zondag 30 december 2012

Extra aflossing hypotheek gedaan

Twee dagen geleden hebben wij ons dan toch ook aangesloten bij het aflossersgilde.
Het was nog even een horde om over de aflosangst heen te stappen maar na het lezen van het boek van Marieke Henselmans durfde ik het eindelijk en kon ik ook MrPenny overtuigen.

Wel heb ik gezorgd dat er voldoende spaargeld overbleef. De normale buffer voor een gezin, dat heb ik nog opgehoogd met wat extra's om te verwachten inkomenstegenvallers op te kunnen vangen (een paar maanden buffer dus).
Eigenlijk hebben we dit vooral mijn opa's zuinigheid te danken, dit jaar werd zijn erfenis uitgekeerd, waardoor we meer speling kregen in het spaargeld. Bedankt opa en oma!

We zijn even gaan kijken wat de vraagprijs is voor huizen zoals dat van ons en we denken, dat dat we van de restschuld af zijn (als het commercieel verkocht zou worden en er geen verdere prijsverlagingen en kosten bij komen bij de verkoop).
Anders gezegd hebben we nu een lening met een onderpand ter waarde van deze lening.
Dat voelt wel fijn, fijner.
Ik pakte de hand van mijn man en legde hem tegen een balk in het huis aan en zei "van jou, van ons". Het is in feite nog steeds van de bank natuurlijk maar nu is het meer van ons, mochten we moeten verkopen dan zitten we niet met een enorme restschuld.

Nu nog iets meer aflossen zou het fijnst zijn. Misschien als het geld van het foutje met de belasting komt.

Nu is het nog even spannend wel, hoe onze spaartoekomst eruit ziet. Mijn inkomen gaat sowieso dalen ergens komend jaar, is het niet in februari, dan wel na m'n "zwangerschapsverlof".  Dan blijft er weinig over om te sparen maar goed, dat kan allemaal wel net, het moet alleen geen jaren duren.

Het liefst loste ik nog wat extra af om meer zekerheid te hebben en verdere prijsdalingen op te vangen, om daarna (of eigenlijk tegelijk) goed te gaan sparen voor de studies van de kinderen (het zal wel moeten nu).
Ik vind het eigenlijk van de gekke dat je nu als ouders wel moet gaan sparen voor de studies van je kinderen maar vervolgens belasting moet gaan betalen als je "teveel" spaargeld hebt. Toch laat ik de overheid liever nu een beetje verdienen aan ons (als we al zover komen), dan later nog meer aan rente voor de studielening.
Maar goed, als die studiepotjes een beetje gevuld zijn, nog sparen wat pensioenaanvulling want ik heb daar niks meer van over. Tussendoor zal de auto nog wel eens aan vervaning toe zijn en de combi ketel etc. Dan pas is de hypotheek weer aan de beurt, of ik verdeel het een beetje. Lagere maandlasten is tenslotte ook een vorm van pensioen.
Nog genoeg te (be)sparen dus de komende jaren!



4 opmerkingen:

  1. Mag ik vragen waar je aan denkt als studiepotje. Ik heb drie kinderen en wil ook zo'n potje aanleggen, maar hoeveel stop je daarin?
    gr. Juul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd en nogmaals gecondoleerd met je opa.
    Voelt vast lekker dat je huis niet meer onderwater staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg, gefeliciteerd!! Aflossen voelt fijn, je huis wordt inderdaad voor je gevoel toch weer wat meer van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat aflossen, ook al is het dan met hulp van opa en oma. Hier hangen nog mooie gordijnen, ooit gesponsord door oma! Ik ben er nog blij om.
    Geld kun je maar 1x uitgeven, soms is lastig waaraan je dat doet.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.