dinsdag 31 juli 2012

Toch nog op (budget) vakantie deel II en de bieb

De weersvoorspellingen voor de eerste dag van onze kampeervakantie zijn niet al te best. Ik probeer daarom hier in huis een mantra erin te krijgen "ach, als de tent maar eenmaal staat, zitten we droog". Dat dan vooral om te voorkomen dat MrPenny de bui al helemaal ziet hangen en de kampeervakantie niet meer ziet zitten ;-).
Van een beetje regen smelt je niet, regenjassen en paraplu's mee en gewoon lekker gaan.

Ik heb nog steeds erg veel zin in de kampeervakantie. Ik verheug me op het kamperen zelf en het bezoek aan Gent en Brugge.
Zo langzamerhand moet ik ook eens gaan kijken wat ik allemaal mee wil zeulen (en dan nog eens heel kritisch wat niet!).
Ik moet daarvoor nog even een vakantiepaklijst aanpassen. De meest toepasselijkste die ik kon vinden, was van een vakantie in een trekkershut.
Ik vind het fijn om dingen af te strepen op een lijstje. Op de achterkant van de paklijst schrijf ik altijd de adressen van de Lidl en Aldi in de buurt, zodat we makkelijk en voordelig boodschappen kunnen doen tussendoor.
Deze week maak ik nog pastasaus en vries die in. Die saus gaat dan bevroren mee op vakantie, de eerste of tweede dag hoef ik dan alleen maar even wat pasta te koken, de saus op te warmen en het eten is klaar. Goedkoper en gezonder dan buiten de rits eten (een deur is het niet echt ;-)). Ik vind koken op de camping ook erg leuk hoor maar na een dagje weg wil je gewoon snel even wat eten, zeker met een klein kindje.
We nemen geen stroom, de koelbox mag toch niet een hele week onafgebroken draaien en alle andere electrische apparaten passen toch niet in de tent of blijven lekker thuis. De koelbox kan wel op de sigarettenaansteker in de auto en als we heel erg veel geluk hebben, staat er nog wel eens een vriezer of vriesvak op een camping. Daar kunnen we dan koelelementen invriezen of even makkelijk; een fles water invriezen (koelt geweldig en later op de dag lekker fris water).

Laatst hebben we de tent even proef-opgezet, om te kijken of alles nog compleet en schoon was. We moesten de tent ook even opzetten om te tellen hoeveel haringen we nodig hadden, MrPenny wist namelijk zeker dat we er mistten.
De tent stond lekker snel (de eerste keer duurde het 3,5 uur omdat we niet wisten, dat de stokken gewoon schuin moesten staan) maar toch even werk. En toen... zegt mijn lieve knurftje..."Okee, tel maar even hoeveel haringen we nu gebruikt hebben, we hebben er in totaal 35 nodig". "Hù? Hoe weet jij dat?", zei ik. "Dat staat hier gewoon op dat papiertje, dat zag ik toen ik de tent uit de tas pakte.." Errr... okee, en waarom moesten we die tent dan nog opzetten?? Ik dacht maar zo, ik zeg zo maar even niks... ;-).

De reisgidsen liggen ook al klaar (heerlijk voor de voorpret en handig aldaar), allen gratis van de bieb (in de vakantieperiode mag je langer lenen, dus dat is ideaal). Ik kon nu ook bij mijn bieb een gratis E-book account aanvragen op mijn pas, ik kan nu gratis E-books lenen. Ik heb de E-reader op mijn MP4 nog nooit gebruikt dus ik ben wel benieuwd.
Als je geen bieb abonnement meer hebt, zou ik zeker eens gaan kijken wat de bieb tegenwoordig te bieden heeft. Het kan je heel veel geld uitsparen aan (e-)boeken, tijdschriften, muziek en film.
Ik vind onze bieb echt fantastisch, ik leen onbeperkt boeken, tijdschriften, (kinder)films, CD's en nu dus ook E-books voor de prijs van een of twee boeken.
Als ik hoor of lees van een leuk boek, of als ik informatie zoek over een onderwerp, dan kijk ik even vlug via internet of mijn bieb, of een andere vestiging in onze regio het boek heeft. Als dat zo is, dan kan het gratis reserveren (buiten onze regio voor maar 1 euro). Ik had laatst wel 4 reisgidsen klaar staan uit verschillende locaties, zo handig, die pak ik zo uit het rek bij mijn naam, even pasje op het plaatje en uitlenen en ik ben weer weg.
Sarah heeft een gratis abonnement, ze gaat zo graag mee naar de bieb (je kunt daar ook leuk spelen). Zij moet wel betalen voor DVD's maar die zet ik dan gewoon op mijn pas.

4 opmerkingen:

  1. Netjes hoor!! Maar hoe doe je dat dan met eten, is dat op een gasstelletje ofzo? Wel een heel slim idee, pastasaus invriezen en meenemen. Kleine moeite, maar wel een flinke besparing. En het is nog makkelijk ook, want dan hoef je dus niet weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben inderdaad een klein gasstelletje (zo'n mini gastankje waar je een gasbrandertje op prikt) maar dat vond mijn man jammergenoeg geen doen (dan heb je de keus uit eenpansgerechten of langer wachten). Dat ding is wel handig om mee te nemen in de auto en onderweg een blik soep of knakworstjes op te warmen na een dagje uit.
      Nu hebben we een twee pits campingfornuis (ooit gekocht bij Lidl hier in de buurt, half Denemarken af moeten rijden om de goede aansluiting tussen gasstel en gasfles te vinden, waren we vergeten uit te proberen thuis ;-)).
      Het moet dus alleen niet regenen, zeker nu met de kleine erbij hebben we geen (veilige) plek meer voor het gasstel in de tent. Als het alleen wat spettert kunnen we nog de luifel uitzetten.

      Verwijderen
  2. Ik weet nog een enorm goede besparing gewoon lekker thuis blijven in je comfy huisje met alle gemakken en droog beddengoed. En dan gewoon een dagje naar Gent en Brugge. Hoef je ook niet met pastasaus te slepen.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. E-boeken lenen? Dan leen je er 2, zet die op je pc en e-reader en je hebt ze over een jaar nog, of zie ik dat verkeerd?
    Het is wel een goede reden voor mij om toch terug te gaan naar de bieb, er zijn boeken die anderen niet hebben en dan is dat wel heel handig.
    Fijne vakantie!
    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.