donderdag 2 januari 2014

Ienimini weer zieker

MrPenny is op dit moment op weg naar de huisartsenpost met Ienimini.
Sinds we gistermiddag naar de huisarts zijn geweest, kreeg ze er diarree bij, ging haar temperatuur weer omhoog en het laatste uur haalde ze heel snel adem.
Het klonk als een astma- of hyperventilatie-aanval. Ik heb er eerst even naar liggen luisteren, ik heb haar nog in haar slaap neusdruppels gegeven maar na drie kwartier ben ik opgestaan om verder te gaan kijken. Ik ben gaan tellen en ze haalde wel 54 tot 56 keer per minuut adem en haar ribben gingen flink tekeer.
Als ze erg benauwd zou worden of als ze een kuiltje tussen haar ribben zou krijgen moest ik gaan bellen...
Dus ik heb maar weer gebeld voor de zekerheid en voor advies. Mijn idee om wat stoom te maken in de badkamer leek de assistente niet meer te helpen, Ienimini moest weer gezien worden door een arts.

Je zult zien dat het onderweg weer wat opknapt. Ze keek ook best alert uit haar ogen toen ze weggingen dus dat is ook goed.
Nu krijgt ze weer waarschijnlijk hetzelfde onderzoekje, waarschijnlijk longetjes weer schoon, niet uitgedroogd en ze kan weer naar huis.
Het begint een beetje frustrerend te worden om een tot twee keer per dag met je kindje naar de huisarts te moeten gaan omdat er steeds weer iets nieuws is wat even niet goed gaat.
Maar ja, ze is ons natuurlijk zo lief en je vergeeft het jezelf nooit als je een keertje te weinig gaat. Ik mag ook blij zijn dat ik in een land leef waar de gezondheidszorg zo goed en zo dichtbij beschikbaar is.

Ik denk dat ze ofwel heel veel last heeft van een RS-virus (maar waarom zijn haar longetjes dan steeds wel in orde?) omdat ze al drie keer eerder ziek is geweest deze winter en haar lijfje gewoon moe is. Dan komt ze er dus gewoon thuis met goede verzorging doorheen.
Ofwel er is toch iets wat over het hoofd is gezien en in dat geval zou er toch eens verder gekeken moeten worden in het ziekenhuis.
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt; dat ze lekker gaat opknappen of dat we (zeker) weten wat ze nu heeft maar vooral wat er aan te doen is.

02:50u *zucht* MrPenny heeft nog steeds niet gebeld...
03:00u Ooh kak, mijn wekker staat boven te loeien omdat ik nu een extra fles zou geven. Nu is Mini ook wakker.
03:09u En jawel, weer niks aan de hand, ze zijn nu onderweg naar huis. Arts heeft gezegd dat die ademhaling zo snel kan zijn bij benauwdheid bij kleintjes (had de assistente ook wel mogen zeggen eigenlijk) maar ze nemen geen risico's bij kleintjes. Het schijnt wel eens mis gegaan te zijn.
Voel me een overbezorgde moeder...

update:
10:20u Voel me een beetje brak. MrPenny slaap boven uit, denk dat we straks even omwisselen. Ienimini heeft vanmorgen 70 ml gedronken (van 200ml) maar er kwam weer een hoestbui en toen was het weer over met de pret. Net toen ik 70 ml wilde gaan opschrijven in onze ziekte administratie, weer een hoestbui en de helft er weer uit. Shit.
Ze heeft mijn ORS-trucje door (ik geef haar ORS (dat is tegen uitdrogen) op een lepeltje tussendoor maar ze wil dan haar mondje niet open doen, dan gaat ze vanzelf mopperen of huilen, is het mondje open, giet ik het er vlug in. Gemeen hè?) dus straks ga ik een beetje fruithap verdunnen met ORS, zodat ze het toch binnen krijgt. Om 13:00u een telefonische afspraak met de huisarts.

14:10 u: de huisarts wil dat we straks weer langs komen, dat wordt dan de derde keer in 24 uur. Ze wil de fles niet (veel), een fruithap in haar favoriete smaak is ook na een paar lepels niet meer goed (ook zonder ORS), ik heb zelfs gesmolten vanille ijs geprobeerd. Ze huilde net denk ik zonder tranen dus ze begint misschien uit te drogen.
Ik hoop dat ze straks toch nog wat drinkt voor we naar de huisarts gaan, zo niet dan zie ik de bui wel een beetje hangen.
Misschien is het maar beter aan het worden als ze naar het ziekenhuis gaat en daar in ieder geval goed nagekeken wordt door een kinderarts en misschien wat vocht krijgt voor ze weer naar huis mag.

16:28u: Ze is toch weer goed gekeurd. Nog geen tekenen van uitdroging gelukkig. Ik ben wel weer gerust gesteld.
Ze drinkt ook net bet  Ze dronk haar fles beter maar heeft er net weer een hele hoop uitgegooid (einde opluchting ;-)).
Haar vochtinname zit nog boven het minimum en ze had genoeg plasluiers en dus hoeft ze niet naar het ziekenhuis. Ze zou daar ook geen infuus krijgen, zoals ik dacht, maar een sonde. Nou, dat toch maar niet!
Morgen moeten we weer op controle bij de huisartenpost.
Er is ook goed nieuws; er is weer cola (met cafeïne) in huis ;-), hierrrr met die cafeïne!

4-1
06:09u: Ienimini heeft gisteravond best goed gedronken. Er had wel een arts gezegd dat kleine beetjes geven ook goed was maar die had niet uitgelegd hoe dat bedoeld werd. Nu hebben we 4 keer een kleine fles gegeven en dat gaat veel beter. Super bedankt voor de tip!!!!
Ik hoop dat ze over een paar uur ook goed gaat drinken.
Even geleden wakker geworden van een hoestbui van Ienimini en niet meer in slaap kunnen vallen.
Ben een smartphone gaan uitzoeken voor mezelf. Ik denk er nu aan om een Samsung S3 aan te schaffen, dat gaat lekker samenwerken met de tablet die we nog gaan krijgen.

11 opmerkingen:

  1. Nee hoor, niks overbezorgd! Je doet er juist goed aan zo alert te zijn op veranderingen. Sterkte meis en veel beterschap voor je kleintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het om je kind gaat ben je gewoon zo kwetsbaar! Goed dat je het hebt laten nakijken hoor. 'Better safe, than sorry' zeggen ze in het Engels.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte en heel veel beterschap!
    Ik zal voor je duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Met kinderen klaag je je te schande'... zeggen ze in Limburg: het lijkt heel erg en opeens zijn ze helemaal OK (lijkt het). Ik vind het heel goed dat je zo alert bent, want het klinkt heel akelig allemaal!! Beter te vaak alarm slaan dan één keer te weinig!
    Poeh hey, heb jij weer!!

    Heel veel beterschap voor ieniemienie... En sterkte voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap voor de kleine. Het is toch goed dat ze onderweg naar de arts weer opknapte? Zou me er niet teveel druk om maken, dat zullen artsen vaker wel zien. En je bent niet overbezorgd, maar een goede moeder die het zekere voor het onzekere neemt. Beter een keer extra naar de arts dan een uurtje te laat zeg ik altijd.

    Sterkte en beterschap voor Ieniminie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sterkte en beterschap, enne daar zijn doktoren ook voor, ze moeten jou gerust stellen!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ga naar je huisarts en zegt dat een kinderarts wilt consulteren!

    Dit kind is ziek en de intake te weinig. Wees even flink pittig!

    Sterkte en gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He wat vervelend allemaal! Daar wordt je helemaal niet blij van maar super humeurig en als niks dan beter lijkt te gaan...
    Maar ik snap die huisarts etc ook niet. Als ze rs vermoeden (zeker gezien die snelle ademhaling en het hoesten) waarom ze dan geen pufje geven. Hannah heeft 2 pufjes gekregen (1 ontstekingsremmend omdat ze dus wél aan het uitdrogen/hongeren was) en ventolin. Daar knapte ze zo enorm van op! Maar probeer vooral te pushen, is mijn ervaring. Maak het nét iets erger want ze kunnen lief lachen en vrolijk zijn maar ondertussen zit je nog steeds met een ziek kind die nog niks binnenhoud.
    Wat het drinken betreft is het denk ik beter om kleine slokjes tegelijk te geven, ook van de fles. Want nu gooit ze een hele fles eruit bij een hoestbui omdat haar maag nog lang vol is. Terwijl als je elk uur bijvoorbeeld 50 ml geeft is dat sneller verteerd. Én heeft ze al die moeite voor 200 ml niet tenietgedaan met 1 hoestbui. Je mag bereide flesvoeding toch een dag bewaren in de koelkast? Gewoon een halve liter maken en dan kleine beetjes geven.
    En verder: Dikke knuffel, veel mini tukjes doen en sterkte voor de kleine meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ahhh, ik raak weer eens een reactie kwijt! Wilde je vooral veel sterkte wensen: volgens mij ben je niet overbezorgd, alleen maar bezorgd - met zoiets moois wil je toch voorzichtig zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een getob met ieniminie... heel veel sterkte! Geeft idd kleine beetjes drinken als ze die wel binnenhoud en "trek een streep" (geef het aan bij de arts) als je het zelf niet meer trekt met het getrek en gedoe met je kleine meid. Heel veel beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh poe spannend he die kleintjes zo benauwd. Beterschap hoor. En het lijkt dan in je verhaal iig wat de betere kant op te gaan gelukkig? En alhoewel de samsung telefoontjes prachtig mooi zijn schijnt die van bv de aldi ip hetzelfde te kunnen voor een lagere prijs. ( aldus mijn schoonva)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.