maandag 25 november 2013

Perfectionisme



Dit weekend ben ik weer bezig geweest met mijn nieuwe hobby glasfusen. Van mijn schoonmoeder en schoonzus had ik "een bestelling" gekregen voor Sinterklaas, om een hanger te maken.
Ik leer nog steeds veel, er zijn wel bepaalde regels waar je rekening mee moet houden maar dan nog is het soms een gok hoe je werk er uiteindelijk uit komt te zien.
Als perfectionist is dat soms wel lastig. Dit weekend was mijn grootste irritatie dat ik mijn hotpot heb beschadigd (de magnetron heeft meer vermogen dan we dachten). Een nieuwe is een duur grapje dus ik hoop dat hij het toch nog een tijd volhoudt.
Ook een irritatie was glas dat blauw leek te zijn paars werd en paars glas dat niet mooi paars werd. Leercurve dus.
Over de laatste twee werkstukjes ben ik wel matig tot redelijk tevreden, daar kan een hangertje aan.

Mijn perfectionisme werkt ook door in de pré Sinterklaas spanning. Wij vieren het jaar 3 keer (opa en oma, thuis, familieweekend andere kant). Daardoor moest ik veel kopen of bestellen en regelen voor verschillende mensen en uiteraard onze kinderen. Vooral voor de kinderen vind ik het spannend, vinden ze het wel leuk, wordt de een niet jaloers op de ander, is het niet teveel van het goede, is het stom of leuk, is tweedehands met een beetje gebruikssporen toch niet zielig? Ook houdt ik het budget in de gaten.
Bovenop alle spanning van de laatste tijd barstte zaterdag ineens bij mij de bom en was ik boos; waarom moest ik alles regelen aan cadeaus en inpakken en waarom ben ik degene die bij ons altijd verantwoordelijk is voor budgetten, uitgaven en spaarsaldi? Waarom heb ik de meeste zorgen om onze financiële toekomst? (ivm uitkeringsgedoe).
Ik chagrijnig, Mr ook flink chagrijnig van mij maar het antwoord was de bekende weg - omdat ik het niet vraag of zeg. MrPenny uit geregeld zijn respect en waardering voor het feit dat ik onze financiën en administratie zo goed beheer. Natuurlijk is hij er ook erg blij mee, omdat hij er geen zin, aanleg of talent voor heeft, het ligt mij nu eenmaal beter maar... ik moet wel informatie en zorgen delen en hulp vragen waar nodig.

In mijn perfectionisme voel ik me hoofdverantwoordelijk voor van alles en zo schuldig als het niet goed gaat of goed lijkt te gaan. Dat gaat het best snel als je perfectionist bent ;-).
Onze financiën/ uitgaven, de administratie, het huishouden, dat iedereen netjes gekleed gaat, de opvoeding en ontwikkeling van de kinderen en het voorkomen van alle mogelijke onheil voor hen, (moeilijke) banden met de familie, dat ik snel beter wordt, dat ik snel weer aan het werk kan/ga, dat ik overgewicht heb etc. etc.
Vaak leg ik mezelf zoveel op dat er geen beginnen aan is en de moed al in de schoenen zakt voor ik ergens aan begin.
Vast herkenbaar voor veel mensen in enige mate, vooral dames.

Ja, het heeft allemaal z'n oorsprong en oorzaken, helaas heb ik heel veel vervelende dingen meegemaakt.
Ik wil daar liever niet op ingaan maar om kort te zijn; mijn levensgeschiedenis heeft al twee psychologen aan het huilen gekregen en heeft meerderen van hen openvallende monden bezorgd terwijl die mensen toch aardig wat gewend zijn, daar wilde ik het bij laten.
Ik heb daarvoor al veel therapie gehad. Naar ik afgelopen vrijdag heb begrepen heb ik dan wel weer redelijk wat ondermaatse therapie ontvangen, dat schiet natuurlijk ook niet lekker op.
Het blijkt toch lastig te zijn om oude dingen los te laten en helemaal in het hier en nu te leven en die oude bagage en denkpatronen in overlevingsstand te dumpen.
Als perfectionist en met mijn harde instelling tegenover mezelf erger ik me daar dan ook weer aan. Get over it already & JFDI (Just F***ing Do It)!!

Vrijdag zag ik een indrukwekkende uitzending over vluchtelingen:
Joris United http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1380459
en als ik dan ook denk aan de mensen op de Filipijnen, die ook dood en ellende meemaken, dan denk ik: dat is toch allemaal veel erger, stel je niet zo aan.
Ik heb heel veel om ontzettend dankbaar voor te zijn, mijn lieve en mooie meiden, een fantastische echtgenoot, genoeg te eten, te veel spullen, een (eigen) huis en momenteel voldoende geld om rond te komen.
Wat wil een mens nog meer?
Mag ik voor Sinterklaas een toverstokje (z.g.a.n), om mijn huishouden helemaal spic en span te toveren met een zwier maar vooral om op mezelf te richten "hocus pocus Pilatus pas, ik wou dat ik niet zo irritant onzeker was".

9 opmerkingen:

  1. Heb je dat op die foto zelf gemaakt? Wat ontzettend knap zeg! Ik had er nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verdriet en moeilijkheden met elkaar vergelijken heeft geen zin. Jij hebt jouw verdriet en zorgen en dat is niet iets om zomaar weg te wuiven, omdat er toevallig ergens anders in de wereld een orkaan over een land raast. Neem jezelf serieus. Dat werkt beter voor jezelf en voor de mensen om je heen. Pas als jij je eigen verdriet en zorgen serieus neemt, kan je er aan gaan werken om er mee te leren omgaan of op te lossen. Zolang jij van jezelf denkt dat je eigenlijk stiekem een beetje een aansteller bent (wat ik dus absoluut niet denk!) dan is de motivatie en de wilskracht om wat aan je verdriet en zorgen te doen net zo wisselvallig als je stemmingen.

    p.s. Ik ben zelf bijna twee jaar opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek en daarna nog 8 maanden dagbehandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Bedankt dat je dit zegt. Ik ben een lijst aan het maken van dingen waar ik tegenaan loop en last van heb en ga die vrijdag aan mijn behandelaar voorleggen. Ik wil intensievere therapie waarbij ik samen met een therapeut echt naar doelen toe werk. Ik denk dat ik er nu weer klaar voor ben.
      Zo te lezen heb je ook veel doorgemaakt, veel sterkte met beter blijven (of worden, ik weet niet waar je nu staat).

      Verwijderen
  3. Ik wens voor jou dat je niet zo onzeker was; irritant ben je NIET! en een toverstokje voor een perfect huishouden - dat lijkt me HEEL vervelend voor de kinderen, voor jou en voor mr.!!!

    Enne - ik vind dat paarse juist heel mooi.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik ben ook meestal niet irritant ;-), vind ik zelf. Ik bedoelde dat die onzekerheid irritant is.

      Verwijderen
  4. Nou.. áls je dat stokje krijgt wil ik hem wel van je overnemen als je er ooit klaar mee komt..
    Men zegt wel dat ieder krijgt wat ie aan kan... grrr mijn bordje is vol en ik wil hem nu eindelijk wel eens leeg zien. Dat komt dan in mijn hoofd op. Lekker recalcitrant dus.

    Over je glasfusing projectjes. Die eerste twee zou je ook als broche kunnen combineren met de hangers, misschien een idee? Dan kan je ze met een lijmpistool aan de broche lijmen.
    Mijn naaiavonturen hebben me intussen geleerd dat als ik iets gemaakt heb er vaak honderden jaloers zijn op het feit dát ik kan naaien en mijn fouten niet eens zien. Dus ik ben ik de jaren dát ik het doe al wel makkelijker geworden.
    Maar ja, ééns een perfectionist, altijd eentje.
    Dikke knuffel van de ene naar de andere dan maar. Want ik herken het hele bericht wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmprf... is goed, als ik het toverstokje krijg en ik kom er ooit klaar mee, stuur ik 'em op!
      Broche? Hmm.. ja, kan ook. Misschien heb ik nog wel ergens wat liggen wat ik kan recyclen. Knuffel terug - wees lief voor jezelf!

      Verwijderen
    2. Ik ben heel lief voor mezelf, ik heb zo langzamerhand geleerd hoe ik mezelf kan belonen en ik heb zo'n idee dat ik écht wel lekker in mijn vel zit, dus mij hoor je niet klagen. Maar begrijpen doe ik je wel!
      En die broche, gewoon doen!

      Verwijderen
  5. Het is inderdaad belangrijk niet te streng te zijn voor jezelf. Vaak ben je tegen jezelf veel minder aardig dan tegen anderen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.