maandag 20 mei 2013

Vogel vrije ondersteboven aardbeien

Weer een tuinprojectje dat al jaren op het verlanglijstje stond uitgevoerd; de ondersteboven aardbeien-hangbak. 
Jaren geleden zag ik een bericht op internet van iemand die onderin een hangbak een gat had gemaakt en daar een tomatenplant in had gezet, bovenin de bak zaten aardbeien. Zo konden de vogels minder goed bij de aardbeien komen dan wanneer je ze in de grond kweekt. 
Dat de tomatenplant op z'n kop hing was geïnspireerd op speciale hangzakken waarin je tomaten kunt kweken. Het was de self made variant daarvan zeg maar.
Nou leek mij andersom nog handiger; de aardbeiplant op z'n kop onderin en de tomaat, of iets anders, er bovenin. De vogels kunnen zo nog slechter bij de aardbeien (tenzij kolibri) en aardbeien zijn meerjarig dus het is logischer die onderin te doen, dan hoef je niet ieder jaar alles eruit te halen.

We maakten met de (7)gatenboor een klein gat onderin een kunststof hangbak. Ik wilde het gat niet te groot maken omdat er anders te makkelijk aarde uit zou vallen. Van gaas maakten we vierkanten met een "insnede". De insnede vouwde ik aan beide kanten weg zoals op de foto. Zo komen er ook geen scherpe draadeinden bij de stengels van de plant later en je kunt het makkelijker rond vouwen.

We hingen een jonge, doordragende, aardbeiplant in het gat en vouwden het gaas rond. Terwijl we het gaas lieten zakken haalden we voorzichtig de aardbeiplant door het gat onderin de hangbak.


Toen de bak even aan de schommel gehangen en verder afgevuld met bemeste tuinaarde. Bovenin heb ik kerstomaatplantjes gezet in twee bakken, in de derde heb ik veldsla gezaaid. Klaar is de ruimtebesparende, vogel vrije en aardbeibesparende ondersteboven aardbeien/groenten-hangbak (drie x woordwaarde met overal streepjes ertussen ;-)). Nou dus maar hopen dat aardbeien ook best op z'n kop willen groeien.

De (kers)tomaat mocht nu naar buiten maar het weer moet wel een beetje mee gaan werken voor ik daar nog veel van kan gaan oogsten.
De tomaat staat ook buiten in de zelfgemaakte kasjes (3 stokken in wigwam met een plastic hoes eroverheen).

3 opmerkingen:

  1. Weer lekker bezig geweest! Hopelijk werkt dit projectje, want aardbeien uit eigen tuin zijn té lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee, die aardbeien zo! Ben benieuwd of het werkt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een slim idee zeg! Ik ben heel benieuwd hoe goed het graag groeien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.