maandag 3 december 2012

Bespaartip: kijk je belastingaangiften na

In 2007 deed onze eerste hypotheekprofiteur onze belastingaangifte voor ons; service van de zaak. Ja, het was wel een beetje vreemd dat we zo weinig terug kregen terwijl we veel aftrek hadden ivm aankoop eigen woning, vond hij ook maar met de conclusie heeft ie verder niets gedaan. We kregen maar 212 euro terug.

Ik ben alles gaan nakijken, de jaren erop kregen we veel meer terug en na alle slechte adviezen etc. vertrouwde ik het niet meer. Ik moest ook toch nog een andere correctie maken over 2007 om de premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering nog af te trekken. Inmiddels doe ik al een paar jaar zelf onze aangifte, omdat de profiteur ook nog ineens geld wilde voor het invullen van onze belastingaangifte. Het zou ook heel ingewikkeld zijn met een huis maar het stelt echt niets voor. Kwestie van inlezen en leren hier en daar, misschien een keertje bellen en ik kon het gewoon weer zelf.

Eerst vond ik een klein foutje bij mijn inkomen in zijn aangifte, dat bleek grote gevolgen te hebben in de aangifte. Hij kon blijkbaar niet eens lezen, het staat zeer duidelijk op het aangiftebiljet waar je inkomen uit ZW moet invullen. Ik heb net even met de natte vinger rente berekent over de "schade" (de rente is sinds 2008 vaak verlaagd, ik heb alleen gerekend met de lagere rente van nu).
Ik werd er bijna onpasselijk van: de schade is meer dan 3250,72 Euro!!!!

Dus een tip: leer zelf je belastingaangifte in te vullen, dan hoef je niemand te betalen om dat te doen en je kunt het werk van anderen die het voor je hebben gedaan controleren.

Ik voel me nu echt nog dommer en meer genept door die twee hypotheekprofiteurs die we hebben gehad maar ja, er is niets meer aan te doen. De schade verhalen zal een gebed zonder end zijn en veel nutteloze energie kosten. Ik kijk dus weer naar het positieve: wat fijn dat we hier achter zijn gekomen voor het te laat was! Als het goed is krijgen we nu nog rond de 3000 euro terug aan belasting (en dan nog meer omdat ik de premie van de arbeidsongeschiktheidsverzekering heb afgetrokken).

5 opmerkingen:

  1. Probeer nog snel een amtshalve correctie te vragen over 2007!! Kan nog tot 31-12.
    Nee heb je.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even gebeld, alleen de electronische aangifte opnieuw invullen (of aanpassen als je die al zelf hebt ingediend) en nog een keertje digitaal insturen is echt voldoende. Binnen 8 weken zou ik een beslissing moeten krijgen.

      Verwijderen
  2. Kassa zeg! Wat jammer. Maar beter zoals nu, nog een bezwaarschrift ingediend.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dat is echt een groot bedrag! Wat goed dat je dit ontdekt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Moneypenny!

    Ik ben bezig met een artikel voor gezinnen over hoe ze kunnen besparen, en wil je graag interviewen. Zou je me een mail willen sturen naar mandy @ mandypijl punt nl?
    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,
    Mandy Pijl, journalist

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.