woensdag 7 november 2012

Ben jij voorbereid op een noodsituatie?

(Langere tijd) geen water, geen stroom, geen gas, een hittegolf, extreem koud en glad weer, een overstroming of de sirene's loeien en het is niet de eerste maandag van de maand. Weet jij wat je moet doen en hoe je je kunt voorbereiden?
Ik wist er tot vorige week bar weinig van. Ik had wat flessen water, campingspullen en zaklampjes klaar liggen, dat was het wel zo'n beetje.
Toen kwamen vorige week de berichten op Facebook van familie in Amerika, dat drukte me wel met de neus op de feiten. Uiteindelijk zijn ze naar een hotel elders vertrokken om op te warmen, bij te komen, uit te huilen en stroom te hebben.
Ik ben informatie op gaan zoeken over wat je nu moet doen, wat je nu in huis moet hebben en hoe je je kunt voorbereiden. Ik vond dit een goede site:
http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/

Ik heb wat instructies (rampen, wat te doen als de sirene gaat, EHBO) ook uitgeprint en aan de binnenkant van de kastdeur geplakt.

Ik heb nu online een voordelige waterdichte en opwindbare radio en een opwindbare zaklamp (met oplaadmogelijkheid voor mobiel) besteld. Ook wil ik nog warmhouddekentjes voor in de auto's en thuis kopen en een voordelige waterfilter. Meteen een mooie bestemming voor mijn verjaardagsgeld.

Mijn to do en to buy lijstje
(sommige dingen hebben we wel, maar moet ik op logische plekken bij elkaar verzamelen, bijvoorbeeld in een noodtas)
  • Radio op batterijen of opwindbaar 
  • zaklamp 
  • Extra batterijen (heb ik dus niet nodig, alles is opwindbaar, ik heb ook nog wat knijpkatten)
  • Eerstehulpkit met eerstehulphandboek (dat boek kan ik nergens vinden maar in de la bleek nog een handig boekje te liggen)
  • rookmelders (controleren)
  • brandblussers
  • branddeken
  • Lucifers in waterdichte verpakking
  • waxinelichtjes 
  • warmhouddekens 
  • Multitool /gereedschapset 
  • waarschuwingsfluitje 
  • voorraad water 
  • Contant geld 
  • Kopieën identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren 
  • Reservesleutels huis en auto 
  • Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen 
  • Desinfecterende handgel 
  • verzorgingsartikelen
  • Voorraad houdbaar eten 
  • Waterdichte verpakking voor noodtas  
  • Campingstelletje makkelijk bereikbaar 
  • Regionale rampenzender radio en TV opschrijven
  • Dekens voor in de auto 
  • Extra oplaadmogelijkheid mobiel 
  • Waar kunnen we de ventilatie uitschakelen in huis? 
  • Welke ventilatieplekken moeten we afsluiten in huis? Materialen klaar leggen. 
  • Touw en plastic bouwzeil 
  • Waterzuivering
  • Warmte?
  • Inpaklijsten bij nood maken: kleding, luiers, melkpoeder, voedsel, etc.
Verder kun je het zo uitgebreid maken als je zelf wilt natuurlijk. Eigenlijk zou extra brandstof ook verstandig zijn maar waar sla ik dat veilig op thuis? Ja, in het schuurtje in een jerrycan, dat kan maar als er dan een klein fikkie daar is, brand m'n halve huis meteen af en daar zit ik ook niet op te wachten.
Hele serieuze "preppers" zijn voorbereid op wel jaren kunnen overleven in welke situatie dan ook. Ik blijf toch maar gewoon bij het huis-tuin en keuken preppen. Preppers hebben wel goede tips en informatie, online te vinden.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk, stukje weggevallen! Brandblussers, branddeken en rookmelders (controleren). Onze rookmelders zijn volgens mij allemaal kwijt, stuk of leeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ik ben niet zo super georganiseerd, maar heb wel genoeg camping spullen in de schuur liggen om toch ook al een heel eind te komen.
    Ik vraag me dan wel eens af voor hoelang is wijs/handig en nog leefbaar kwa opslag om te hebben in huis/schuur?

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.