zondag 9 december 2012

Dingen van deze week

Vanmorgen schandalig lang uitgeslapen met Minipenny. MrPenny moest heel vroeg weg voor zijn vrijwilligerswerk en Mini was wakker geworden. Zachtjes fluisterend haalden we haar uit bedje en ze mocht op papa's plek uitslapen, maar wel stil, het was nog nacht hoor. Ze is super lief gaan slapen, gezellig hoor.

Straks gaan we nog naar een familie verjaardag in Brabant. Ik moet zo nog boterhammen uit de vriezer halen en smeren voor MrPenny en drinken klaar maken voor in de auto.
Vooral MrPenny legde tot een paar maanden terug bij honger en dorst onderweg aan bij een tankstation of bij andere "vettigheid langs de vluchtstrook". Daar heb ik al een tijd geleden wat over gezegd en sindsdien neemt hij iets te eten en drinken mee. Ik wist dat hij nu niks mee had genomen voor de lunch dus ik heb hem hem even een mailtje gestuurd op zijn mobiel (gratis, SMS en bellen kost wel geld) en vriendelijk tafeltje dekje aangeboden.

Zelf drink ik nu muntthee van munt uit eigen tuin, lekker en wie wat bewaart, heeft wat! Munt is een heel makkelijke plant en een klein plantje koop je voor een klein bedrag.
Straks nog wat thee maken in mijn thermosfles, voor onderweg.
Uit de vriezer heb ik vanmorgen wat plakjes boterhamworst gehaald, ik vries een hele verpakking vleeswaren in 3 of 4 losse stappeltjes in en neem er dan af wat ik nodig heb. Zo voorkom ik dat ik vleeswaren weg moet gooien na een paar dagen in de koelkast.

De verwarming staat uit, we gaan over maximaal een uurtje toch weer weg. Hij heeft vandaag even een uurtje een beetje aangestaan omdat het iets te fris was. Het is hier nu ongeveer 18 graden en dat vind ik prima. We dragen verschillende laagjes en lekkere sloffen.
Ik heb deze week erg weinig gestookt.
De verwarming gaat pas aan als het echt koud is. 's Morgens doe ik de gordijnen en vitrage aan de zonkant helemaal open, zodat het zonlicht de woonkamer kan verwarmen. Pas aan het eind van de middag of begin avond, doe ik de verwarming een paar uur aan. Vorige week vond ik het kouder en ging de verwarming eerder aan maar dan weer uit als Mini en ik gingen slapen/rusten, dan liggen we toch onder dekentjes.
's Avonds doe ik de vitrage en het gordijn voor de achterdeur dicht, om de kou tegen te houden. De gordijnen bij de verwarming komen tot aan de grond dus die laat ik open zodat de radiator niet afgesloten wordt. Dat is wel een beetje jammer, omdat er twee (grote) ramen boven zitten die kou afgeven.
In de hal staat de verwarming helemaal uit, nadeeltje daarvan is dan wel, dat je niet graag het toilet daar gebruikt 's avonds maar tja... er zijn ergere dingen. Boven staat de verwarming op de toekomstige babykamer maar een piepklein beetje open, die kamer gebruiken we nu niet. Als we de zolder verder gaan inrichten, zouden we ook eens een deur daar moeten maken, ik merk nu dat er ook veel kou van de zolder komt. Misschien kan ik nog een groot, dik gordijn bij de kringloop scoren en om het trapgat hangen. Ook moeten we de tochtstrippen eigenlijk vervangen bij de voor- en achterdeur, ik voel daar wel een beetje tocht.
Oh ja, en ik moet nog een sticker maken voor op de brievenbus, het het verzoek alle post door te duwen. Als de lokale krantjes komen en we horen het te laat, komt er toch heel veel kou in de hal als die krantjes urenlang de brievenbus open laten staan. Het is ook nog veel beter voor de inbraakveiligheid als bezorgers je post en krantjes doorduwen, anders ziet een inbreker in een oogopslag, wie er thuis is gekomen en wie niet. Als een sticker niet helpt, misschien volgend jaar toch maar eens investeren in een losse brievenbus voor aan de buitenmuur en de brievenbus dicht maken.

Verder helpt het enorm om het stookseizoen goed te beginnen; de verwarming zo laat mogelijk pas aanzetten en zo jezelf wennen aan lagere temperaturen dan 20 of 21 graden.

Dat heeft echter ook een klein nadeeltje; bij een ander of op het werk waar wel veel gestookt wordt, hebben wij het sneller te warm. Vorig jaar is er ook geklaagd door een kennis/vriendin toen ze hier was en daarna tegen anderen, dat het bij ons altijd zo koud was. E.e.a. betekent dus ook, dat ik me dunner moet kleden als ik naar anderen toe ga.

Oeh, en dan morgen... een spannende dag; eerst de 20 weken echo, daarna hebben we een kennismakingsgesprek op de basisschool voor Mini die mijn voorkeur heeft. Dan 's middags nog fysio, even babbelen over de bekkenband, ik hoop dat ik daardoor weer iets meer mogelijkheden krijg. Eigenlijk heb ik dan ook 's avonds nog een vergadering maar ik denk niet, dat ik dat nog ga doen. Het is dan waarschijnlijk wel weer meer dan mooi genoeg geweest voor een dag. Straks even over mijn punten rapporteren via de mail en maar even overslaan.

6 opmerkingen:

  1. Het heeft een nacht behoorlijk gevroren, het was best een dure stookweek.
    Dat is toch wat, ben jij superzuinig eet je manonderweg van alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij doet het niet meer hoor, sinds ik er wat van gezegd heb.
      Hij heeft zelfs op zijn werk met zijn collega's het er over gehad dat hij even rustiger aan wilde doen met lunchkosten. Ze halen om beurten en soms apart als de anderen op pad zijn. Het liep tot in de 20 euro per week kwam ik achter door mijn kasboek. Ik heb hem eens voorberekend wat ik en de kleine besteden aan de lunch op de dagen dat hij werkt. Hij schaamde zich dood.
      Hij geeft me nu ook alle bonnetjes voor mijn "scoringssysteem". Donderdag kwam ie heel excuserend aan met een bonnetje waar ook een keer koeken op stonden. Voor de grap riep ik gespeeld boos "Jaaah, waat?!!" Hij schrok zich wild. Moet kunnen, beetje humor... het kan hier in ieder geval ;-).

      Verwijderen
  2. Wij hebben ook gordijnen die over de verwarming hangen. Nu rol ik ze 's avonds op en leg ze net achter de verwarming op die bevestigingsdingen van de verwarming. Dit scheelt een stuk. Als ik 's morgens de gordijnen open doe, dan komt me daar toch een kou achter vandaan.
    Misschien zou dat bij jullie ook kunnen, het scheelt echt een stuk hoor!

    gr. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Janny! Wat een goed idee! Dat ga ik zeker doen. Dank je wel, ik was er zelf nog niet opgekomen. Dit is nou zo leuk aan tips uitwisselen en elkaar inspireren! Soms wijst iemand je op iets wat gewoon heel simpel is op te lossen maar wat je niet zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moneypenny dat wilde ik je ook al schrijven, maar Janny was me voor..

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.