woensdag 6 augustus 2014

Chique t-shirt trouwjurk

Af en toe geven jonge kinderen moeders vleksgewijze uitdagingen die niet op te lossen zijn met welk inweek- of wasmiddel ter wereld behalve een schaar.
Minipenny had een shirtje met lange mouwen aan een mouw voorzien van een prachtig plakkaat van... err.... tja, geen idee meer waarvan het kwam.
Niet meer draagbaar dus met goed fatsoen. Daarbij is Mini ook ruimschoots voorzien in shirtjes met lange mouw en wat minder in de categorie korte mouw.
Ik knipte de mouwtjes eraf en voor vandaag vouwde ik het overgebleven mouwtje om. Als het shirtje weer in de wasmachine is geweest, zijn ze waarschijnlijk hip opgekruld en zo niet dan kan ik altijd nog opnieuw omvouwen en dat vastzetten met een paar steekjes.
Ik hield een redelijk schoon stuk mouw over en zoals zo vaak vroeg ik me af, voor ik het weg ging gooien, "Kan ik hier nog iets mee?".
Met een beetje aanpassing leek het me wel een Barbiejurk te kunnen worden.Met een klein stukje draad, wat steekjes, twee knipjes voor de armen en een roosje van een haarspeldje maakte ik een kleuter giga-goedgekeurde trouwjurk voor Sneeuwwitje (hele grote smile, hò....ooooooh!).


In geen velden of wegen een prins te bekennen maar omdat we net dit weekend een beetje over homo of lesbisch zijn hadden gepraat ivm de gay pride zag Mini er geen probleem in dat Sneeuwwitje met Rapunzel ging trouwen. Na het dansen gingen de dames aan het diner.
Ik zag dit tafereeltje pas later in de bank. Prachtig hoe kinderen kunnen spelen, fantaseren en oplossen.


Mijn "Barbie" vroeger droeg jurkjes rokjes en topjes van gebruikte sokken. 
Er zaten onafgewerkte gaten voor hoofd en armen in de tenen van een sok voor een top of jurk en het deel met elastiek werd een rokje. Mijn moeder had me dat een keertje laten zien. Vooral als je het wat netter afwerkt, kun je echt leuke dingen maken.

Op internet kun je prachtige (zelfgemaakte) Barbie jurken kopen voor prijzen waardoor ik me wel eens heb vergist; ik dacht dat het om kinderkleding ging in plaats van kleding voor een popje. 
Van allerlei restjes kun je Barbies garderobe uitbreiden met een beetje geduld en naald en draad, desnoods textiellijm* (en inspiratie of patronen van internet). Pas geleden heeft Joke het een en ander gemaakt, kun je hier zien.
 Leuk als cadeautje of beloning!
* Sinds kort heeft Zeeman ook voordelige textiellijm, heel handig om in huis te hebben voor reparaties. Mijn eerste ervaring met deze lijm is positief, hoop dat het even lang houdt in de was.

6 opmerkingen:

  1. Nou Joke zal ook ff reageren hoor want ik vind het jurkje helemaal geweldig.
    Ik heb hier ook nog een mouw liggen van een paars shirt wat te klein was geworden en waar er een gaatje in zat bij de kraag.
    Ik heb van het lijfje een kussen gemaakt voor op haar bed omdat er een leuke applicatie op zat en op het gaatje een strikje genaaid.
    Maar ik heb het jurkje nog niet kunnen maken want mijn naaimachine ging op vakantie =D en daarna ik ook!
    Leuk opgelost zo hoor. Ik heb voor Hannah ook de mouwen van een ander shirt afgeknipt om zo het tekort aan shirts met korte mouwen op te lossen en ze krullen inderdaad hip om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog steeds het diepste respect voor de slippen die jij aan Ken z'n jas heb genaaid ;-). Niet te vergeten het gefriemel en geduld dat je aan de dag hebt gelegd toen je in jouw huishouden Barbie en Ken van een nieuwe garderobe voorzag.
      Jij bent zoveel beter in naaien als ik maar ja, aan mij zit dan ook een steekje los ;-).

      Verwijderen
    2. Je moest eens weten hoe het was toen ik begon. Ik heb al 5 jaar een eigen naaimachine én een moeder die me lesgeeft. Maar wel bedankt voor je compliment =D

      Verwijderen
  2. Mijn "Sindy" van vroeger had ook heel veel rokjes die door mijn moeder gemaakt werden en dat vond ik toch leuk, net als dat jurkje wat jij in elkaar geknutseld hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk bedacht om daar een barbiejurk van te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Barbie heeft een erg leuke trouwjurk en je dochter een leuk shirt op deze manier!
    Mijn oma heeft vroeger voor mijn "barbie" een trouwjurk gemaakt van de trouwjurk van mijn moeder, daar had ze ook al eerst een doopjurk van gemaakt. En heel kunstig om een reepje karton van een closetrolletje een sluier erbij met diadeempje van een aantal ienieminiekraaltjes. Ik was en ben er nog steeds heel zuinig mee. Ook breide ze van restjes wol de mooiste kleding voor mijn barbiepop! En naaide ze van restjes stof de mooiste kleding, inclusief coupenaden ed. Ik had dan wel geen echte, maar de kleren waren mooier dan van de kinderen die wel een echte barbie hadden.
    Dit soort dingen (zoals het zelf kleding maken voor haar barbie) blijven kinderen bij! En worden gekoesterd! Ik merk het aan mijn eigen kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.