dinsdag 2 april 2013

(Als) nieuwe tweedehands kleding

Vorige week (of was het alweer de week daarvoor?) bracht een vriendin een enorme hoeveelheid kinderkleertjes die ze niet meer gebruikte.

Er zat zo'n geweldig mooi jurkje in, zo leuk voor Pasen (waarvoor ik anders niet speciaal iets gekocht had). Ik vond in de enorme doos ook nog een leuke maillot en een paar dagen later een bijpassend shirtje.
Het kon alleen een klein opknapbeurtje gebruiken, zodat Mini er echt op haar paasbest uit zou zien.

De maillot schoor ik met een wegwerp scheermesje. Zie het verschil op de foto, het "voorste" been is nog niet gedaan, het achterste wel.
Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat dat iets geweldigs is voor de levensduur van een kledingstuk maar het kan dan in ieder geval weer even mee. Het is beter dan meteen weggooien.
Aan het jurkje zaten allerlei draadjes en haaltjes los. Met een klein schaartjes heb ik dat allemaal bijgeknipt. Het bovenlijfje van het jurkje was grijs geworden, daar kende ik toevallig ook nog een trucje voor.
Velours en ribachtige stoffen kun je weer mooi en op kleur krijgen met azijn. Met een sprayfles met wat azijn, water en geurolie (even van de badkamer geleend) even over het lijfje gespoten, met de hand de stof in een richting op gewreven en alle dofmakende stofjes en pluisjes kwamen er mooi tussenuit. Het was weer zwart.

Leuk! Vonden de opa's en oma's. Maar Mini zelf was er nog het meest blij mee, ze wilde de jurk vandaag weer aan maar hij moest toch echt in de was.

Ik zat nogal krap in maat 92, 98 en 104 en misschien gaat Minipenny deze zomer al wel deels naar 98 toe dus ik had daar een beetje zorg over. Zowel financieel als shoptechnisch komt een nieuwe garderobe deze zomer niet zo goed uit. Het kwam dus weer helemaal goed toen vriendinnetje haar kasten dus had geleegd. De rolboxen onder haar bed zitten weer propvol.
Voor de baby kom ik nu zowat echt helemaal om in de kleertjes.


De media mag het dan wel als "zielig" en "armoede" bestempelen, tweedehands kleding. Ik meende laatst nog te moeten gaan winkelen voor een zomerjas voor Mini (wist dat die geen bij de spulletjes zou zitten) en ik kwam erachter dat ik echt een verwend kreng ben geworden doordat ik vaak tweedehands kleertjes koop en krijg.
Van de prijzen van kinderkleding gaan mijn ogen rollen en krijg ik een brok in m'n keel, van de kwaliteit die je daarvoor krijgt gaan m'n ogen bijna tranen en krijg ik jeuk van de irritatie en dan kon ik ook nog drie dagen daarna bijna niks meer omdat het winkelen veel te vermoeiend en zwaar voor me was.
Misschien ben ik een van de weinige mensen die harder de neus ophaalt voor nieuw dan tweedehands ipv andersom.


Inmiddels is het nog maar 3,5 week tot wij onze kleine kruimel mogen verwachten. Het gaat heel goed met kruimel. Voor mij wordt het nu echt best zwaar. De laatste week zit ik geregeld ergens klem, of ik trek een deur tegen m'n buik. Die buik is nu ongemerkt weer stiekempjes gegroeid. Gister wilde mijn schoonmoeder voorbij me lopen en moest ik eerst de keuken uit gaan daarvoor, we zaten klem tussen de deur en de keukentafel. Mijn schoonmoeder is van het model tochtstrip dus we moesten allemaal wel erg lachen.

De kleine woog vorige week al iets meer dan 2800 gram en het heeft de laatste twee echo's al zichtbaar veel haar. We zijn benieuwd welke kleur maar dat zien we pas over een paar weken.
Eigenlijk zie ik wel uit naar de bevalling, ik ben zo benieuwd en ik wil de kleine zo graag lekker vast houden. Al zal ik gezellig altijd saampjes en mijn buik ook wel missen.
De vorige keer vond ik bevallen ook behoorlijk meevallen, dus ik zie er niet tegenop. Deze keer gaat het waarschijnlijk ook nog een stuk sneller ook (de vorige keer had ik 13 uur weeën toen ik naar het ziekenhuis werd gestuurd omdat het niet genoeg vlotte).

8 opmerkingen:

  1. Haha, hier hetzelfde hoor! Ik vind, naast de prijs natuurlijk, het grote voordeel van tweedehands dat je goed kunt zien hoe het kledingstuk zich houdt..

    Ik heb alleen grote kinderen, dus wij racen echt door de maten heen. Dochter van eind 2011 zit toch ook al wel in maat 92 :)

    Succes met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, dat scheelt wel veel met mijn meisje van eind 2009. Die zit nu in 86 en 92. Haar papa en ik zitten allebei rond de 1,70 dus ze gaat ook niet een grote worden.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat heb ik nou ook, dat ik alle kleertjes zo duur vind. Ik vind het absoluut geen teken van armoede als je tweedehands koopt voor je kleintjes. Kleren hebben zoveel te lijden bij spelende kinderen. Ik wil dan ook dat meid echt spelen kan. Als ik een broek voor haar koop van 30 euro doet dat toch zeer als die stuk gaat, al was het alleen maar in de portemonnee om die te vervangen. Een broek uit een pakket van 30 euro met nog 15 stuks doet geen pijn. Ook maak ik zelf regelmatig een kledingstuk voor dochter. Dat ik wel nieuw, maar goedkoper en origineler.
    Succes met de laatste weken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik pas armoede vind is zo weinig kleertjes voor je kinderen hebben dat er pyamadagen worden gehouden en dat de verwarming maar goed hoog moet omdat er zo weinig dikke kleding is. Ondertussen vrolijk geld aan jezelf uitgeven.
      Maar tweedehands, nee, niet voor mijn kinderen hoor.

      Verwijderen
  4. Ik wil er inderdaad nog heerlijk van genieten. Het is ook zoiets moois en bijzonders. Gaaf toch dat een vrouwenlichaam dat maar allemaal kan? Binnen een paar jaar weten ze niet hoe hard ze weg moeten rennen als je wilt knuffelen soms ;-).
    Nou had ik net wel geluk ;-). Ik had Mini beloofd samen te gaan slapen vanmiddag maar het was er niet van gekomen. Ze was erg teleurgesteld dat ze niet bij mij mocht gaan slapen net. Heb daarom even een keertje bij haar gelogeerd. Ik dacht dan gaat ze wel lekker rustig slapen en dan klim ik er wel weer uit na een tijdje. Heel gezellig hoor, met z'n drietjes in een eenpersoonsbedje, lekker geknuffeld enzo maar het was toch net iets te krap. Na een half uur gaf m'n rug het echt op en ik toch ook maar vlak daarna ;-).
    Daar geniet ik nu ook echt heel bewust nog van; Mini ongestoord aandacht kunnen geven en tijd voor haar hebben, heerlijk genieten van haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je word echt een verslaafde als je eenmaal gewend bent aan 2e hands kleding, zelfs mijn dochter van 25 is nu helemaal overstag en gaat ook als eerste naar 2e hand kleding kijken als ze iets nieuws wil qua kleding, ik heb vorige maand een nieuwe jas moeten kopen,omdat mijn oude winterjas die inmiddels 15 jaar oud is echt niet meer draagbaar is , ik had al ruim anderhalf jaar rondgekeken naar een 2e hands jas ,maar ze waren of veeeel te groot of veeeel te krap en ik had echt een andere nodig ,dus toch maar een nieuwe gekocht ,maar dan wel een in de opruiming met 50% korting ,want ik ga natuurlijk niet de volle prijs betalen hihi. maar toch het deed wel pijn in mijn portemonnee en nu zul je zien dat ik binnenkort wel ergens een mooie 2e hands jas zie in de goeie maat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een superleuk jurkje! En die tip van de azijn kende ik nog niet. Die ga ik zeker onthouden. Mijn kinderen dragen ook veel tweedehands en ik denk daar niets van.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.