maandag 22 oktober 2012

(Bijna?) gratis suikervrije bio appelmoes

Het hele jaar potten en flessen gespaard voor de vliersiroop en -jam en de appelmoes. Blijkt de oogst dit jaar nogal tegen te vallen. Hmpf...
Sja, kan zo gebeuren.
Net als vorig jaar, gingen we appels rapen langs een wandelroute gisteren.
Helemaal geen ladingen appels onder die bomen, zoals vorig jaar. Waarschijnlijk door die late vorstperiode die we nog hebben gehad.
Het werd een sport om toch nog goede gevallen appels te vinden of goede appels te plukken.
MrPenny kreeg acute Tarzan-neigingen en klom in bomen om mooie grote appels te plukken. Hij zei dat hij zich weer net acht jaar voelde. Even later kwam hij toch tot de constatering dat het toch allemaal wat soepeler ging toen hij nog acht was. Hij heeft nu nog spierpijn.
Ik denk dat ie zich vanmorgen ook weer net 8 voelde, toen hij zijn baas moest vertellen dat z'n zakelijke mobiel stuk was gegaan bij een onzachtzinnige landing uit een..err... appelboom...sorry beste baas!

Goed, laten we bij de opbrengst van een middagje appels zoeken en 11 potten gratis appelmoes (plus een kilo hele kleintjes, voor de konijnen) dus de kosten van de reparatie of vervanging van een mobiel aftrekken, oeps... Ach, we hebben het leuk gehad, lekker gewandeld, frisse neus en gratis suikervrije bio appelmoes.
Ook weer wat geleerd: de volgende keer doe ik de deksels apart in een vergiet bij het uitkoken. Dat omdat a. het plastic randje in twee deksels duidelijk te lang gekookt had b. het niet grappig is om onderin een weckketel met bloedig heet water nog deksels op te zoeken met een tang die net wel/niet lang genoeg is.

Van het boodschappen budget is nog over:  -16,20. 
Ik was wat vergeten in te calculeren en er zaten toch een paar luxere/ impuls inkopen bij. Tja, jammer, balen maar volgende maand is er weer een nieuwe maand en proberen we het gewoon opnieuw. Tegen februari hebben we het hopelijk onder de knie en zijn we gewend aan ons nieuwe inkomen.

In de vriezer ligt een appeltaart klaar voor de verjaardag van Minipenny deel I, aankomend weekend. Gemaakt van appels uit eigen tuin en appeltaartmix zelf gemaakt door manlief-molenaar. Vorige week heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer zelf brood gebakken en dat gesneden ingevroren.
Ik hoorde net van de juf van Mini dat ze samen met een ander kindje gaat trakteren dus al snel besloten dat ik gewoon voor een doosje rozijntjes o.i.d. ga, dat kan makkelijk mee naar huis. Het scheelt mij ook een hoop gedoe met dingen vers en warm of koud houden. 

7 opmerkingen:

  1. Mag je die appels dan zomaar plukken? Die zijn toch van iemand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Appels die op openbare plekken mag je plukken en meenemen. Er is langs deze route wel een stuk waar een bordje staat "beschermd natuurgebied" en een paar bordjes "prive" of "verboden toegang", dan blijf je er natuurlijk vanaf.
      We hebben ook een paar kastanjes meegenomen, die lagen langs de weg. Als een boom over de erfgrens heen steekt mag je wat op de openbare weg/grond ligt ook meenemen.
      Mijn buren hebben appels en pruimen in de voortuin en missen er elk jaar weer een hoop, dat is natuurlijk wel aso.

      Verwijderen
  2. Hier ook appels (lang niet zoveel trouwens) en er appelmoes van gemaakt. Ik heb de appelmoes maar ingevroren, leek me toch wel netto handig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En rozijntjes zijn ook nog gezond! Prima traktatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook. Vooral omdat er ook al een ander kindje gaat trakteren lijkt me dit beter, die peutertjes zitten snel vol. Als ik kaas, poffertjes of plakjes banaan ga gebruiken is wat overblijft thuis niet lekker meer en wordt het weggegooid, ook zonde.

      Verwijderen
    2. P.S. ik gebruik normaal gezien wel liever losse bio rozijntjes. Misschien maak ik nog een zakje of bakje aan de traktatie. Ik heb al vaker gelezen dat huisdieren heel ernstig ziek worden of zelfs overlijden van rozijnen of krenten. Men weet nog niet zeker waar dat aan ligt maar men denkt aan de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden. Ik geef mijn kind daarom liever ook geen "gewone" rozijnen.

      Verwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.