donderdag 6 oktober 2016

Financieel doel gehaald!

Nadat wij ook overtuigd raakten van het nut van extra aflossen, wilden we ons huis eerst "onder water uit halen".
Het volgende doel: voor afloop van de rentevaste periode zoveel afgelost hebben dat de restschuld minder dan 85% van de marktwaarde zou bedragen. Dat scheelt namelijk een half procent rente, oftewel zo'n € 9.500,00 over de rest van de looptijd.
Daar kunnen we sinds gister ook een vinkje voor zetten! Ruim een half jaar voor de hypotheekverstrekker gaat rekenen aan een nieuw aanbod. Yeay!

Voor we extra gingen aflossen een aantal jaren geleden, was ons huis minder waard door de crisis. Daarbij was onze hypotheek veel hoger dan het aankoopbedrag (kosten koper en verbouwingskosten erbij, want spaargeld was er 10 jaar geleden niet, we waren net uit de schulden), toen was het percentage nog 113%.

Het moge duidelijk zijn dat daar een hoop voor is gespaard en bespaard in huize 1001.

Met de extra aflossing die ik gister deed, daalt onze hypotheek weer iets, €11,00 per maand. Die €11 heb ik meteen toegevoegd aan het bedrag dat we elke maand automatisch sparen als onze inkomens binnen zijn gekomen. We leven op 1,4 inkomen, 0,6 wordt gespaard.
Dat heeft twee redenen:
1. Mijn werkgever is het UWV en het UWV heeft al eens geprobeerd om mijn uitkering bijzonder ver te verlagen (we hebben het bezwaar gewonnen godzijdank). We proberen daarom al te wennen aan minder inkomen, om een periode waarin een bezwaar loopt of het helemaal in de soep loopt aan te kunnen financieel en mentaal.
2. Ons huis stond onder water, mijn pensioenkrater heeft een onpeilbare diepte, we konden wat meer buffer gebruiken, de studiefinanciering is niet meer wat hij geweest is en we zoeken een beetje naar een ander huis (deels gelijkvloers ivm mijn handicap). 
Er moest dus flink gespaard worden om onze (financiële) toekomst zeker te stellen.
(3) Want schulden, dat nooit meer. Twaalf jaar geleden zaten we nog heel diep in de rode cijfers (€11.000 door een vorige relatie, €4.000 voor een auto die eerder total loss ging dan er gespaard was voor vervanging, of überhaupt gespaard was).
4. (update - vergeten) Omdat het UWV mijn werkgever is, telt mijn inkomen niet mee of maar voor 1/4 als we een hypotheek aanvragen. We wilden meer mogelijkheden hebben als de rentevaste periode afliep en een hypotheek kunnen afsluiten/oversluiten op desnoods alleen het inkomen van mijn man. Ook dat scheelt weer veel rente in de rest van de looptijd. Als je een groter risico bent, moet je extra rente betalen. Ik moet er nog eens aan rekenen maar volgens mij moeten we dan voor de zekerheid nog eens wat extra aflossen. Of mijn man moet eindelijk eens gaan staan op die salarisverhoging die hem steeds beloofd wordt maar nooit komt.

Het automatisch sparen werkt echt heel goed voor ons. Soms "leen" ik van de spaarrekening en agendeer ik dat weer als overboeking terug naar de spaarrekening als de belastingteruggave of de inkomens binnen zijn. Soms neem ik wat van de spaarrekening bij hoge garagerekeningen of grote aankopen. Het budget waarvan we leven laat niet veel ruimte over voor grote uitgaven.

Sparen jullie ook elke maand automatisch?

8 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt een geweldig mooi verhaal over hoe jullie ervoor zorgen dat je financiële zekerheden steeds meer toenemen.

    Mijn complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed hoor! Ik ga mijn financiële doel voor dit jaar niet halen, maar ik stel het gewoon bij naar een ander doel: mijn huisje weer wat verder inrichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, je hebt weer gepost! Had ik helemaal gemist....
    en nee we sparen niet...
    dat is er sinds vorig jaar weer helemaal bij ingeslopen (of uitgeslopen moet ik zeggen)
    We hebben tot vorig jaar eigenlijk alles kunnen betalen van spaargeld (of uitgesteld tot we het geld hadden). Tot vorig jaar. Toen moest er een huiskamer verbouwd worden.
    En dat ging eigenlijk net... tot manlief een gat in de badkamerwand viel terwijl er tegelijk nog meer verbouwd moest worden in ons gedeelde huis.
    Nu lopen we nog voor 1300 in de lening en dat wil ik eigenlijk voor het einde vh jaar afgelost hebben... (dus 650 per maand) dus eigenlijk moet ik daar maar eens wat aan gaan doen he....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed! Ook wij sparen maandelijks en zien sparen als een vaste last. En dat spaargeld gebruiken wij ook om af te lossen, de hypotheek is immers ook een schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, een hypotheek is ook een schuld. Ik geloofde eerst niet zo in dat vervroegd aflossen maar nadat ik wat boeken had gelezen en nog eens goed gerekend had besefte ik me dat het op veel manieren geld uitspaart, nu en later. Daarbij; we waren anders later in de problemen gekomen waarschijnlijk. Daar moet nu nog iets aan gebeuren. Ik krijg vanaf mijn 65e het wereldbedrag van 9 euri per maand aan pensioen. Kunnen we tzt wel een hele lage hypotheek hebben maar ja, geen vetpot.

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.