dinsdag 16 september 2014

Genieten...

Wat kan ik toch genieten van buiten zijn, van buiten eten, van de natuur, van groen, van goed gezelschap.
Allemaal dingen die niks of weinig kosten maar waar je zoveel uit kunt halen. 

Zaterdag hebben we met een vriendin en haar kinderen gepicknickt op de molen.
Kleedje neer, broodjes, fruit en salade en wat hebben we heerlijk in het zonnetje gegeten met prachtig uitzicht vanaf de molen.

Een tijdje geleden vond ik een recept voor een hele simpele maar heerlijke picknick salade:
Ingrediënten:
- gekookte pasta (volkoren vlinder van de Duitse Lidl had ik),
- een potje zongedroogde tomaat en
- een zak spinazie.
De zongedroogde tomaatjes snijd je ter plekke een beetje fijn en dan meng je alles door elkaar naar smaak, als dressing gebruik je een beetje olie uit het potje. Eventueel kun je er nog feta overeen brokkelen.

























Er bleek van alles te doen zijn in de buurt vanwege open monumentendag. Wij namen een fruitkar treintje met de kinderen naar een boomgaard met speeltuintje, toneelstukje en een landwinkel/ terras.
Dat vonden de kinderen natuurlijk helemaal geweldig, in een fruitbak zitten en rondgereden worden. Wij werden er ook wel melige appeltjes van.
De kinderen hebben zo heerlijk gespeeld daar. Ondertussen zaten wij bij te kletsen.

De drankjes met iets lekkers en 's avonds met ons allen frietjes gaan eten had ik alleen niet gebudgetteerd maar dat moet een keertje kunnen.

Laatst heb ik ons online kasboek bij AFAS weer eens bij gewerkt. EEK! Reality check!
Dat ging dus niet goed op een aantal posten (boodschappen, uitjes, uit eten (rekenen we frietjes halen ook bij) en brandstof). Ik ben meteen voor een aantal posten ook een schriftelijk kasboek begonnen, zodat we steeds het subtotaal bij kunnen houden.

Nu wil ik toch deze maand toch met de gebudgetteerde 300 voor de boodschappen rond komen.
Omdat we al over 70 euro stonden in de eerste week en we zondag ook nog bij een tankstation een soort van lunch gekocht (duur! en ongezond), wordt het een uitdaging. Ik heb voor de komende twee weken 27,54 per week over voor de boodschappen.
Tijd om creatief te worden... voorraden aanspreken en eens opmaken, dingen zelf maken etc.

MrPenny is vorige week ook per fiets naar zijn werk gereisd, van niks fietsen naar 30 kilometer op een dag, hij had een enorm zere kont dus. Morgen wil hij weer; voor zijn gezondheid en ons brandstof budget.
En weet je, dat voelt ook veel fijner, meer controle over ons geld, meer zelf doen, meer bewust leven... dat is ook echt... genieten.


9 opmerkingen:

  1. zo leuk als je op budget genieten kan he! Daar wordt een mens creatief van =D
    wel jammer dat het dan alsnog tegenvalt. Wij hebben tijdens de zomervakantie besloten de auto de deur uit te doen.
    Nu hebben wij een luxepositie dat er in het zelfde huis nog andere auto's aanwezig zijn dus mocht er iets zijn hoef ik niet naar het ziekenhuis te fietsen. Maar manlief carpoolt dus stond die auto hier duur te zijn en geld voor een volgende beurt/reparatie hadden we niet.
    Maar dát luchtte enorm op toen de kogel door de kerk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lekker zo genieten! Alleen jammer als je toch meer kwijt bent dan je ongemerkt wilt!
    In de vakantie zijn we prima uitgekomen met ons budget...gelukkig. Nu zijn we beide ziek geweest en zijn we daarom nog goedkoop uit. Vandaag weer eens zelf (na een zware griep) de boodschappen gedaan. Wel iets extra's gekocht, maar dat doe ik nu wel vaker. Ik eet met regelmaat alleen en eet dan dingen die de ander niet lust. Of ik maak iets extra's en vries dat in! Zo houdt het elkaar mooi in evenwicht.
    Succes met jou boodschappenbudget! Het is niet echt veel, maar het lukt als je nog aardig wat voorraad hebt of in de vriezer hebt.... je wordt vast creatief!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn. Ik vries ook redelijk wat in, met als gevolg, dat m'n vriezer van 2,5 lades nu propvol zit. Deze week gaan de restjes friet en rosti op en dan niet meer kopen, heb ik weer meer ruimte.

      Verwijderen
  3. Grappig, ik wilde ook bloggen over genieten met weinig, maar je bent me voor... Ik ga ook de broekriem maar weer eens aanhalen: grootse plannen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) Great minds think alike ;-)
      Ben benieuwd naar je plannen?

      Verwijderen
  4. Ook hier wordt de broekriem aangehaald. Na de grote opknapbeurt in en om het huis vorig jaar, zijn de reserves aardig geslonken. Manlief heeft nog meegedaan met het fietsplan, voordat het eind van het jaar stopt. Een elektrische fiets gekocht. Wat werkt dat motiverend. Van helemaal niet fietsen, bijna consequent alles op de fiets doen. Zelfs ik de boodschappen. Op de dagen dat ik vrijwilligerswerk doe, neemt man zijn gewone fiets en ik de elektrische. Voor de leut hou ik in een excelletje bij hoeveel we al hebben terugverdiend door te fietsen.

    Maar soms gaat het iets minder. Onze oudste zoon, die in Berlijn woont, was hier afgelopen weekend na het optreden op Appelpop en toen was zijn telefoon dood. Tja..... dus heb ik hem de mijne gegeven...... en zit ik met een prehistorische, waar je door alle google rommel die je nooit gebruikt, alleen nog whats'app kunt installeren. Sportstracker en mijn ING is teveel gevraagd (maar dat overleef ik wel). Nog even wachten en dan kan ik de mobiel van manlief krijgen......

    En zo consuminderen en genieten we verder.... ;-)

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In 3,5 week hebben we tot nu toe €73,53 aan woon-werkverkeer verdiend door te fietsen. En dan heb ik het nog niet over de uitgespaarde benzine.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er gezellig uit! We hebben ook echt een prachtige nazomer. Slim opgelost met die plaatjes voor de anonimiteit!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, picknicken!
    En wat goed van je man dat hij fiets naar het werk.
    Succes met jullie budget, hopelijk lukt het.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.