woensdag 13 maart 2013

Haal eruit wat erin zit

Het laatste restje vruchtenhagel(poeder) is niet vies of "niet goed", dat is heel speciaal elfjesstof en dat is erg lekker. Het duurde even maar het was wel op. (Toen de boterham nog..)



Mama's lekkere warmhouddekentje voor op de bank, is geen dekentje maar een "hele speciale zo ziet niemand mij meer deken", of een stoere Indianentent, of een bedje op de grond voor jezelf of je pop/knuffel.
Het is soms hilarisch om te zien hoe ermee gespeeld wordt. Muzikale Muis (als je hem rondrijd speelt hij op een xylofoontje, helaas (pfff)) moet ook mee verstopt worden onder het verdwijningsdekentje.
Soms duurt het gefriemel wel een minuut of 5, dan steekt er weer een stukje voet nog onderuit, dan muis weer, een stukje rug, etc. (denk aan een hond die rondjes blijft draaien in z'n mand, zoiets). Tegen muis wordt ook gemopperd "Hè! Kom nouw!!".  Als Mini dan tevreden is (of het maar opgeeft) roept ze "Jij moet me zoeken mama!!" Dan kan ik haar natuurlijk nooit vinden maar kom ik wel een rare bobbel tegen in het laminaat ofzo, soms struikel ik er zelfs bijna over ;-).
Het is zo leuk om te zien. Kinderen zien vaak ook veel meer in iets dan wij volwassenen, inspirerend.

Het is geen heel dicht dekentje hoor, ze kan er nog voldoende adem door halen en ik houd wel in de gaten wat ze doet.

 Koffiedrap, eierschalen en goed GFT zijn geen afval. Dat is respectievelijk gratis slakkenmiddel, kalk en mest voor de moestuin.

Lege melkpakken zijn:
- plantenkragen (om jonge plantjes te beschermen tegen slakken en ander ongedierte, uitgraven door katten en ook wat tegen de kou).
- diepvries"doosjes" (dichtplakken met plakband)
- handig om al die gedroogde koffiedrap via een trechter in te laten lopen om te bewaren.
Als er straks gezaaid of geplant is, trek ik, ermh, ik denk MrPenny, zo een lijntje koffiedrap naast en om de plantjes.

Een eiersnijder van goede kwaliteit is een handige champignon-plakjes-snijder.

De plastic verpakking waar het babymatrasje in zat, is geen plastic afval, het is een onderdeel van een tomatenkasje voor in de tuin (tomatenkweekkastje wordt hopelijk nog vervolgd dit jaar).

Etcetera, etc., er is zoveel dat je nog ergens anders voor kan (her)gebruiken... Voor ik iets weggooi, probeer ik altijd te denken "kan ik dit nog ergens voor gebruiken?" en als ik op zoek ben naar iets nieuws of vervangends "kan ik er iets anders voor gebruiken?".

Wat is is jouw favoriete hergebruik of "ander gebruik"?

8 opmerkingen:

  1. Ik las dat koffiedrab ook onverteerd goede compost is - ben ik aan het uitproberen! Mijn antislakken-kasjes zijn kapotgesneden plastic flesjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enne, spelen: als ik "vroeger" een lange autorit op een achterbank met een stel kinderen had, zorgde ik altijd dat ik een das, een doek, een "leeg" opschrijfboekje e.d. bij me had: daar kom je best 2 uur spelen mee door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gebruiken het bovenstuk van een spijkerbroek als knijperzak= voorkant langs de band erafhalen en zonder de zakken en dichte rits op de achterkant zetten. Dan gebruik je de opening van de zakken om je hand in te steken en de knijpers te pakken. En de knoop zit nu aan de achterkant.

    lege dozen van ontbijtgranen etc gebruiken als ladeverdeles. Leuk gekleurd papiertje in plakken (bekijk de binnenkant van je enveloppen eens!) en voila!

    Een oude gebreide trui uithalen en nieuwe van maken.

    Ik heb afgelopen week 2 overhemden van manlief omgetoverd tot 2 zomerjurkjes voor dochterlief. Alleen nieuw garen en een leuke applicatie gebruikt.

    Speelgoed van jezelf wat gewoon goed spul is kan nog jaren mee. Zo heb ik nog mijn eigen pop en barbies voor dochterlief. Maar ook bordspellen.

    Fietsjes schuiven hier ook gewoon door. Vroeger werd er nog wel eens een nieuwe laag verf op gedaan door mijn pa maar dat is nog niet nodig geweest.

    Zakjes van de versafdeling (groente en fruit) gebruiken we in het kleine prullebakje in de badkamer. Plastic zakken van Zeeman en Action gaan in de prullenbak in de keuken (die overigens in nieuwstaat van MP is gehaald voor de helft van de prijs)

    Eh... wij hergebruiken eigenlijk ook wel erg veel. Als ik zo nog lang blijf doorgaan lol....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bakjes van snoeptomaatjes en een houten wijnkistje fungeren hier als kweekhuisje voor zaadjes, gaatjes in de bodem van de plastic bakjes grond en zaadjes erin, in een 2e bakje zetten ,dekseltje er op en in wijnkistje zetten, als het mooi weer is zet ik het buiten en savonds gaat het weer naar binnen. bubbeltjes plastic dient hier in de winter als isolatiemateriaal voor de voor en achter deur die nog enkel glas hebben, woon in een huurhuis dus dubbelglas plaatsen is zonde omdat ik hoop met een paar jaar te gaan verhuizen , en van een soort verpakkingsmateriaal van het werk heb ik een extra tochtgordijn bij de voordeur gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is slim en handig zeg! Nu dubbel glas laten plaatsen zou inderdaad zonde zijn als je toch hoopt te verhuizen.

      Verwijderen
  5. Ik snij een kiwi met eiersnijder !

    groet Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. eierdozen en bakjes van de champignons worden bewaard om zaadjes te zaaien, ook de zilverkleurige bakken van de mexicaan worden hiervoor gebruikt. Staat gelijk leuk! Doosjes en wc rolletjes worden hergebruikt op mijn werk als 'knutsel'. Kleine metalen doosjes van mintjes worden bewaard en gebruikt als bewaartrommeltjes voor zaden.
    Enveloppes worden notitiebriefjes. Oude kaarsen worden bewaard voor mijn werk om nieuwe mee te maken. Zeepdispensers worden nagevuld en jaren gebruikt.Al het 'groen'afval wat bewaard kan worden gaat in de compostbak. Regenwater wordt gebruikt voor de planten binnen en de tuin. Van oude handdoeken worden doekjes gemaakt voor dweilen of gebruikt voor het drogen van de hond. Ik gebruik een broodtrommel en een afsluitbare beker om etenswaren mee te nemen naar mijn werk. Boterbakjes worden hier voor van alles en nog wat hergebruikt Als ik nog langer na ga denken wordt de lijst vast nog veel langer.....

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel spulletjes die afgeschreven zijn kunnen uitstekend dienen als kinderspeelgoed. Een beetje decadent, maar de oude mobiele telefoon, die echt niks meer waard was, wordt veelvuldig gebruikt door de kleine man!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.