donderdag 29 november 2012

Consuminderhuis Parkstad

Een aantal jaren geleden las ik voor het eerst in "Genoeg" over een consuminderhuis. Het consuminderhuis was toen meen ik nog niet zo lang gestart in Landgraaf.
Op een lezing van Annemiek van Deursen, initiatiefneemster en coördinator van het consuminderhuis, hoorde ik meer over het consuminderhuis en was ik nog verder onder de indruk. Wat een fantastisch huis (en wat een fantastisch mens)!

Kortgezegd is het consuminderhuis er voor mensen die uit noodzaak of overtuiging consuminderen. Ook biedt het consuminderhuis crisishulp maar, niets voor niets. Wil je hulp, dan is het ook de bedoeling dat je deelneemt aan een consuminderkring en/of vrijwilligerswerk komt doen. In de consuminderkringen leren mensen hoe ze beter uit kunnen komen met hun inkomen, ze leren budgetteren, administreren maar er worden ook tips uitgewisseld. Ook zijn er workshops waar leden vaardigheden kunnen leren, zoals tuinieren, koken, feestelijke zaken maken, decoratie voor in huis maken, etc.
Zo lang men actief lid is, mag men uit het consuminderhuis meenemen wat men nodig heeft aan meubels, inventatis en kleding. Het consuminderhuis is dus ook meteen een weggeefwinkel, voor wie het nodig heeft.
Dat geeft, naar mijn mening, het consuminderhuis een dikke plus ten opzichte van de voedselbanken en andere crisishulp.
Ook mooi is, dat alles gedragen wordt door vrijwilligers en alles gefinancierd door sponsoring. Ik zou graag willen, dat er meer consuminderhuizen zouden komen door heel Nederland maar ja, niet iedereen durft eraan te gaan staan om het op te starten en te runnen.
Meer informatie vind je op:
http://www.consuminderhuisparkstad.nl/

Kerstactie
Het consuminderhuis heeft momenteel een kerstactie. Met het geld wat gedoneerd wordt op Rabo 1736.58.903 tnv Consuminderhuis Parkstad in Landgraaf, gaat het consuminderhuis absolute minima een extraatje geven voor de Kerst, zodat deze mensen ook iets fijns hebben met Kerstmis.
Ik heb al besloten dat het geld dat ik niet uit ga geven aan het versturen van Kerstkaarten (ik stuur wel een e-card) ga overmaken.

Vier keer per week enorm goede consumindertips!
Vier keer per week stuurt Annemiek van Deursen de "Mijmeringen", omdat ik al een tijdje consuminder, komen sommige me bekend voor maar nog steeds lees ik nieuwe dingen die ik kan gebruiken en toepassen. De Mijmering van vandaag gaf een recept voor een lekkere en voordelige taart om te maken voor met Kerst (nu alvast oefenen). De mijmeringen daarvoor ging over het laten uitlekken van yoghurt zodat je hangop krijgt. Daar kun je lekkere toetjes van maken maar ik gebruik het ook als vervanger van zure room bij Mexicaanse gerechten etc. Het vocht dat uit de yoghurt weglekt, heb ik altijd maar weg gegoten. Gister leerde ik van Annemiek, dat dit vocht een hoge zuurgraad heeft en daardoor heel geschikt is voor het poetsen van koper en de kookplaat. Wil je ook de mijmeringen ontvangen, op deze pagina:
http://www.consuminderhuisparkstad.nl/mijmeringen/index.html zie je, hoe je je aan kunt melden.

1 opmerking:

  1. Een zeer mooi initiatief. Ik zie op de website dat er ook al wat sponsoren zijn. Met de juiste reclame/promotie zullen er vast meer bedrijven uit parkstad willen sponsoren voor zo'n doel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.