woensdag 14 november 2012

Voetafdruk/ eerlijk aarde aandeel verkleind

Jaren en jaren geleden nam ik me voor onze Mondiale voetafdruk (ook wel eerlijk aarde aandeel) te verkleinen. Ik weet het niet meer helemaal zeker maar ik geloof dat we toen over de 4 hectare heen zaten.
Vier hectaren waren er nodig om aan onze consumptie te voldoen. Als iedereen zo zou leven op aarde, zouden we nog een aarde extra nodig hebben.
Het gemiddelde in Nederland is 6,2 hectare. Dat wil dus zeggen dat wij Nederlanders meer dan 3 aardes consumeren terwijl er maar een is. Daarmee scoren we aardig hoog in de wereldranglijst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk

Zo af en toe keek ik nog eens en deed ik nog eens de test maar ik had er al een tijd niet meer naar gekeken. Deze week kwam ik via een site weer op een quickscan terecht http://www.duurzaamheidinactie.nl/webscan/53

Eerlijkheid gebied dat we pas sinds zaterdag weer echt overwegend bio eten, ik heb (eindelijk) een fijne leverancier gevonden. Maar...rapapaaaaaah, we zitten op 2 hectare!

Hoe groot is jouw voetafdruk?

5 opmerkingen:

  1. Oh ik zat op 2,1! EN dat met al mijn foute woon-werkverkeer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaah, bij het onderdeeltje vervoer is het bij ons ook niet "goed" hoor. Wij vliegen dan weer gelukkig niet maar we rijden wat af.
      Een paar jaar geleden was er op een discussie avond een mevrouw die de oorzaak van het hele milieuprobleem had gevonden; mensen die maar kinderen bleven fokken. Ja, serieus... fokken zei ze. Vraag me af wat haar voetafdruk is. Toevallig vandaag iets gezien op een website over dat er maar minder kinderen moesten komen. Mensen die willen zei.. zeuren bedoel ik over andere mensen die een kinderwens hebben, moeten eerst maar eens naar hun eigen (eerlijk aarde) aandeel kijken! Het is ook heel makkelijk praten als je zelf al kinderen hebt of door samenloop of wens geen hebt gekregen.

      Verwijderen
  2. Ha, hier 5,2. Wel onder het gemiddelde. Den auto is de grote boosdoener met 52%. En meer lokale groenten zou ook wat op kunnen leveren. Dat gaat goed komen met de moestuinstrook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat klopt wel, het neemt niet alles mee. Maar ja, het is een quick scan...
    1,8 is echt goed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een tijdje terug wist ik het precies. Maar omdat wij nooit vliegvakanties doen, weinig met de auto rijden, hoop ik dat het wel meevalt met mijn afdruk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.