maandag 12 november 2012

Penny wise, pound foolish

Hoe heilig je je ook voorneemt om zuiniger aan te doen, er komt altijd geregeld iets, iemand of wat tussendoor waardoor je besparing teniet wordt gedaan of je juist meer geld uitgeeft. Vaak zijn we zelf die "iemand", (inschattings) foutjes, voor gemak kiezen, menen dat je iets nodig hebt, etc.
Penny wise, pound foolish, noemen de Engelsen dat.

Wij maken nog best veel "pound foolish" fouten. Wat voorbeelden van de laatste week/weken:

Zaterdag zou ik een workshop hebben via de volksuniversiteit Utrecht maar ik had geen e-mail ontvangen met het adres van de cursuslocatie. Dus ik ging bellen, toen werd ik naar een locatie verwezen meer dan een uur rijden verderop en onbereikbaar met het OV. Klopte dat wel echt, vroeg ik? Ja, antwoordde de volksunief geïrriteerd (hoe ik het durfde te vragen).
Had ik toch maar naar mijn verstand en instinct geluisterd en nog een paar keer geprobeert om toch de docent te bereiken. Het was anderhalf uur rijden en toen stond ik dus op het volkomen verkeerde adres, geen cursus zelf paddenstoelen kweken, geen maaltijdstammetje mee naar huis en nog telefonisch afgebekt door de docent ook (het lag aan mijn intelligentie).
Op de terugweg ergens bij een wegrestaurant wat gegeten en gedronken; ik had ervoor gekozen om me nog een keer om te draaien in bed ipv lunch in te pakken. Toen nog een file van een uur over 3 kilometer en mijn ochtend was echt goed naar de maan.
Foolish: zorgen dat je de juiste informatie hebt, vertrouwen op je instinct/ gezond verstand en uitjes e.d. voorbereiden en impulsief handelen.
Wise: ik gebruikte de korting die ik krijg via ANWB (= juiste informatie gebruiken), ik bezin me nog op een plannetje om op een of andere manier wat mayo in mijn tas te bewaren, die is altijd zo belachelijk duur als je ergens gaat zitten (= voorbereiden). Ik diende ook een officiële klacht in en eiste mijn geld terug (= je rechten als consument gebruiken)

Deze week haalden we twee keer wat eten af omdat ik te veel had gedaan overdag, waardoor koken er niet meer in zat w.b.t. energie. Nou ben ik natuurlijk wat sneller moe of geplaagd door pijn maar iedereen kent dat; moe na een lange dag, even wat makkelijks halen.
Foolish: voorbereiden (makkelijke dingen in de vriezer e.d.) en energie goed plannen.

Ik bestelde wat bij een webshop maar twee producten voldeden niet helemaal aan de omschrijving bij het artikel. Ik stuurde een e-mail dat ik niet helemaal tevreden was en daar werd heel vriendelijke en correct op gereageerd; bedankt, excuses en ik krijg nu gratis toegestuurd wat ik nog extra nodig heb (rechten als consument gebruiken).

Deze is niet altijd te voorkomen; ik kocht branddekens bij IKEA en hoorde later van iemand, dat ik 12 euro had kunnen besparen door het bij Action te kopen. (aankopen voorbereiden, prijzen vergelijken).

Ik heb sinds deze week een nieuwe leverancier voor bio-boodschappen en vooral groenten gevonden. Er was ook andijvie bij en dat eet ik al jaren niet meer, omdat manlief ervan gruwt. Heb ik die andijvie verkeerd bewaard, was ie gister al bruin en verlept. Dom!

Gister gooide ik een opblaasbootje (kinderbadje voor buiten) weg omdat het te lang buiten had gelegen en goor en lek was. Manlief had ook nog tuingereedschap laten slingeren in de tuin, met zout kreeg ik gelukkig de roest van het schepje af (spullen verkeerd bewaard en niet goed zorgen voor spullen).

Wise:
- ik kocht kiemzaadjes, die zijn hartstikke gezond en je krijgt veel bio groenten voor een relatief laag bedrag. Je kweekt zelf verse kiemen in een potje, de zaden zijn lang houdbaar.
- ik maakte de maandafrekening van oktober aan de hand van mijn (online) kasboek; ik vond fouten in mijn budget en budgetoverschrijdingen. We kunnen daar nu actie op ondernemen.
- ik kocht van mijn verjaardagsgeld een snelkookpan, zo verbruik ik minder gas als ik gerechten kook, die normaal lang moeten staan.
- ik lees op dit moment een erg goed en leuk tuin/receptenboek "met mest en vork", gratis via de bieb. De belangrijkste tips schrijf ik over.
- ik maakte goede compost voor komend jaar door de bladeren uit de tuin te bewaren (gratis of voordeliger zelf maken, juiste informatie)
- ik kreeg de laatste tijd gratis miniproducten (thee, tandpasta, shampoo) via Trynow. Handig voor dagjes weg, vakantie of als ik straks een paar dagen naar het ziekenhuis moet.
- ik probeer dingen eerst te repareren ipv weg te gooien. Minipenny is dolblij met de "computer" die ik gered heb van het afval van de rommelmarkt. Ze kreeg hem voor haar verjaardag. Het euvel was heel simpel: de batterijen maakten niet goed contact.
- ben momenteel aan het bieden op een babyschommel/swing en een draagzak op Marktplaats. Nieuw kost de swing die ik het liefst wil bijna 200 euro. Ik kijk in heel Nederland, soms kun je een product ophalen combineren met familiebezoek of werkafspraken (van mijn man).
- ik ga een dubbele portie spaghettisaus maken en invriezen. Voor die dagen dat er geen zin of energie is voor koken.(20:38u: check! gedaan)


8 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of de IKEA bij je in de buurt is, maar die doen totaal niet moeilijk over retourneren, dus mogelijk is dat nog een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh en extra portie voedsel invriezen is altijd errrug handig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag spaghettisaus voor twee dagen gemaakt, gaat zo de vriezer in. Ook nog brocollisoep gemaakt van brocollistronkjes en restje brocolli van vandaag. Zo even de vriezer opruimen/ herinrichten om plaats te maken.

      Verwijderen
  3. Moneypenny ... iedereen doet domme dingen ... de ene keer meer dan de andere keer. Je leert er ook weer van en dan doe je weer veel meer verstandige dingen!!!
    Succes! Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees niet dat je overwegend domme dingen doet. Het zijn uitzonderingen. Het kan natuurlijk altijd beter.
    Je mag best trots zijn op jezelf dat je overwegend goede dingen doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En een lijstje maken en op de vriezer/koelkast hangen met welke maaltijden je ingevroren hebt. Zodat je als je moe en duf bent ze niet vergeet en alsnog voor de dure optie gaat...
    Echt, we hebben het allemaal gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die Volksuniversiteit moet zich schamen! Krijg je het cursusgeld terug?

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.