woensdag 8 januari 2014

Update

Het ging zaterdag relatief goed met Ienimini maar zondag begon het weer slechter te gaan. Ik heb 13 keer vocht aan moeten bieden om tot een redelijke vochtinname te komen.
Maandag dronk ze ook nog slecht en kreeg ze weer een versnelde ademhaling.
Ik heb de huisarts weer gebeld en MrPenny is daarvoor ook naar huis gekomen. We wilden samen goed op onze strepen gaan staan, er was gewoon iets mis en het duurde te lang.

Een huisarts heeft nu vastgesteld dat Ienimini astma heeft. Ze heeft nu medicatie gekregen, als ze die medicatie heeft gekregen kan ze wel weer drinken en drinkt ze gewoon gretig.
Gister en vandaag heeft ze 's morgens veel slijm opgegeven, helaas vlak na de fles. Ook gisteravond laat heeft ze wat opgegeven maar de rest van de dag niet. Ik vind dat ook wel bij astma passen, dan krijg je het 's nachts benauwder en bouwt er misschien meer slijm op. Als ik last heb van m'n astma loop ik ook 's morgens te rochelen en moet ik ook soms zo hard hoesten dat ik slijm overgeef.
Gister had ze weer een aanval en kon ik haar nu gelukkig medicatie geven.
Ik wacht het nog een weekje af maar vraag me nog af of Ventolin alleen voldoende is. Als ik in een hele actieve astma-periode zit, krijg/gebruik ik er nog een medicijn bij. Als dit zo doorgaat, zullen we volgende week weer daarvoor moeten gaan strijden bij de dokter.

We zijn er wel best boos over, ik heb de afgelopen 14 dagen minstens drie keer aangegeven dat ik vermoedde dat ze astma zou kunnen hebben of in ieder geval nu een puffer nodig. In de maanden daarvoor heb ik het ook al twee keer aangegeven bij onze eigen huisarts dat ik bang was dat ik mijn astma op haar had overgedragen. Oudjaarsavond wilde de arts een puffer voorschrijven maar volgens hem kon dat toen niet omdat we geen baby-inhalator hadden thuis. Die dingen hebben ze ook gewoon bij de apotheek dus ik snap het probleem niet. Het had dus in ieder geval oudjaarsavond al verholpen kunnen worden.
Dan krijgen we maandag te horen: "we kunnen het niet met zekerheid zeggen omdat ze zo jong is maar we kunnen wel een goede inschatting maken: ze heeft veel eczeem, jij hebt astma, ze piept en heeft versnelde ademhaling dus we kunnen zeggen dat ze astma heeft." Grrrrr....


Verder heb toch mijn doelen voor 2014 wat uitgewerkt en een schema'tje gemaakt waarop ik mijn gewicht bij kan houden. Ze hangen op het whiteboard in de keuken. Mijn prioriteiten/ thema's voor 2014 zijn gezin, gezondheid en geluk.

Kortgezegd wil ik in 2014
- 10 kg afvallen;
- beter in mijn vel komen te zitten;
- bewust tijd reserveren op vaste dagen/ tijden voor mijn gezinsleden (1 op 1 aandacht);
- wat praktische doelen realiseren (onafgemaakte dingen in huis);
- duurzamer en bewuster gaan consumeren en leven;
- 5000 euro extra aflossen op de hypotheek.


En hoera ik heb een fijne oppas voor door de weeks gevonden. Ze komt vanavond voor het eerst oppassen. Ze heeft haar opleiding om met kinderen te werken bijna afgerond, heeft veel oppas en stage ervaring, is 20 (en niet 15) en het lijkt ons een nette en leuke meid.
 Mr en ik hebben allebei een vergadering vanavond. Ik ben sinds een tijdje betrokken bij een stichting in oprichting die in mijn woonplaats duurzaamheid op de kaart wil zetten, beetje Transition Town-achtig. Wilde ik al heel lang doen.
Op het gebied van het vrijwilligerswerk ook goed nieuws; ik heb de wijkkrant uiteindelijk goed gedrukt de wijk in kunnen laten verspreiden. Er is nog echt een traan gevloeid toen de doos van de drukker arriveerde en het goed bleek te zijn.
Volgende week heb ik een vergadering over extra activiteiten in mijn woonplaats vanwege het zoveel jarig bestaan. Wij willen als wijkcommissie vooral inhaken bij anderen en wat extra dingetjes doen bij onze eigen activiteiten (we hebben te weinig vrijwilligers) maar ook wel erg leuk en mijn ding; dingetjes. organiseren.

Maar goed, genoeg te doen dus! Zo doe ik toch weer een beetje mee, dat vind ik fijn.
Ik probeer het wel allemaal overzichtelijk, ordelijk en gepland te houden met voldoende rust tussendoor, zo breekt het lijntje niet.

7 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe zeg met die artsen, fijn dat het nu beter gaat!
    En fijn dat je zo lekker bezig bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervelend dat ze astma blijkt te hebben,fijn dat ze nu ventolin krijgt. Hopen maar dat het voldoende is. Wat een gedoe zeg de afgelopen dagen met de kleine meid! En wat luisteren die artsen weer geweldig goed naar je :-(
    Succes met je doelen voor 2014, mooie doelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou eindelijk een beetje voortgang voor je meisje. Niet per sé vooruitgang als je een ziekte blijkt te hebben maar wel fijn als je er dan medicijnen voor krijgt om het te verlichten. Mijn dochter heeft een jaar ventolin en q-var gebruikt als pufjes. Zij bleek uiteindelijk geen astma te hebben maar ze kreeg rs in de periode dat we haar moesten bijvoeden en toen bleek ze koemelkallergie te hebben wat zich ook uit in veel rochelen. Die combinatie zorgde voor vermoedelijk astma en gelukkig hadden wij een doortastende kinderarts =D
    Ik hoop dat ze nu in elk geval weer rust krijgt door dat de medicijnen aanslaan, anders zou ik ook zeker weer aan de bel trekken voor een ontstekingsremmer. De ventolin is alleen een luchtwegverwijder en helpt dus niet bij ontstekingen.
    (en wij mochten dan een fijne kinderarts hebben... voor er bij mij geconstateerd was dat ik een galsteen had was ik ook 3 eerstehulpbezoeken verder....)
    Die actielijst, super goed van je! Ik hoop dat je echt ver komt met je doelen. En even een grapje tussendoor... als je afvalt komt je dan niet automatisch beter in je vel te zitten? In elk geval ruimer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In dat geval... als ze ook eczeem heeft... ook veel neusverkouden en eventueel oorontsteking? Ontlasting nog veranderd?
    Echt klinkt als klassieke allergie alleen al met de astmaklachten en eczeem. Maar als je toch bij de kinderarts bent nu, kan je natuurlijk ook vragen om een provocatietest. Ik weet niet of bij jou je astma erger wordt als je veel koemelk neemt? Bij mij dus wel. Dat was voor onze kinderarts reden om te testen bij mijn dochter. Na een béétje pushen en foto's van voor en tijdens de koemelk voeding. Ze krijgen namelijk ook vaak een oranje achtige gloed op de wangen en een soort verdikte eczeem achtige wangen.
    Het is zeker het proberen waard maar wacht dan wel even met de andere voeding tot je de kinderarts geconsulteerd hebt hierover. Anders zijn de symptomen al weer beter en vind die arts het niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat ze idd niet nog meer af moet vallen. Dat wist ik niet, maar jij wel. Dus goede keuze!
      Ik hoop dat het écht de goede uitwerking heeft want dit meisje is druk bezig erg ziek te worden.
      Dat van die houdgreep, belachelijk gewoon.
      Wij hebben er ook idd een feestje van gemaakt.
      We hadden een liedje erop, want niet alleen mijn dochter maar ook mijn neefjes (op dat moment waren zij ook mijn oppasjongens) moesten puffen.
      Het liedje heet "ze kunnen zeggen wat ze willen maar de olifant".
      Voor elk verst werd er een puf gedaan en zo lang wij zongen moest de luchtkamer tegen het mondje. (ze moesten allemaal 2 ventolin en 2 q-var) en dan zongen we het laatste versje met z'n allen.
      Zoek maar eens op op youtube, wel het dansje uit je hoofd leren he ;)

      Verwijderen
    2. Maar heeft de huisarts een pufje voorgeschreven of de kinderarts? Als het de kinderarts is dan is ieni vanaf nu dáár onder behandeling en kan je zonder doorverwijzing een afspraak maken.

      Verwijderen
  5. Pfff, artsen. je zou ze toch. Maar nee, ouders zijn dom en vooral lastig.
    Goed dat er nu een diagnose is, al is dat niet fijn, maar je weet nu waar je aan toe bent en met medicatie kan ienimie opknappen. Sterkte en beterschap.

    Mijn doelen zitten nog steeds in mijn hoofd. Die moeten nog op papier, maar daar kom ik, door een sterfgeval, niet echt aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.