zondag 26 januari 2014

Duurzame daden

Ik heb me voorgenomen om (nog) duurzamer te gaan leven en dat hier ook geroepen. Hoe gaat het met dat voornemen?
Afgelopen week heb ik een aantal dingen duurzamer gedaan:

- Ik ben begonnen om Minipenny te voet van school te halen.
Iedereen in mijn buurt met kinderen gaat met de auto naar hetzelfde scholeneiland of op de fiets met oudere kinderen. Ik heb dat zonder na te denken overgenomen, ik moest ook wel omdat veel lopen er niet echt in zat door mijn klachten. Nu het wat beter gaat, wilde ik het toch proberen. Het is iets meer dan een kwartier lopen heen en meer dan een half uur terug ;-). De derde dag werd het iets teveel van het goede, misschien moet ik beginnen met de ene dag wel, de andere niet.

- Ik heb mijn fietsbanden opgepompt en ben gaan fietsen naar het winkelcentrum ipv de auto te pakken vanwege kou en een beetje regen. "Ga toch even lekker met de auto", zei MrPenny nog. Nope...

- Ik heb vier tasjes geweigerd in winkels. Ik heb mijn opvouwbare tasje weer in mijn handtas zitten.


Bio bij de super, zaterdagavond afgeprijsd vlees gevonden.
- Ik heb meer biologische, beter leven en/of fairtrade producten gekocht. Dit weekend voor het eerst pastinaak (chips) gegeten, owh! lekker!

- Ik ben bloeddonor geworden. Dat is zoiets als sociale duurzaamheid geloof ik.

- Ik heb mijn haren geverfd met haarverf zonder ammoniak (volgende keer wil ik eens henna proberen, da's nog minder schadelijk geloof ik). Mijn nagels heb ik aan het glanzen gekregen met een glansblokje in plaats van nagellak. Zo'n glansblokje is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee.

Bio bie de Lidl 
- Ander klein momentje van sociale duurzaamheid; ik heb het dakloze, zwangere meisje waar ik eerder over schreef weer gezien en even met haar gepraat. A.s. maandag gaat ze terug naar haar moederland. Ze gaat daar bevallen en gaat bij haar moeder thuis verblijven. Dat lijkt me een betere plek voor een baby.

- Ik heb me als vrijwilliger ingezet voor duurzaamheid.
Dit weekend als repairder bij een repaircafé, al heb ik uiteindelijk niet veel gerepareerd deze keer.
Mijn collega's hebben wel weer even goed kunnen lachen; ik had problemen met naaien met m'n lenzen in (gelukkig lenzenspullen en bril bij), een collega zei dat ik haar leesbril maar eens moest proberen. Erh... tja... wat blijkt, ik moet maar eens een goedkoop leesbrilletje aanschaffen voor het naaiwerk :-(. Help! Ik word oud!!!
Wel een heel interessant gesprek gehad met de klant waarvoor ik Noorse sloffen herstelde (zonder bril of lenzen, anders kon ik het niet goed zien). Deze meneer was FSC keurmeester dus ik heb met hem een boom opgezet over FSC hout en kokos. Hier kom ik komende week nog op terug.
De waterkoker die ik meenam van thuis kon helaas niet meer gered worden door mijn collega vrijwilliger.
Volgens mij moet er ergens in de spelonken van onze zolder nog een waterkoker liggen als we hem niet ooit hebben weg gedaan.
Verder ben ik bezig voor dingen in mijn eigen wijk en woonplaats.

Niet zo heel verwonderlijk dat ik vandaag ineens helemaal kapot was ;-). Halve dag in bed gelegen...
Hmm... okee, nog even leren die nieuwe energie en lichamelijke vooruitgang goed te verdelen over de week :-).

Leuke aanvulling op mijn Suske en Wiske verzameling gekregen bij de bloedbank! Haren geverfd met verf zonder amoniak, nagels verzorgd met een glansblokje ipv nagelak.
Onderweg naar school, "onze" wijkzwanen. (Ze komen ook wel eens bij ons thuis op bezoek in de singel achter onze tuin).

3 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Al behoorlijk wat gedaan, leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker bezig! Wij proberen ook op de fiets te gaan (15 min heen en terug) en dat is dan toch weer zo'n 10 km per dag beweging. Goedkope sportschool ook nog eens.
    Boodschappen doen is te ver weg, maar doen we met 3 vrouwen voor 3 huishoudens met 1 auto dus wél weer duurzamer toch? ;-)
    Zo'n glansblokje heb ik in de vorm van een nagelvijl gehad. Tot deze of gene hem verdonkeremaande... Maar dat is idd stukken beter dan nagellak, ook nog eens omdat ik dat super irritant vind voelen op mijn vingers.
    En die bril... ach er zijn ergere dingen. Gelukkig is er wat aan te doen toch? Je zou in elk geval een oogmeting kunnen doen (gratis) voor je een leesbril aanschaft zodat je weet welke sterkte je nodig hebt toch?
    En verder, soms is gezelligheid bij het repaircafé reparatie voor de ziel. Toch nog goed bezig geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig!!! Maar idd wel even opletten, al die nieuwe dingen (aan-)wennen kost een hoop denk- en doe werk dus energie! Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.