donderdag 21 november 2013

Smartphone of niet?

Het is weer de tijd van het jaar dat mijn agenda op begint te raken. De laatste dagen kreeg ik daardoor plotsklaps en zeer onverwachts het idee en de beginnende intentie om een smartphone aan te schaffen.
Uitgerekend ik, degene die het afgelopen jaar best wel wat gemopperd heeft op smartphones.

Mijn bezwaren:
- Het ding vreet stroom.
Ik leg nu eens in de anderhalve week mijn simpele telefoon aan een klein zonnepaneeltje, dat altijd in het raam staat (gekocht bij Lidl, euro of 15). Binnen no-time, gratis en milieu vriendelijk is mijn mobieltje dan weer anderhalve week paraat.
In de prijscategorie waar ik me aan het oriënteren ben, mag je al in je handjes wrijven als je smartphone het 2 dagen volhoud (natuurlijk wel afhankelijk hoeveel je het ding gebruikt).

- Ik wil niet de halve dag met mijn hoofd boven een schermpje hangen, zoals ik zoveel mensen zie doen.
Een "offline leven" vind ik ook belangrijk. Als ik nu de laptop uit zet, ben ik er ook echt voor mijn gezin en anderen.

- Een smartphone begint echt "de norm" te worden. Er wordt vaak vanuit gegaan dat je er ook eentje hebt en dus ook bepaalde apps kunt gebruiken.
Ik wordt daar een beetje recalcitrant van. Ik trok vroeger naar een rock- of metalconcert juist een roze blouse aan (op een leren broek) omdat iedereen iets daar zwart draagt.

- Het model wat ik op het oog heb (Nokia Lumnia 620) kost 167 euro.
Ik weet niet of ik wel zoveel wil uitgeven. Een nieuwe agenda en kalender kosten een euro of 15 max.

De voordelen die ik zie:
- Ik heb nu 3 agenda's/ kalenders
1. mijn eigen papieren agenda
2. een kalender in de keuken voor gezamenlijke dingen en even dingen snel opschrijven.
3. een outlook agenda, die ik alleen gebruik om afspraken naar de smartphone van mijn man te sturen. Voor gezamenlijke dingen waar hij aan moet denken of afspraken die ik heb, waarbij hij thuis moet blijven om op de kinderen de passen.
Ik vergeet natuurlijk wel eens dingen over te nemen van de ene agenda in de ander, met alle gevolgen van dien.
Met een smartphone kan ik terug naar een systeem.

- Ik zou dan gemakkelijker een dingen in mijn agenda of, met name voor mij belangrijk, to do list kunnen zetten. Mijn mobiel heb ik altijd bij maar mijn agenda en notitieboekje liggen nog wel eens ergens thuis per ongeluk en dan loopt het ook weer niet handig.

- Ik zou dan weer een navigatiesysteem hebben (hmm.. moet ik toch een data abo erbij maar de phone die ik heb gezien heeft ook een offline navigatiesysteem, geloof ik.) Geen overbodige luxe voor mij, het gaat wel eens mis en dan kom ik ergens te laat. Ik zoek nu van de voren de route uit en maak aantekeningen maar zit dan altijd met m'n billen samengeknepen in de auto omdat ik bang ben iets te missen of verkeerd te doen en dan hopeloos te verdwalen (laatst 25 minuten rondgereden, kost ook benzine).

- Het scheelt veel plek in mijn tas.

- er zijn wel handige en leuke apps beschikbaar

- als ik een Windows phone neem, kan ik ook op mijn telefoon in Word en Excel dingetjes maken en later overzetten op de laptop om er verder aan te werken.

Hmmm.... wat te doen, wat te doen??

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor al je tips!! Ik hoef inderdaad dus niet per sé een Windows telefoon te kopen en misschien moet ik net iets meer investeren. Als ik dat durf ;-) Ik was nog een reden vergeten; ik ben gewoon ook bang dat m'n dure/ fijne phone weer gejat wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach smaken en wensen verschillen na jaren de oude afdankers van mijn man te hebben gebruikt kreeg ik 21/2 jaar geleden mij eerste nieuwe i phone 4.
    Sinds een maand heb ik de allernieuwste 5s ,veel verschil merk ik niet, sneller wellicht en de toeten doen het allemaal weer goed;)
    Maar een ouder model werkt dus ook prima!
    Hier in huis zweren de kinderen bij de samsungs (zelf verdiend ) mijn zus wil alleen maar een HTC ...
    Mijn man is een dikke week naar Uganda en heeft daar niets aan zijn smart phone! Werkt niet, geen stroom voor t opladen etc.
    Heeft dus een klassiek mobieltje bij zich en hij geniet!!
    Wat een rust, geen mails etc etc .
    Dus geen smart phone heeft zeker zijn voordelen!
    Haha ik heb er nu alleen 2 moet toch iemand secretaresse zijn..

    Wens je fijn weekend en een goed keuze toe.

    met groet Roos.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je al wat je gaat doen? Ik heb nu nog een Nokia N8, ik gebruik de digitale agenda heeel af en toe. Ben dol op papieren agenda's. Maar ik ben ZO blij met het navigatiesysteem, ik noem haar Truus truus, wat er op zit. Helaas niet offline te gebruiken. Ik heb nog een onbeperkt internet op mijn mobiel abonnement voor 2,50 euro per maand. Daarnaast heeft mijn mobiel een super camera. What's appen met mijn dochter of man, bellen zo af en toe. Ik kan niet zonder mijn 'smartphone'.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.