donderdag 25 september 2014

De Efteling op een pret budget

Op moederdag en vaderdag mogen in ons gezin mama en papa bepalen wat we gaan doen die dag, wat we eten etc. Minipenny vroeg op moederdag: "wanneer is het een keer MIJN dag?".
Nou, zei ik, dat kunnen we ook best een keertje doen.

Morgen is het dus zover, HAAR dag, ze mag bepalen wanneer we waar in gaan (en hoeveel keer) en wat we gaan eten en wanneer. We gaan naar de Efteling (studiedag).
Ik ben er best wel benieuwd naar, wat ze gaat doen. Zo lang ik maar niet 7 keer achter elkaar in de Carnaval Festival moet en om 9:00 uur meteen aan de friet kan voor tussen de middag, vind ik alles prima.

Nou vraagt zij natuurlijk net als ieder kind om lekkers, ijsjes etc. dus ik heb een "pretbudget" ingesteld van 40 euro voor parkeren, lunch en lekkers. Als het op is, is het op.
Wat over is, mag in haar spaarpot (kan ze sparen voor zo'n domme digibird die zij graag wil maar ik niet).
Vorige jaren € 50 en € 60 euro uitgegeven in de Efteling heb ik gevonden in de administratie, vind ik wel een beetje veel.
Kaartjes hebben we al maanden in huis, via AH Efteling zegels die we hebben gekregen.

Ik heb een vel papier gepakt en gevraagd wat Minipenny wilde doen morgen en wat ze wilde eten en drinken in de Efteling. Ze wilde natuurlijk van alles.

Toen heb ik 3 euro aan kleingeld neergelegd en verteld, dat een flesje drinken ongeveer zoveel kost in de Efteling.
Ik nam 25 cent uit het hoopje kleingeld en vertelde dat het zoveel kostte als we het van thuis meenamen en liet zien hoeveel ze dan overhield voor haar spaarpot.
Meer overtuiging had ze niet nodig!
In plaats van Fristi kopen 's middags gaat ze aardbeien drinkyoghurt van Lidl meenemen in een beker.
Morgenochtend mag ze dus flesjes vullen en dan mee naar de supermarkt. Daar kopen we verse krentenbollen en een pak lekkere koekjes. Dat mag ze zelf af gaan rekenen want ik stop het geld in haar portemonneetje en ze mag de hele dag zelf betalen.
Hoppa, meteen wat financiële opvoeding en een klein rekenlesje erbij. 

Ik geloof dat we deze traditie erin gaan houden. 
De kinderen krijgen een keer per jaar "HUN' dag , dan mogen zij bepalen wat voor uitje we gaan doen, eten, drinken etc, binnen een budget en wat over is, mag in de spaarpot.
Morgenochtend wel nog even uitleggen dat het maar een dag is dat alle regels versoepeld zijn en dat we nog wel gaan waarschuwen over basisdingen (gevaarlijk, absoluut niet sociaal, etc.).

Ben heel benieuwd wat we morgen en de komende jaren mee gaan maken met onze meiden op deze manier.
Een gierig goedkope picknick om de hoek en de rest in de spaarpot omdat ze sparen voor iets voor zichzelf? Gaan ze dure uitjes bedenken met horeca uitspattingen? Ik ben zo benieuwd...
Het is misschien ook wel meteen een jaarlijkse check hoe het met je financiële opvoeding gaat ;-).

2 opmerkingen:

  1. Dit vind ik nou een super actie! Die ga ik lekker pikken van je.
    Wij gaan normaal ergens in mei een dagje weg ter ere van onze trouwdag. Als we die dag nu eens hiervoor gebruiken hebben we op jouw manier veel vliegen in 1 klap.
    Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee zeg! Wij doen dat elke zaterdag één van de kinderen het eten mag kiezen. Een variant op jouw thema als het ware. Maar zo'n uitje is ook erg leuk!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.