dinsdag 4 december 2012

Moneypenny is rustiger geworden

Zoals jullie zien, is "Moneypenny bespaart" wat rustiger geworden. Moneypenny is zelf de laatste jaren ook wat rustiger geworden en vond de achtergrond de laatste tijd wat te wild en onrustig.
Everybody is a work in progress...

Maandafrekening en kasboekIk ben deze blog niet begonnen om anderen te laten zien, dat ik het beter weet. Op mijn blog probeer ik zo min mogelijk te oordelen of te schrijven alsof mijn manier de enige of beste is. Ik hoop dat dat lukt (?). Ik ben zelf ook niet perfect en dat laat ik soms ook gewoon zien.

Dusss.... in de gordels, de maandafrekening van november in het kort:
* Boodschappenbudget (= inclusief afhalen): 242,39 over budget. Oorzaak: WIJ zelf, geen makkelijke dingen op voorraad gehad grootste deel van de maand, biologisch gegeten met name, verjaardag van Mini en mij en misschien is 250 per maand voor twee volwassenen, een kind inclusief luiers en alle verzorging/ schoonmaak toch wat aan de lage kant.* Recreatie en buiten de deur eten: 232,39 over budget. Oorzaak: uit eten voor mijn verjaardag en onze trouwdag, tussendoor nog gegeten bij IKEA en Mac. Voorlopig eten we niet veel meer buiten de deur verwacht ik.*tankkosten: 79,61 over budget. Oorzaak: deels nog te vergoeden kilometers maar ook snel de auto even pakken als we ook op de fiets kunnen (die korte ritjes verbruiken naar rato veel!), hogere benzineprijs. Even aankijken en eventueel genoodzaakt budget aan te passen.
* Telefoonrekening: 15,90 onder budget (even positief afsluiten)

Omdat ik al eerder in de maand zag dat het niet goed ging, ben ik supermarkt bonnetjes en bedragen in het kasboek gaan "beoordelen" op hoe ze pasten bij onze doelen.
Eerst arceerde ik alleen de echt foute dingen, daarna heb ik nog een kleurboek van mijn kasboek gemaakt, nu heb ik een extra kolom gemaakt in het kasboek.
De groene "N" staat voor "noodzakelijk/ normaal". In het zwart staat "?" en rood is "ongezond" of "overbodige luxe". Zoals je ziet werpt die extra beoordeling wel z'n vruchten bij ons af, de pagina's worden steeds groener, de kassabonnetjes ook. Deze maand wil ik echt eens een nette maandafrekening, we maken er echt een potje van de laatste maanden. Ik vrees alleen dat we toch weer bij de tankkosten over het budget gaan omdat er nog diverse familiebezoekjes op stapel staan.

Sinterklaas
Ik moest net nog mijn binnenschilderwerk afmaken. Vorig jaar kocht ik dit poppenhuis tweedehands voor 5 euro, er zitten ook nog meubeltjes bij. De poppetjes waren vies en versleten maar die kocht ik bij Hema gewoon nieuwe. Ik vond het prachtig, zo'n vakwerk huis. De bovenverdieping moest wel nog geplamuurd en geschilderd worden, de keuken was wel heel ouderwets groen en werd dus nog wit gemaakt. De vloeren heb ik nog even goed geboend en nu ben ik benieuwd, wat ze er morgen van vind.

Totaal voor Mini dit jaar: 29,85 (6 cadeautjes)
Totaal voor manlief: 9,51 (vijf cadeautjes).
Totaal voor mij: ook rond een tientje.
Ook meer dan genoeg, we hebben al zoveel spullen en speelgoed hier.Vroeg beginnen heeft z'n vruchten afgeworpen.

5 opmerkingen:

  1. Wat een supermooi poppenhuis! wat zal ze dat
    geweldig vinden!
    Goed idee zo die kleurtjes in je kasboek!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi poppenhuis! Goed idee om zelf op te knappen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is inderdaad rustiger zo, deze achtergrond! De ander was meer kleurrijk en meer onrustig. Deze is ook prima! Ik vind dat je prima schrijft en niet met het idee dat je meer weet dan anderen!
    Wat een leuk cadeautje voor minipenny. Ziet er goed uit.
    Hier gaat het Sinterklaasfeest niet door, omdat zoon en vriendin gaan verhuizen. Lootjes waren al getrokken en sommige lijstjes al verstuurd... weer ingetrokken. (we doen altijd 5 euro pp)Gisteravond genoten van allerlei Sinterklaas lekkernijen met zijn allen. Ook heel gezellig!
    Een fijn Sinterklaasfeest! (dat zal eigenlijk al wel afgelopen zijn...)

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zeg dat poppenhuis! En ik ben onder de indruk van je budget!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ah je bent echt goed geslaagd voor de 5 dec dit jaar !
    Ik begin door ervaring wijs geworden ook idd altijd al vroeg met bijelkaar sprokkelen der leuke spullen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.