maandag 2 januari 2012

Een goed begin is het halve werk

Zo, eerste productieve dagen van het jaar, en hoe.

- eindelijk brief op de bus gedaan waardoor 3 betaalrekeningen samengevoegd worden tot 1 gezamelijke betaalrekening, met rente (spaart bankkosten en tijd, ik werd tureluurs van dat heen en weer geboek).
De creditcard in kleine stukjes geknipt, we nemen voorlopig geen nieuwe.

- nieuwe zorgverzekering afgesloten (net op tijd). Minder premie, meer dekking. Toch nog een heel bedrag zeg, pfffff...

- mijn administratie mandje doorgenomen en opgeruimd. Meteen even wat to do's afgehandeld, zoals die gratis toegangskaart voor de sauna aanvragen bij Philips omdat we voor meer dan 50 euro ledlampen hadden gekocht. Erg goed dat ik dat vandaag heb gedaan, kon ik nog net à la clochard in de zak met plastic duiken die al op straat stond voor de vuilniswagen, ik bleek de originele streepjescodes ook in te moeten sturen ;-)

- ook nog een nieuw kasboek gestart voor de contante betalingen met aan de ommezijde een prijzenboek (ik had nog een stapel supermarktbonnetjes dus ik ben al een eindje op weg met m'n prijzenboek)


- een paar boodschappen gedaan en al het leeg goed weg gebracht (een kar vol, bloos). Ik had niet veel nodig, gister heb ik de voorraadlijst bijgewerkt en aan de hand daarvan een weekmenu gemaakt, eens even wat opmaken hier.

- Bij Lidl zag ik een fitnessbal, daar was ik eigenlijk nog naar op zoek omdat ik bij de fysio veel op zo'n ding rondstuiter. Kan ik mooi thuis m'n bekken en rug trainen en een keer per week fysio overslaan.
De bal oppompen met de fietspomp was ook een goede gratis work-out.

- gemaild en gebeld met de spaai-expert die voor 25 euro per uur onze bomen wil komen uitspaaien (klus geplaatst op Marktplaats) met het handje (hij komt vrijdag al en we spreken natuurlijk wel even een maximum bedrag af). Joehoe, het grootste struikelblok voor de nieuwe (groenten)tuin opgelost!

- Laatst las ik in Genoeg over het boek "een werkweek van 4 uur" van Tim Ferris. De recensie sprak me erg aan, het boek ook. In het boek is een oefening te vinden die "de droomlijn" oftwel "dreamline" heet.http://www.fourhourworkweek.com/blog/lifestyle-costing/
Ferris gaat het erom te berekenen wat bepaalde wensen kosten om zo te berekenen welk inkomen gegenereerd moet worden. Dat stuk heb ik weg gelaten, ik heb me wel bedacht wat ik de komende 6 en 12 maanden graag wilde hebben, wilde zijn/worden en wilde doen. Verhelderend, inspirerend!

Gister heb ik mijn man gevraagd wat hij wilde hebben, zijn en doen. Ook heel verhelderend en goed om het daar samen over te hebben, wat je nou echt wil (en uit het leven wil halen). Ik heb mijn lijstje nog iets bijgewerkt en die van hem ook ingevuld. Beiden hangen nu in het klein op de koelkast en groot aan de binnenkant van de kledingkastdeur.
Het wordt een jaar vol huisvlijt (we bleken weer vaker bier te willen brouwen, een vlaai leren bakken, een (groenten)tuin, het huis afmaken, vliesbessensap en kaas maken, etc.) en blijkbaar gaan we dit jaar alleen in Nederland op vakantie (een paar dagen Twente, Brabant en paalkamperen, langer naar Groningen e/o Friesland).

4 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny,

    De allerbeste wensen voor het komende jaar!
    Je hebt veel voornemens die goed en redelijk haalbaar klinken.
    Gezellig dat je blijft bloggen,t is altijd leuk om je verhalen te lezen!

    met groet Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed besig zeg. Ik heb inderdaad ook 3 betaalrekeningen, maar vind het toch wel handig om iets uit te splitsen. 1 is de lopende rekening, 1 de huishoudrekening en 1 de tijdelijke parkeerrekening(van extraatjes die we hebben, zoals krnt rondbrengen, marktplaats verkopen etc.) hoe doe jij dit? Moepsje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sorry, moet bezig zijn en krant

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, hier Anna, heel leuk, jouw blog!
    Ben zo nieusgierig welke zorgverzekering jullie hebben? Ik ben er uuuuren mee bezig geweest en nu heb ik toch een slechtere tandverzekering...ik kwam er gewoon niet meer uit in december.

    Hoop op je antwoord!greetz anna

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.