woensdag 5 september 2012

Helft mensen met overgewicht prima gezond

Eindelijk is het onderzocht. Dat dacht en zei ik nou al jaren... Niet iedereen is gelijk, niet iedereen hoeft hetzelfde te wegen.
Toch zou ik liever wat dichter tegen de 25 aan zitten, om risico's en belasting te voorkomen. Je weet ook niet, bij welke helft je zit!
Ik weet dat ik bij de goede helft zit (long, hart, bloeddruk, cholesterol en suiker gezond) maar voor mijn conditie en belasting op m'n gewrichten zou het toch beter zijn om af te vallen.. en daarnaast ook voor hoe ik me voel over mezelf. Alleen niet nu natuurlijk.

Van nu.nl:

Helft mensen met overgewicht prima gezond


AMSTERDAM – Groot gedeelte van te dikke mensen heeft geen slechter medisch vooruitzicht dan mensen met normaal gewicht.
Foto: Getty Images Dat schrijven onderzoekers van het Karolinska Institutet in Stockholm, Zweden, deze week in European Heart Journal.
Uit het Zweedse onderzoek bleek dat 46 procent van alle mensen met overgewicht prima gezond is. Het hart, de longen en de bloedwaarden van deze mensen zijn in orde en vergelijkbaar met gezonde mensen met normaal gewicht.
.Zij hebben daarom geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten en kanker. Hun kans om vroegtijdig te komen overlijden is bovendien hetzelfde als mensen zonder overgewicht. De gezonde mensen met overgewicht hebben met name een BMI tussen de 25 en 35. Extreem overgewicht is hoe dan ook ongezond.
Fitheid
De resultaten geven volgens de onderzoekers aan dat het belangrijk is om fitheid te meten, voordat dikke mensen geadviseerd wordt om af te vallen. Omdat overgewicht hebben niet per definitie ongezond blijkt te zijn, zou er terughoudender met interventie omgegaan moeten worden.
De Zweden maakten in hun onderzoek gebruik van de gegevens uit een langlopende studie van meer dan 43.000 personen die sinds 1979 gevolgd worden. Een waaier aan gegevens is over bekend over hen, waaronder hun gewicht, lengte, percentage vet en tailleomtrek.
Bovendien worden de deelnemers regelmatig onderworpen aan medische tests waarin hun long en hartcapaciteiten worden getest. Daarnaast is bloeddruk, cholesterol en suikerspiegel bekend.
Door: NU.nl/Hidde Boersma .

4 opmerkingen:

  1. Wat vooral belangrijk schijnt te zijn is je buik; des te meer vet er om je belangrijke organen zit, des te ongezonder je bent. Tenminste, dat zeggen ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat aanleg ook heel belangrijk is. De een kan eten wat hij/zij wil zonder aan te komen (wat niets wil zeggen over de gezondheid; dichtgeslibte vaten enzo) en de ander komt al bij wijze van spreken van het eten van een wortel al aan.
    Zolang je gezond eet en voldoende beweegt (en dan bedoel ik niet per se sporten maar fietsen, wandelen, traplopen etc.) dan kom je uit bij het gewicht dat bij je past. Ik hoop dat daar nu eens wat meer naar gekeken gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is weer eens iets anders! Ik geloof dat het ook sterk afhangt waar je het vet hebt zitten en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overgewicht is natuurlijk maar wat je ervan maakt. Een beetje afvallen op zijn tijd kan echter geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.