maandag 12 augustus 2013

Bloemkoolresten soep

Vorige week was ik met Minipenny even op de kinderboerderij. De cavia's hadden net bloemkoolgroen gekregen en zo te zien vonden ze het nogal lekker. Daardoor moest ik er aan denken dat ik ook wel eens gehoord had dat mensen van het groen van bloemkool nog soep maakten. Toevallig aten we die avond zelf ook bloemkool en ik hield wat bloemkool en het groen over.
Ik heb heel schijterig alleen de binnenste bladeren die me mals leken gesneden en alles samen in het kookvocht van de bloemkool met wat aardappel gekookt. Beetje bouillonpoeder en zout erbij, staafmixer erdoor et voilá, soep.

De dag erna aten we aardappels uit eigen tuin. Twee planten waren al afgestorven dus het werd tijd om te grabbelen in de ton. Ik diepte niet zoveel aardappels op als vorig jaar, misschien door tekort aan voeding en water in de potten.
Er waren ook veel hele kleine aardappeltjes bij, een soort minikrieltjes. Bijna niet te schillen dus ik maakte het makkelijk; ik schrobde ze goed schoon en stopte ze zo met schoon velletje en al in de keukenmachine. Met een uitje, eitje en bloem erbij werden het lekkere reibe kuchen (reif koeken).
We aten er boontjes bij, waarvan ik ook weer iets over hield.

De boontjes werden de volgende dag, samen met een blik gepelde tomaat, ui, uitgebakken spekjes, wat peultjes en erwten uit de tuin, wat stukjes aardappel en rode linzen, een soort minestrone/linzensoep.
MrPenny had de dag ervoor broodjes gebakken waar we nog van over hadden, ik maakte er wat kruidenboter bij en we aten weer lekker.
De soep had ik 's middags al gemaakt, zodat we zo aan tafel konden als we thuis kwamen van ons uitje naar een museum. Wij willen nog wel eens bij de Mac of vergelijkbaar terecht komen na zo'n uitje en dat wilde ik voorkomen.

Ik houd sinds begin deze maand weer het kasboek bij en ik had gezien, dat er alweer genoeg geld aan friet, broodjes en snacks was opgegaan.
In het kasboek gebruik ik weer de extra kolom waarin ik de uitgave achteraf bezien een positieve of negatieve beoordeling geef. Een groen krulletje is goed, in rood staat er soms een o(ongezond of overbodig), l(luxe) of d(duur), in zwart staan er vraagtekens, als ik even niet weet achteraf bezien, of de uitgave nou wel past bij onze doelen.
In de laatste kolom tel ik het totaal voor een post, hier bijvoorbeeld was het totaal aan boodschappen op dat moment 52,76 en uit eten 35,24 (frietjes en broodjes halen tel ik daar ook bij).

Ik heb al een tijdje geen foto geplaats van Ieniminipenny, ze is inmiddels al heel wat gegroeid. Nog even zo door en ze past straks niet meer in de bak van de kinderwagen voor ze kan zitten.





8 opmerkingen:

  1. Lief hoor, zo'n Ieniminipenny! :-)

    Wel een goed plan dat kasboek van jou om daar die kolom bij te zetten met rood,groen,zwart al naar gelang de eindbeoordeling, eens zien of dat ook wat voor mij is om dat er bij te gaan zetten.

    De bloemkoolbladeren voor de soep gaat prima maar ik doe ook alleen de bladeren die er nog goed uitzien idd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat ligt ze daar heerlijk te slapen!
    En wat ben jij creatief met restjes! Van overgebleven bloemkool maak ik ook altijd bloemkoolsoep (maar zonder bladeren)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, nu was ik wel benieuwd naar de smaak van de bloemkoolsoep. Wij houden namelijk ook standaard over van de bloemkool (ook omdat ik weiger een kleine te kopen als er een giga naast ligt).
    Ik doe ook al tijden broccolisoep maken. Ik snij de HELE broccoli in stukjes. Ik kook alles tegelijk in bouillon en met het avondeten vis ik de roosjes eruit voor het avondeten, gekookte stam en bouillon doe ik dan met de staafmixer tot soep maken.
    Als we dan de soep eten, gooi ik nog stukjes rookworst oid erbij als ik het weer opzet en het smaakt zeker niet slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het smaakte vooral naar bloemkool (ja vreemd maar waar) maar ik vond die blaadjes erbij juist wel lekker. Misschien omdat ik niet zo dol op bloemkool ben?
      Zoals jij brocoli soep maakt, maak ik soms brocolisaus.

      Verwijderen
    2. En waar gebruik je het dan bij/voor die saus?

      Verwijderen
  4. En voor je kleine meisje een apart berichtje... gut wat is het een schatje, alle moeite dubbel en dwars waard. Maar ik kan me voorstellen dat je twijfelt of je dit nog eens wil doormaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je wat t is? Als er dan toch vervelende dingen moeten gebeuren dan heb ik het liever nu bij mij dan later iets met de kinderen.

      Verwijderen
    2. Hadden we het maar voor het kiezen hé....

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.