makkelijk en voordelig is. Garantie die verder gaat dan de deur, spullen die zo goed zijn dat de aanschaf ook nog eens aantrekkelijk is door de tweedehands waarde... maar ja...zo kruimelt het koekje niet meer. Jammer voor onze beurs, goed voor DE beurs, bijzonder jammer voor onze planeet (die uitgeput en uitgepuft wordt).



The story of stuff met Nederlandse ondertiteling:
 http://video.google.nl/videoplay?docid=-7886122881288756203#

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.