zaterdag 25 september 2010

duurzaam (thuis)kantoor

Sinds een tijdje gebruik ik een inktbesparend lettertype (Ecofont) dat ik gratis heb gedownload op:
http://www.ecofont.com/nl/producten/groen/lettertype/download-het-inktbesparende-lettertype.html
Ik heb het meteen ingesteld als mijn standaard lettertype, alle documenten die ik dus maak in Word, staan meteen in ecofont. Het bevalt erg goed al moet ik zeggen dat ik soms even alles omzet naar een lettertype dat iets prettiger leest op het scherm en pas voor het printen alles weer selecteer en terug zet in Ecofont.

Printen doe ik zo min mogelijk, het meeste bekijk ik gewoon op scherm. Dat was eerst wel wennen, ik kwam erachter dat je echt even de knop moet omzetten.
Dat ik een ontzettende rot-printer heb, heeft ook geholpen wij de ommezwaai, dan heb je al geen zin om aan het printen te slaan.
Brieven die ik binnenkrijg en niet meer nodig heb vouw en scheur ik in 4 stukken om de achterkant te gebruiken als boodschappenbriefje of notitieblaadje.

Mijn bedrijf i.o. is ook zoveel mogelijk papierloos en C02-neutraal (en wat niet C02-neutraal kan, wordt gecompenseerd).  Ik onderzoek nu allerlei onderwerpen en schrijf allerlei plannen maar alles sla ik digitaal op en print ik niet of zo min mogelijk. Facturen ga ik alleen (mee)zenden op verzoek, klanten krijgen hun factuur per e-mail. Voor het gereedmaken van orders heb ik een systeempje bedacht waarbij ik maar een stukje papier nodig heb van een paar centimeter of nog niet eens. Het papier en de etiketten etc.die ik wel ga gebruiken zijn uiteraard van gerecycled materiaal.

Duurzame kantoorartikelen zijn ook vrij goed verkrijgbaar tegenwoordig, zoals de nietjesloze nietmachine, composteerbare pennen, gerecyclede potloden, allerlei papierwaren, milieu-vriendelijke markers, etc. etc.
Bedrijven die duurzame kantoorartikelen verkopen (of andere duurzame producten) kun je vinden op:
http://www.allesduurzaam.nl/

Vandaag kreeg ik een e-mail van "Oei, ik groei". Het was getiteld "46 weken: Daarom vliegt de pap door de lucht!"  De eerste mail van Oei ik groei die eens klopt. Ik heb daar ooit een zgn "sprongenwekker"aangevinkt en nu wordt ik gewaarschuwd als Sarah een mentale groeisprong gaat maken, per e-mail.
Even wat "Oei, ik groei!" is:
Viel het ouderschap al niet altijd mee en wijzigden de adviezen van het consternatiebureau al elke 2 jaar volledig, mijn generatie heeft ook nog te maken met de babybijbel "Oei, ik groei". Dit boek vertelt dat je kind volgens een bepaald patroon mentale sprongen maakt en daar dan last van kan hebben (en jij ook!, van je kind).
Sarah vertikt het nu om te eten en drinken tussen de middag en ze wil het allemaal zelf doen, zoals "Oei, ik groei" me ook meldde.
Gister heeft ze 1 cm. brood gegeten en toen vond ik het tijd worden voor creativiteit. Ik heb er heel sneaky toch brood en melk in gekregen tussen de middag. Ik heb broodkruim, tomaat, een plakje kaas, beetje olie, water en melkpoeder bij elkaar gemixt en opgewarmd, broodsoep! En dat ging er dus gelukkig wel in, gna-gna, ze heeft geen idee dat ze haar fles EN haar boterham heeft opgegeten met nog wat tomaat extra. Score is weer 1-1 met lichte voorsprong voor mama!

Nog een kleine waterbespaartip: samen wassen en het water delen!
Het lukte ons helaas niet om een foto te maken van het geheel in actie maar je ziet aan de druppels aan de rand van het badje wat er allemaal aan water opgespat en uitgespat is, zie je het? Nou, daar sta ik dus ongeveer om haar te wassen....dan word ik dus ook meteen even gewassen.
Denk dat ik toch maar weer in het grote bad de kleine meid ga wassen als m'n rug zin heeft...(gaat overigens redelijk, heeft gewoon even tijd nodig).

1 opmerking:

  1. Bedankt voor de tip voor het Eco-font. Ik print ook zo min mogelijk en voortaan met het eco-font!
    In ons nieuw huis staat onze printer niet meer in de zon en we we doen al 3 jaar met de cartrigde i.p.v. 1 jaar. Waarschijnlijk verdroogt zo'n cartridge door de zon en warmte.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.