donderdag 14 juni 2012

Hypotheek en verzekeringen, deel .. (te veel)

Nog steeds geen nieuwe berekening voor onze premie en inleg gezien van de hypotheekverstrekker dus maar weer diep adem gehaald, moed verzameld en na een korte meditatie aan de telefoon gegaan.
Het hele proces hangt nu weer op een formulier, waar ik ook maar pas 2 keer om gevraagd heb bij de verzekeraar.
We zijn nu al vanaf oktober hiermee bezig, we hebben betaald aan een tussenpersoon, die voor dat geld niets heeft gedaan maar de maatschappijen werken ook niet echt vlot en vlekkeloos sinds ik het zelf ben gaan regelen noodgedwongen. Het is nu juni en de afkoopsom van onze verzekering zit nog steeds niet op de goede plek, hoe moeilijk kan het nou zijn?

Pas als het rond is, kan ik ook een berekening kan laten maken wat extra aflossen of extra premie inleggen ons kan opleveren en wat we mogen aflossen.
Wij hebben zo'n spaarhypotheek, door Erica Verdegaal op haar blog ook wel vergeleken met een tekenbeet (artikel) en groot gelijk heeft ze.
Nou willen de banken en de overheid dat wij Nederlanders extra gaan inlossen maar ja, hoe? Eigenlijk is een spaarhypotheek daar niet op gemaakt als het er goed over uit gaat. De hypotheekverstrekker heeft me verteld, dat we boete- en belastingvrij niet zo heel erg veel zullen kunnen aflossen.

Voor de verzekeringen ben ik vanaf augustus tussenpersoon-vrij en veel voordeliger uit. Dat heb ik nu na nog wat uurtjes kijken&vergelijken ook weer rond. De besparing is nu uitgekomen op 84,06 Eur per maand, dat is 1008,72 euro per jaar (excl rente). Mijn koekblikje heb ik voor maar 8,79 Euro per maand WA kunnen verzekeren.

Nou hebben wij ook nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering (ja, ook dat nog).
Met enige tegenzin ben ben ik het toch maar eens gaan proberen, of er wat uit komt voor me (tussenpersoon dacht van niet, des te meer reden om toch te kijken daarnaar).
Wordt mijn claim afgewezen (ze gaan natuurlijk zoeken naar redenen, hoe flauw ook, om niet uit te keren) dan ga ik de premie die we voor mij betaald hebben (we hebben dat in één koopsom gedaan) alsnog van de belasting aftrekken maar dan weet ik het wel zeker. 
Mocht ik daarna toch nog ooit iets krijgen wat wel wordt gedekt door de verzekering, dan moet ik wel belasting betalen over de uitkering.
Toen ik klaar was met alles invullen, erbij zoeken, printen, scannen en deels mailen, kwam er zowel uit mijn oren als uit mijn computer bijna rook. We hadden beide veel moeite om de grote hoeveelheid informatie en papieren te verwerken maar de klus is geklaard. Nu is het dus afwachten of ze over de brug gaan komen of niet.

Jullie weten hoe graag ik weer wil werken en dat ik heel flexibel wil zijn en bereid tot veel concessies maar alsjeblieft...laat het geen baan in de verzekeringen zijn.

Als dit een beetje klaar is, dan wordt het weer tijd om in het zonnepanelenplan te duiken.
Door wat actiever en assertiever in mijn verzekeringen en hypotheek te duiken, heb ik ze straks wel voor een deel daarmee gefinancierd (besparing goedkopere verzekeringen, extra aftrek belasting of uitkering van de arbeidsongeschiktheid en dan nog besparing in de hypotheek).

Morgen doe ik even rustig aan om energie te sparen voor komend weekend. Dan ga ik als repairder aan de slag bij een repaircafé. Ik ben er nu een keer geweest en het is erg leuk, gezellig en fijn vrijwilligerswerk, het geeft veel voldoening.

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook een spaarhypotheek en het voelt inderdaad a;s een tekenbeet; zo inflexibel. En we hebben destijds bij het afsluiten bij de tussenpersoon aangegeven dat we wel de mogelijkheid willen hebben om extra af te lossen. Ja hoor dat kan tot max.10% van de oorspronkelijke hypotheeksom. Dus 20.000 per jaar in ons geval. Mooi dacht ik toen, alleen jammer dat er niet bij is verteld dat er allerlei fiscale haken en ogen aanzitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, daar lopen wij nu ook dus tegenaan. Het wil niet zeggen dat het niet KAN overigens. Het kan wel allemaal maar je gaat er misschien iets voor betalen. Of eigenlijk: je levert een stukje voordeel in. Dan is het zaak om een afweging te maken. Het kan toch zeker ook financieel voordeel opleveren, zie ook het artikel hierboven aangegeven.

      Verwijderen
  2. Dit lijkt mij zo irritant!
    Hopen dat het toch goed komt!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig die stress reductie kit! Heeft het geholpen?

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.