zaterdag 13 oktober 2012

Kasboek; aan het eind van het budget een stukje maand over?

Het lukt me nog steeds om m'n kasboek goed bij te houden. Eindelijk eens een goed voornemen dat ik wel waar maak.
Elke cent staat erin en ik schrijf het ook meteen op als een kassabon uitgesplitst moet worden in verschillende posten, zodat ik dat nog weet als ik alles ga verwerken in AFAS Personal.
Dat is dan het goede nieuws, een keurig kasboek, met de "luxe" en "niet echt nodige-" uitgaven ook nog gearceerd en (hoognodig) inzicht in de uitgaven. Ook goed nieuws is, dat het aantal arceringen per pagina minder wordt ;-).

Dan het slechte nieuws: van het boodschappenbudget van 250 euro is al 207,48 gebruikt. Dat wil zeggen nog 42,52 over voor twee weken boodschappen doen (er zijn nog twee weekenden).
Het laatste weekend komt er familie alvast voor de verjaardag van Mini (gebak) en ze blijven eten. Ik wilde dan wat leuks en luxe koken. In die week moet ik ook 16 traktaties maken voor Mini.
Dat wil zeggen dat ik dus creatief moet gaan worden, dat ik zelf taart ga bakken en dat ik met weinig middelen toch een leuke maaltijd in elkaar ga sleutelen.
Voor de traktatie had ik iets bedacht met kaas en worst, maar toen ik het vanmorgen probeerde, bleek de kaas niet te doen wat ik wilde. Misschien lukt het wel met plakken zachtere kaas of misschien moet ik niet zo pietluttig kijken, dat kan ook ;-). Moet in ieder geval nog aan gewerkt worden... To be continued...

15-10: Ik heb een lijstje gemaakt wat ik de komende twee weken nog nodig heb aan boodschappen, met veel prakiseren voor 14 dagen eten kunnen bedenken. Het is wel een uitdaging om nu toch uit te komen, eigenlijk wil ik niet over het budget. Wie zich brand.... we hebben gewoon te veel te snel uitgegeven in het begin van de maand....
Eerst kwam ik uit op een bedrag van meer dan 60 euro. Met wat schrappen en vervangingen bedenken, zit ik nu op een bedrag van 46,56. Nog iets over het budget dus.
\
Ben gister met Mini naar een kasteel geweest, papa moest weg. Hoewel Mini horeca zag en rook en er om vroeg, heb ik me goed gehouden. Voor de rondleiding had ik koek en lekker drinken, na de rondleiding kreeg ze een krentenbol in de auto. Volgens mij heeft ze het super gehad.
Ik was alleen de buggy vergeten, dat was niet zo slim. Op de weg terug naar de parkeerplaats liep ik dus met twee kinderen te zeulen want de beentjes waren moe.
Je wordt overigens wel raar aangekeken als je met je zwangere buik en een kind aan de hand alleen op stap gaat als moeder. Mensen vullen zo graag in ("alleenstaand EN zwanger?!!).
Ook aardig was die meneer, die toch echt met de kinderrondleiding mee ging, die geërgerd tegen de gids zei "gaat u maar alvast verder hoor, die mevrouw met dat kleine kindje, dat duurt nog wel even op die trap". Wij waren dus al bijna boven op de wenteltrap, Mini deed het super en dat bepaalt die meneer niet geloof ik. Meestal moet ik er gewoon om lachen maar soms kan ik me nog steeds ergeren aan die mensen van haast-haast, ikke-ikke.
De kosten van het uitje waren iets meer dan 5 euro (parkeren en benzine, rest museumkaart en gratis). Misschien komende week weer krentenbollen uit de vriezer in de tas en op naar het spoorwegmuseum, Mini heeft nl. ook vrij van de peuterspeelzaal.

Update 16-10:
Er werd om tips gevraagd, ik denk dat een menuplanner wel erg handig is, die maak ik elke week een. Nu heb ik em gemaakt voor 14 dagen.
Mijn aanvalsplan: weekmenu's plannen, voorraad opmaken, voordelige groenten van het seizoen, inkopen combineren (bijvoorbeeld een stoplicht paprika's in een week opmaken in twee verschillende gerechten), zelf koken met basisingredienten (geen pakjes en zakjes).
Ik ga eten:
1. (inkoppertje!) pannekoeken met erwtensoep aspergesoep (die heb ik nog op voorraad, weer 1,49 bespaart)
2. zuurkool met worst. Zuurkool is goedkoop, ik heb nog houdbare worst op voorraad, die we bij nader inzien dit jaar niet zo lekker vinden maar goed (deze worsten sla ik in als het BBQ seizoen aan de gang is)
3. heldere champigonsoep - aardappelen uit de oven - groenten- appelmoes - vlees uit de aanbieding - vla. Voorlopig menu voor etentje voor 5 volwassenen en een kind, de soep maak ik zelf met een bakje champignons, de appelmoes ga ik nog maken (we moeten de appels nog rapen) en dan een flinke hoeveelheid wecken, het vlees was 5 euro in de aanbieding.
4. spatzle. Van die Duitse-deegdingen die ze af en toe verkopen bij Lidl, lekker! Met erwtjes, spekjes, gebakken uitjes en kaas uit de voorraad
5. risotto. Ui , erwt, bouillon en kaas uit voorraad, bakje champignons kopen.
6. boerenkool. Ook lekker goedkoop, eten we in de week van de zuurkool zodat we de andere helft van de verpakking worsten op kunnen maken.
7. Sheppards pie, of eigenlijk farmers pie moet ik zeggen volgens de Engelsen. Bio rundergehakt (daarom farmerspie, geen lamsgehakt), pot erwt/wortel, pot gepelde tomaat, aardappel en w-shiresauce uit voorraad.
8. spaghetti bolognese. gehakt, knoflook, kruiden, tomatenpuree uit voorraad, verse tomaat kopen.
9. Witte bonen schotel. Met gekruid gehakt (uit twee verse worstjes die ik gister invroor), prei, paprika, en ui
10. Macaroni. Met prei, paprika en ui, in dezelfde week, prei en paprika kopen.
11. Preisoep en pannekoeken. Met zelfde grote verpakking prei
12. frites met appelmoes en frikandellen. Zak friet en mayo kopen, frikandellen nog in vriezer. Eventueel nog met pittige drumsticks als we er zin in hebben. Voor de vette vrijdag.
13. vlees uit de vriezer - aardappel - bietjes. Bietjes zijn nu ook voordelig, en lekker gezond
14. vlees uit de vriezer - aardappel - erwtjes of appelmoes uit voorraad.

Door mijn prijzenboek wist ik aardig wat prijzen, een aantal moest ik gokken.
Ik heb naast al de ingredienten nog nodig komende weken:
Een zak bio aardappelen, 6 pakken melk, 4 pakken sojamelk, 2 pakken ice tea, 1 pak vla (ga ook zelf griesmeelpuddig maken), 2 keer bio eieren, voordeelverpakking kaas (zelf schaven en raspen = veel voordeliger), fles diksap of roosvicee, 3 pakken magere yoghurt en fruit (fruit was ik vergeten in mijn berekening, oeps!). Met de luiers houdt het erom of ik het ga halen. WC papier haal ik bij nader inzien wel.
Het hangt eigenlijk dus op die luiers, of ik het ga halen of niet maar de kleine krijgt er uiteraard geen luier minder om.
Ik wil het eigenlijk gewoon graag halen, ik wil weten dat ik het kan met minder geld en ik wil er van leren. 500 euro minder per maand is veel, ik wil voorbereid zijn.
Verder heb ik die traktatie denk ik te groot bedacht, een te grote hap voor een peuter (boterhamworst, blokje kaas en druif). Ik denk nu aan een poffertje met een plakje banaan als jurkje met daarop een lijfje geprikt. Ik was al van Sneeuwwitje (gele rok, van kaas) naar Assepoester gegaan (roze jurk van boterhamworst), nu moet ik weer terug naar Sneeuwwitje of naar Belle, die hebben een bananengele rok ;-).

7 opmerkingen:

  1. Oeps, spannend.
    Ik ben benieuwd of het je gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een traktatie moet een traktatie zijn!.
    En dat is voor de meeste kids geen kaas en worst dat zegt mijn zusje onderwijzeres in hart en nieren.
    Het grootste deel eindigt dan ook vaak in de afvalbak...
    En of vette worst (met veel e-nummers en toevoegingen )en vette kaas nu veel gezonder is dan bijv eigen gebakken versierde cake-jes....

    Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

    Succes.

    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Moneypenny,

    bij Teunie, van Eenvoudig leven, staan vele voorbeelden van een voordelige en leuke traktatie, o.a. Iets met eierkoeken.

    Tja, en anders maar een beetje creatief boekhouden, niet te zwaar maken voor jezelf hoor!

    Hartelijke groet,

    jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap als het lukt! Als je nog tips hebt... ;) (ben al blij als het me lukt om voor een week op 60 euro uit te komen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de update! Het blijkt maar weer hoe goed 't is om een beetje een voorraad te hebben, deze ga ik langzaamaan proberen aan te leggen. ;) En minder pakjes en zakjes.

    Als je het zo redt met je budget, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo,mag ik je vragen waar je je boodschappen doet? gr.anna k.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oke dank je...dacht dat je misschien heel de stad rond fietste voor aanbiedingen, heel veel mensen doen dat-is ook niet erg, hoor- ik zal mijn eten gesplitst moeten halen, mijn man wil perse merkartikelen, wat ik gezeur vind, maar ja, verder complimenten voor je blog-ik geniet er zo van, gr.anna

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.