donderdag 14 augustus 2014

Tourist traps

Nu we hier toch in Engeland waren, wilden wij het wonder Stonehenge wel eens aanschouwen.
De Capitool reisgids, ons favoriete merk der reisgidsen, gaf een keurig en kleurig overzicht van de bezienswaardigheden.
De Trotter echter, vertelde ons dat het in feite een toeristenval is verworden, ingeklemd tussen twee drukke wegen, bebouwing en winkeltjes waar men toeristen prullaria van twijfelachtige kwaliteit probeert te slijten. Het schijnt dat de Britten zelf er zich er collectief voor schamen.
Wij vermeden dus zorgvuldig de toerist trap en gingen naar Avesburry. Daar is zelfs een grotere cirkel te vinden, alleen wat minder goede staat door veranderingen van inzicht in de loop der tijd (heidens of gratis bouwmateriaal).
Het was erg indrukwekkend, we hebben er al tijden op zitten filosoferen wat die mensen toch bezielt heeft om zoveel werk te verzetten.

Bourton on the water hebben we gister ook alleen door de autoruit bezichtigd. Het Venetië van Engeland, het meest romantische plaatsje dat je gezien moest hebben, kan beter omgedoopt worden tot 'Fish and chips shops on the water'.
Of Volendam II ;-).
Morgen zouden we naar Warwick castle gaan. 'De verhoogde entreeprijs van 16 euro niet gerechtvaardigd', waarschuwde Trotter al. Ik had al tegengestemd omdat ik gelezen had dat er, oh horror of horrors, wassen beelden in het kasteel stonden. Als ik iets erg vind is het al dan niet bewegende poppen in kastelen met passende achtergrond geluiden.
Werd ik overstemd door Mr en Minipenny.
We hadden op de website gezien dat er 25% korting was als je online kaartjes kocht, dus vooruit.
Wil ik net kaartjes kopen, bleek het toch wat anders te zitten. Bijna 80 euro moest het kosten.  In nog geen 80 jaar dacht ik zo.

Hoe voorkom je dat je in toeristenvallen trapt? Onze strategie: wordt lid van de bieb en leen gratis verschillende reisgidsen.
Alleen jammer dat de modernisering van onze bieb heeft betekent dat er veel minder verkrijgbaar is (aan bijvoorbeeld recente reisgidsen). De meest recente Trotter kan dan nog wel eens 15 euro naast je geplande budget zitten...
Internet checking voegen we dus maar toe aan het lijstje.

Dan ga ik nu eens kijken wat al onze Britse buren toch iedere avond uitspoken in die zaal die elke avond bonkt en luidruchtige Britten uitspuwt ;-).

1 opmerking:

  1. Heb erg gelachen om je Volendam II, maar het klopt wel :-) Ik hoop dat jullie nog veel plezier hebben ( gehad)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.