zaterdag 5 januari 2013

Minipenny bijna zindelijk?

Na de kerstvakantie heb ik de mouwen opgestroopt, emmers, doekjes en dweiltjes klaar gezet en ben ik weer begonnen aan de zindelijkheidstraining van Minipenny.

Vandaag ging het al super, maar één ongelukje op het eind van de dag (en wat geplast tijdens het slaapje in de luier, wat in bed in de luier gebeurt telt nog niet)!
Tijdens het eten, ja hoor, "ik moet plassen!!". Dan duurt het net iets langer voor je op het toilet bent aangekomen dus ik was benieuwd maar ja hoor, ze heeft het gered. Mama is trots! En dat al op dag 4.

Dag twee s'middags toch nog maar even een luier over het onderbroekje aangetrokken, na een zeik-sliding (in je broek en op de grond plassen, snel naar mama willen rennen en uitglijden en vallen in je eigen plas, daar werd ik even slap van in de aanpak, wel erg sneu). Toch maar weer snel die luier eraf, met luier voelde ze toch net niet genoeg.

De vorderingen worden bijgehouden en beloond met magneetjes (smilies) op de koelkast. Ook krijgt ze een (mini)smartie als ze wat gedaan heeft en uiteraard complimentjes en positieve aandacht. Voor loze bezoekjes heb ik snel wel een magneetje maar dan een rozijntje ingesteld. Het werd iets te aantrekkelijk om naar het toilet te gaan voor een snoepje terwijl er niets in de buik zat. Dom is ze niet natuurlijk maar mama ook niet ;-).
Ze vindt het ook erg leuk als er "bezoek" langs komt op het toilet. Boven heb ik een pinguin-washandje, dat geregeld komt kletsen en kietelen. Eerst vond ze boven niet leuk, nu is het wel leuk.
Vandaag moest "mama haar favoriete knuffel laten praten". Daardoor kreeg ik haar bijna niet meer van de pot gerukt ;-).  Eerst zong ik, meende ik, gezellig maar nu moet ik dus knuffels etc. laten praten op het toilet. Misschien lag het dus aan mijn zangkwaliteiten dat ze weinig zin had in naar het toilet gaan?

Beloningsborden
Deze kun je kopen op internet in vele vormen en maten, voor vele euro's. Ik maak ze zelf.
Het blaadje heb ik gewoon zelf in Word gemaakt. Ik gebruik nu magneten, die kan ik jarenlang opnieuw blijven gebruiken. Ik had maar 9 magneten en kwam dus snel tekort (vakjes ook maar we plakken gewoon gezellig onder het blaadje door). Op andere magneten die ik nog had heb ik nog maar zelf smilies getekend.
Het geprinte velletje kan ik ook steeds opnieuw gebruiken. Eigenlijk hoeft het papiertje pas weg als het niet meer nodig is of als we aan iets anders gaan werken, waardoor ik meer of minder vakjes per dag wil. In dat geval maak ik gewoon iets nieuws op de computer. Leuk plaatje en kleurtje erbij en klaar.

Bovenaan het blaadje laat ik zien hoeveel er verdiend moet zijn om een beloning te krijgen, daarnaast staat de dikke duim. Het aantal vakjes dat gevuld moet zijn, voer ik steeds verder op. Nu krijgt ze ook nog elke keer een klein snoepje, dat ga ik ook verder afbouwen, dat ze ervoor moet sparen met magneetjes.
De laatste drie dagen heeft ze niet goed gegeten 's avonds maar dat laat ik nu even zitten.






2 opmerkingen:

  1. En ik zou als ik jou was ook maar retetrots zijn op jou en je minnipenny!
    Wel jammer dat ze die broekjes 'verplichten'.
    Wellicht is er op marktplaats iemand die er een paar over heeft die je goedkoper kan overnemen? Et is een gok, je weet nooit wat je vind op MP;)
    En geloof me zelfs in de kleuterschool gaan ze allemaal hun eigen gang. Ieder kind zijn eigen ritme en pushen werkt alleen maar averechts. Ik ben het compleet met je eens dat je vooral moet kijken naar wat het kind zelf aangeeft en kan en niet naar wat een ander doet. Wat ik heb neergezet is puur om aan te geven hoe lang het bij een bepaalde leeftijd kán duren voor ze zindelijk zijn. En dan nog is dat natuurlijk ook weer per kind anders.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha dat doet denken aan dochter lief, die alleen maar borstvoeding wilde! Totdat ze met 20 maanden uit het flesje van haar nichtje F. risti dronk! in mijn ogen ongeveer het meest foute wat je kunt drinken.
    We hebben dat toen in een beker gedaan , verdund met karnemelk (ze was te foppen) uiteindelijk dronk ze karnemek.
    Het is helemaal goed gekomen, eet en drinkt ze bijna alles. Maar dat heeft een tijdje geduurd .
    Geduld is dus ook in deze een schone zaak!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.