maandag 22 april 2013

Eindelijk een moestuin

Het was een  tig jaren plan maar daar ligt ie dan eindelijk op z'n plek; onze moestuin!
In de beschermende kragen van een melkpak staan pompoenzaden, daarvoor zitten drie aardappelen in de grond en onder het kleine dijkje zitten plantuitjes ingestopt. Het is een beetje smaller geworden dan gehoopt maar ja, er kan nog steeds genoeg geoost worden. Links komen nog peulen en slabonen, rechts brocolli, bleekselderij en boerenkool. Voor de boerenkool er komt, zaai ik op die plek nog spinazi. De pompoenstruiken wil ik wat langs de schutting omhoog leiden zodat ze minder ruimte innemen.

In het najaar stak MrPenny het "grasveld" (ook wel "knollenveld") eruit maar toen ging het vriezen dus we konden geen zoden laten leggen. We kunnen nu ook geen afspraak maken omdat we niet weten wanneer de baby komt. Voorlopig hebben we er nu een zeil op gelegd. Zo kan Minipenny lekker buiten spelen en wordt het onkruid onderdrukt.

De mudpie kitchen (zandkeukentje) van vorig jaar hebben we van de voortuin verplaatst naar het terras achter. Kan Mini lekker veilig buitenspelen en heel even alleen gelaten worden als ik beneden bezig ben met Ienimini straks (om de voortuin geen hek).
Zaterdag hebben we de bak gevuld met een sopje en heeft Minipenny de hele middag haar keuken- en zandspulletjes "afgewassen". Ze was nat van top tot teen - heerlijk gespeeld dus.
Zondag gingen en twee zakken speelzand in en begon de zandpret, weer een hele dag zoet. Op dit moment speelt ze er ook mee, terwijl ik buiten onder de luifel zit.
Mijn idee om de houten krukjes te beplakken met schoolbordplakpapier en tape leek me bij nader inzien vorig jaar al niet zo goed idee. Toch heeft het nog redelijk gehouden.
Het goedkope tafelzeil waarmee ik een afdekzeil had genaaid voor de zandbak en een "gordijntje" voor het keukentje, is al helemaal verschoten van kleur en goor geworden.
De hoes van het bistrotafeltje heb ik weg moeten gooien, het was op de naden ook gescheurd.
Misschien had ik toch beter kunnen proberen ergens beter zeil op de kop te tikken (kringloop, lapjesmarkt?).

In de hoge bak zit een aardappel (bio aardappel gewoon wat laten spruiten in de donkere trapkast en in de grond gestopt), vorig jaar is dat super goed gelukt.
Aan de rand heb ik lente-uitjes gezaaid, in het midden veldsla. Het duurt nog even voor de aardappelplant op zal komen en als die komt, dan kan de veldsla er nog wel onder staan.
In de afgedekte bak en teil komen nog tomaten, die ik gister heb voorgezaaid. Ik heb nog spiralen en stokken om de tomaten aan op te binden. Om een kweekkasje te maken, heb ik de hoes van het nieuwe babymatrasje voorzichtig open gemaakt en bewaard. Dat gaat straks gewoon over de stokken heen. Voor de teil heb ik ook nog een plastic hoes van iets bewaard deze winter.

De pruim en kers staan ook al in de bloesem. Ernaast staan bessenstruiken. Er is ook nog munt achterin dat weer welig zal gaan tieren en voorin citroenmelisse. Verse thee binnenkort.
Ook bleek nog een vaste plant die ik vorig jaar had gezaaid sterk te zijn geworden en nog een lief wit bloemplantje.
De akelei, die ik zo prachtig vind, is komen aanwaaien en heb ik vorig jaar een vaste plek gegeven. Helemaal achterin staat een prachtige lelie, die ook is komen aanwaaien.

Aan de andere kant van de tuin staan tussen de appelbomen twee potten. In elk een aardappel, wat stengelui en egyptische ui aan de randen en rucola en veldsla in het midden.

Als het zo doorgaat met onze vorderingen in de tuin, zullen we voor Silke paardebloemblaadjes uit het grasveld verderop moeten gaan plukken maar ik vrees dat ik nog wel een paar jaar mag stoeien met niet uit te roeien onkruid.
Maak me een beetje zorgen om Silke, die is toch best wat sipjes geworden sinds grote halfbroer Norman is overleden een paar maanden terug. Ik twijffel anderzijds of we het kereltje wel een fijner bestaan zouden geven als we hem koppelen aan een nieuw konijn.


Veel vorderingen gemaakt in de tuin dus, het was echt een puinzooi geworden weer maar nu begint er weer iets van een tuin te komen. Het meeste heeft MrPenny gedaan natuurlijk, aangezien in een bowlingbal in me heb hangen aan een te krap basketbalnetje, zo voelt het althans.
De baby is nu goed ingedaald, slijmprop is al los gekomen, enorm veel voorweeen gehad vorige week maar nee, het zet nog niet door. Donderdag dachten we echt dat het DE dag werd maar helaas, de weeën gingen weer liggen. Op een paar uur na de hele dag voorweeën en weeën gehad die wel meetelden zo af en toe maar niks hoor.
Misschien wacht de kleine wel tot m'n oren weer helemaal open zijn, daar heb ik veel last van gehad de laatste week. Met gewone sla-olie druppelen en uitspuiten onder de douche heb ik ze nu weer bijna allebei open, kan ik straks de eerste geluidjes van Ieniemini horen.

2 opmerkingen:

  1. Dan sterkte voor wat komen gaat! Toi toi.

    met een hartelijke groet, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, een modeltuin of huis streef ik ook niet na ;-). Als het maar gezellig is.
    Ik heb nu een paar keer voorweeën per dag, dat is erg goed te doen als ik nog even moet. Volgens mijn hulp die oorspronkelijk uit Afrika komt, is de kans groot op vrijdag, omdat ik ook op een vrijdag ben geboren. We zullen het zien...:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.