zondag 7 oktober 2012

Kasboek

Met het oog op de inkomensdaling die er de eerste twee weken van februari en dan ook na mijn zwangerschapsverlof aankomt (500 euro minder per maand) gecombineerd met extra kosten die we gaan maken komend jaar ben ik weer een kasboek begonnen.

Omdat ik veel moe ben de laatste weken, is er al aardig wat keren even wat makkelijks gehaald bij de supermarkt (pizza en dure salades), afgehaald of buiten de deur gegeten. Dan is er ook nog twee keer 's avonds ijs of zoutjes gehaald (hormonen, toch?) Ik had al het idee dat we uit de bocht vlogen om sommige posten als we zo door gingen deze maand.
Gister heb ik alle luxe- en onnodige uitgaven aangestreept en opgeteld en het totaal ook laten zien aan mijn man.
Beiden zaten we er met grote ogen naar te kijken. Je kent de uitspraak "alle kleine beetjes helpen" vast wel, dat werkt dus ook de andere kant op! 70 euro! Het is pas de 7e van de maand!

Ik heb nu ook AFAS Personal (online huishoudboekje) in gebruik genomen,  dat is gratis. Ik vind het niet helemaal perfect, het is traag en het programma had een aantal afboekingen zelf verkeerd verwerkt dus je moet alles controleren. Zo hadden we volgens AFAS voor 150 euro getankt in de vakantie, dat pas niet eens in onze tank. Het bleek dat we 150 euro hadden gepind bij "Total finance". Omdat het programma "Total" zag, was het onder brandstof geboekt.
Ik moet nog transacties nakijken maar de laatste twee maanden heb ik al goed zitten.
Schriek! Oeps, vorige maand ook 3 budgetten overschreden bleek.

Het blijkt voor mij maar weer hoe nuttig een (online) kasboek is. Dingen sluipen er zo makkelijk in, je denkt "ach, moet kunnen EEN KEER" maar je bent al vergeten dat er meerdere keren zijn geweest.

Ik denk dat ik nog minimaal een maand alles ook opschrijf in het kasboek, voor mij geeft dat veel meer bewustwording. Ook voor mijn man is zo'n kasboek wel heel nuttig, hij kan er makkelijk in kijken en hij moet ook dingen opschrijven. Bijvoorbeeld waar hij geld aan uit geeft dat hij gepind heeft. Ik weet na een tijdje echt niet meer waarvoor dat was en hij ook niet, dus bij welke post het hoort??

Gister heb ik met mijn man ook een quiz gedaan over onze financiën. Hij kan op dit moment niet eens inloggen op onze gezamenlijke bankrekening of rekeningen betalen omdat hij wachtwoorden vergeten is of code's nooit heeft ingesteld.
Nou ja, om dat soort verschijnselen (totale desinteresse voor de administratie) doe ik dus onze administratie. Hij had best veel bedragen die we maandelijks uitgeven ongeveer goed (ik was geen strenge jury) maar met een paar zat hij er ook flink naast.
Ik heb hem toch maar eens vriendelijk verzocht om die wachtwoorden en codes te regelen, als er iets met mij gebeurt, moet hij het wel over kunnen nemen. Daarnaast vind ik dat hij gewoon moeten weten hoe onze financiën eruit zien.

Is er bij jullie een persoon die de hele administratie doet en wat doet de ander?

5 opmerkingen:

  1. Ik doe hier thuis ook de administratie. En man bedenkt leuke plannetjes voor het uitgeven haha. Nee hoor het valt wel mee en hij koopt zelf verder niets zonder overleg gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben me de laatste tijd bewust van mijn kromme redenering. Zeuren over 20 cent op een artikel in de supermarkt en met gemak voor gezellig iets consumeren onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Penny wise, pound foolish-gedrag!! Ik maak er me ook zooo vaak schuldig aan.

      Verwijderen
  3. Mijn man en ik hebben er allebei moeite mee. Mijn vader was vroeger register accountant en doet veel voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe de boodschappen en de betalingen en hou me erg goed aan wat ik uit kan geven. Ook wel eens lastig hoor: eerder te streng dan te makkelijk.
    Ik hou de administratie bij en mijn man is daarvan prima op de hoogte.
    Ook hij is goed bezig. Maar het is lastig nu, we hebben net genoeg om onze kosten te betalen.
    Als we ons huis zouden verkopen zouden we het ruimer hebben, maar ja, een huis verkoopt ook niet nu... En, we wonen ook heerlijk!

    groetjes Margreet en succes met de financien

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.