woensdag 30 september 2009

het weekmenu

Zoals je kunt zien, maak ik welke week een weekmenuutje en dat hangt bij ons op de koelkast. Ik maak dat tegelijk met het boodschappenbriefje. Eerst steek ik m'n neus even in de koelkast en voorraadplekjes om te kijken wat eventueel nog opgemaakt moet worden maar meestal is dat niet veel. Dan bedenk ik samen met Mr. Penny een weekmenu, nou ja, dat wil zeggen, ik roep nog of ie nog ergens zin in heeft en vaak komt er dan niks, dus ik bedenk meestal wat we eten. We doen meestal maar een keer per week boodschappen en houden ons meestal netjes aan het boodschappenlijstje, een boodschappenlijstje scheelt weer tijd en geld (zonder lijstje zouden we ook minstens 3 dingen vergeten). Maar eens per week naar de supermarkt scheelt ook weer geld, als je meerdere keren gaat, neem je toch vaak weer iets meer mee dan je in eerste instantie van plan was. We halen ook eigenlijk bijna alles bij een Duitse dozen supermarkt, behalve het brood, dat haal ik eens per week bij een voordelige supermarkt en dan neem ik meteen ook die paar dingetjes mee die ze niet hebben bij onze vaste supermarkt (volkoren pasta, stuifkoe (=koffiemelkpoeder) en sojayoghurt bijvoorbeeld). Laatst had ik zin in soep en moest ik nog iets anders hebben in de buurt van een gewone supermarkt dus ik dacht, ik neem het daar wel even mee, ik viel stijl achterover van de prijs van de soepgroenten, dat was wel drie keer de prijs van onze Duitse dozen super.

Gister stond er dus risotto op het menu. Ik heb hiervoor weer een keer de "twee op een vlam" methode gebruikt. Hier het recept voor makkelijke risotto. In het pannetje heb ik in een flinke kneep vloeibare boter 2 gesneden uitjes en nog wat bleekselderij glazig gebakken om er daarna rijst voor twee personen bij te doen, even meebakken. Dan een half litertje water erbij, bouillonblokjes en laurierblad erbij en dat ongeveer 20 minuten laten koken.
In het vergiet dat ik in de pan had gehangen lag een kipfiletje, met wat kipkruiden erop gaar te stomen. Normaal sluit ik het vergiet dan weer af met de deksel van de pan maar omdat het vocht in het pannetje moest verdampen, heb ik nu de deksel schuin gezet dmv een pollepel zodat er wat gaatjes van het vergiet open bleven.
Nadat alles gaar was en het vocht verdampt, de laurier eruit vissen en een blikje erwten even meewarmen, wat peper erbij en de gare kipfilet die je klein hebt gesneden, als laatste nog wat geraspte kaas erbij.
Ik weet dat je risotto zo officieel niet hoort te maken, je hoort de rijst stukje bij beetje wat bouillon op te laten nemen maar je denkt toch niet dat ik een half uur boven een pan ga hangen met een maatbeker met bouillon in de aanslag?

De "twee op een vlam" methode gebruik ik regelmatig, bijvoorbeeld met aardappels in de pan en groenten in het vergiet (gestoomde broccoli vinden wij ook lekkerder dan gekookte), met soep in de pan en klein gesneden aardappel of groenten in het vergiet. Ik maak zo ook pastasalade, wat pasta in de pan en kipfilet in het vergiet (sla toevoegen, zakje croutons, lekkere dressing en klaar). Het scheelt weer het verbruik van een vlam. In plaats van een rond vergiet kun je ook een stoommandje gebruiken (toko) of zo'n groentenmandje (die vind ik echter vaak klein).

Vanavond eten we dus Franse schotel zoals jullie op de foto kunnen zien. Dat is een zelfbedachte naam. Als wij op vakantie zijn, nemen we wat (houdbare) etenswaar mee uit het land dat we bezoeken, leuk voor thuis. Uit Frankrijk namen wij een keer een soort Knorr wereld gerecht mee waar kip in ging, wat groenten en aardappel, bouillon en vervolgens crème fraiche. Later vond ik het recept in een budgetkookboekje, het is net zo lekker als dat Franse pakje, wat overigens vaak het geval is, veel pakjes en zakjes heb je helemaal niet nodig, dat kun je ook gewoon zelf maken. Bij ons heet het dus nog "Franse schotel" door dat pakje uit Frankrijk.

Recept Franse schotel: kipfilet, aardappel (geschild en in blokjes gesneden), groenten naar keuze (boontjes, paprika, ui, champignon, peultjes, kleine roosjes broccoli, en misschien groenten waarvan je nog een restje in de koelkast hebt), 300ml water voor 2 personen, bouillonblokje(s), laurierblaadje, peper, crème fraiche.
Neem een hapjespan, bak de kipfilet bruin, voeg aardappel en groenten toe, even meebakken en dan de rest erbij, op de peper en de crème fraiche na. 20 minuten laten sudderen met de pan op de deksel (eventueel op 't laatst klein kiertje zodat water kan verdampen), wat peper en crème fraiche erbij, klaar, smullen maar.


De gnocchi die we deze week aten kwam weer van onze laatste vakantie in Duitsland, daar voordelig wat houdbare gnocchi gekocht, het recept vond ik bij AH (waren we vorige week op een luie dag, dan halen we pizza en peperdure maar lekkere salades).


Groetjes,
Moneypenny

3 opmerkingen:

  1. Heerlijke receptjes die niet veel kosten. Ik hoop dat je in de toekomst er nog veel zal plaatsen :)

    Groetjes, Ingrid777

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ingrid,
    Bedankt! Ik zal m'n best doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat "20 minuten laten sudderen met de pan op de deksel" is wat moeilijk.
    De pan valt er elke keer af.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.