donderdag 7 februari 2013

Maandafrekening maken

Vanaf deze maand laat ik het papieren kasboek los om tijd en energie te sparen.
Daarvoor in de plaats hang ik nu wel de bonnetjes van die week van boodschappen op de koelkast. Als er een nieuw bonnetjes is, tel ik het bedrag op bij het totaal. 
De boodschappenweek loopt nu bij mij vanaf vrijdag t/m donderdag. Op vrijdag worden de weekboodschappen gedaan. Ik wil maximaal 50 euro per week uitgeven.

Andere mensen gaan gewoon eens per week 50 euro pinnen en op is op, dat zou ook makkelijker zijn. Voor ons werkt dat niet praktisch, daarom houdt ik op deze manier maar bij hoe ver ik van de 50 euro ben. Moet alleen Mr wel al zijn bonnetjes inleveren of uitgaven opschrijven...

Toen mijn online huishoudboekje, AFAS, bijwerkt was, kon ik ook de maandafrekening van januari maken.

Zoals iedere maand wel weer een onverwachte tegenvaller of uitgave hier en daar. De tijd moet me nog beter leren of ik wel goed zit met bepaalde budgetten.
Het fijne van een maandbudget vind ik, dat je op meerdere manieren moet gaan nadenken over wat je uitgegeven hebt. Bijvoorbeeld aan wat ook alweer precies, hoeveel (??!!), waarom, was het wel zo nodig, had ik het liever anders gedaan bij nader inzien, waar moet ik beter op letten, etc.

Wat de laatste maanden opvalt zijn de uitgaven aan brandstof. Gelukkig is veel declarabel en verklaarbaar (de tankpas van de bedrijfsauto is gestolen, daarom moet mijn man nu voorschieten).
Echt nutteloze of recreatieve ritjes maken we niet maar we hebben wel veel familie en vrienden die verder weg wonen dus het tikt aardig aan. De benzine is ook gewoon reteduur op dit moment.

Met het boodschappenbudget gaat het al een stuk beter. Ik heb het maandenlang nogal laten versloffen en er werd te veel, te lekker, te luxe en ongezond gekocht. Toen ik begon met werken aan het boodschappenbudget, zaten we geloof ik per maand 200 over budget. Het gaat dus steeds beter.
Luiers, schoonmaakartikelen, hooi, stro en voer voor het nijn en verzorgingsartikelen uit de supermarkt zitten ook bij het boodschappenbudget.

Nou is er op luiergebied al fijn nieuws; die verbruiken we stukken minder! Plassen op de wc gaat heel erg goed maar nummertje 2 gaat nog niet altijd goed. Minipenny vind het moeilijk en eng, zegt ze. Het komt nog wel.

Verder is er in de categorie aanverwante artikelen ten aanzien van het boodschappenbudget nog beter nieuws te melden.
Omdat wij al dat "te" niet meer of veel minder doen heeft er zich een positief en vrij prettig fenomeen voorgedaan. MrPenny moest dit weekend een gaatje bijmaken in zijn riem en deze keer aan de goede kant! Hij is zichtbaar afgevallen.
Ook in ben afgevallen, ik weet alleen niet hoeveel. Ik maakte me er eerst zorgen om maar volgens de verloskundige hoeft dat helemaal niet. Ik eet nu ook iets minder omdat ik minder op kan.

Ondanks al het rood (red alert!), oranje en geel dus toch wel positief maandje.

Groen= goed
Geel = te veel uitgegeven maar dat vanwege een gemiddeld bedrag of onvermijdelijke uitgave
Oranje= minder goed
Rood = echt te veel

9-2 gecorrigeerd; er zaten fouten in.
Het gebudgetteerde bedrag en het werkelijk uitgegeven bedrag klopt nu wel in totaal. Ook Excel laten berekenen wat de werkelijke uitgaven geweest zouden zijn zonder de zorgverzekering; 2721,82. Dat is helaas meer dan ons nieuwe gezamelijk inkomen. Dus... broekriem moet nog verder aan.



5 opmerkingen:

  1. Poeh, dat is een flinke uitgave die ziektekostenverzekering! Wij hebben ook een jaar vooruit betaald, maar waren ruim €1000 minder kwijt. Blijft een enorme uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik houd mijn budget aardig in de smiezen maar inderdaad niet meer in het kasboekje. Af en toe doe ik dat wel omdat ik merk dat sommige uitgaven weer de spuigaten uitlopen óf omdat we willen weten of we kunnen sparen voor iets oid.
    Nu ook weer gedaan om te kijken of we extra konden inlossen op de hypotheek. En dan is zo'n kasboekje toch wel weer heel erg handig!
    Goed dat je de premie per jaar betaald. Wij besparen nu 10% op de premie door de verzekering via een spaarprogramma af te sluiten alleen kan de premie dan niet per jaar. Maar aangezien dát maar 3% scheelt houden we het toch maar zo.

    Super goed dat Minipenny al goed op het potje/wctje plast. Ik kan me voorstellen dat poepen nog een beetje moeilijk en eng is. Maar misschien kan je daar eens grappige/leuke boekjes voor bij de biep opzoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het een prachtig overzicht zeg! Ik ben helemaal niet goed in zulke dingen helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er allemaal heel mooi en overzichtelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Vlijtig Liesje en LegeZakkenVrouw: bedankt. Ik vind inzicht belangrijk. Met mijn man heb ik ook besproken dat we echt beter op de huishoudelijke uitgaven moeten letten (kosten inrichting was echt onvermijdelijk).

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.