dinsdag 10 april 2012

Uitbuiken en opnieuw beginnen

Hmmpff.. echt even bijkomen van het Paas weekend.
We kregen een dag familie op bezoek en ik heb deels Duitse gastvrijheids genen, dat betekent genoeg en genoeg keuze en niet met honger naar huis.
Door een huis-tuin- en keuken ongelukje moest ik vrijdag voor een paar dagen in een mitella en was ik dus kookkunstig wat uitgeschakeld, we hebben snel wat makkelijkere dingen gekocht en een dag buiten de deur gegeten (Grieks, ook al zoveel vlees).
Wel hadden we helemaal zelfgeknede en gebakken EKO broodjes, dito worstenbroodjes en een klein deel bio vlees bij de brunch en gourmet thuis.
Van en bij de rest wat ik heb geconsumeerd voel ik me achteraf niet zo lekker. Het past niet bij wat ik wil en nastreef.
Over Sinterklaas en Kerst ben ik wel redelijk tevreden maar dan heb ik nooit gasten of onverwachte tegenvallers de latste jaren.

Bij volgende feestdagen of etentjes wil ik het anders doen, minder overdadig, minder verspilling, meer bewuste en betere producten, eenvoudiger en de dagen er omheen ook een beetje balansen, zeker ook met vleesconsumptie.
Ik denk dat het helpt om eerder te gaan plannen en voorbereiden zodat ik bewuster m'n inkopen kan doen, Natuurlijk ook wat makkelijks (en bewusts) achter de hand hebben voor het geval dat het even tegen zit of anders loopt.

Wij hebben wel eens een of meerdere(?) verjaardagen gehad waar een of twee schaaltjes op tafel stonden met een zoutje en de drankkeuze beperkt was, het was er niet minder gezellig om.
Eigenlijk ben ik ook een beetje "ongastvrij", omdat wij ons niet meer bewust zijn van de lagere (sorry maar: normale!) temperatuur in ons huis maar anderen, die thuis de knop flink opdraaien, wel. Sinds ik dat weet, hou ik er wel meer rekening mee.


Ik ken ook wel een adres waar ik het echt TE ongastvrij vind meestal. Je voelt je er gewoon niet welkom, je voelt je er een kostenpost omdat er ook nog over gepraat en geklaagd wordt door de gastvrouw en vaak gaan we met enorme dorst of nog honger weg. Als er nou een heel krap budget was, zou ik daar natuurlijk wel veel begrip voor hebben. Wij beholpen ons eerst met de Mac om de hoek na bezoek, nu leg ik van te voren drinken en eten in de auto als we gaan. Nou ja goed, dat is dus een uiterste waar ik zeker niet wil uitkomen.

5 opmerkingen:

  1. Wij doen de laatste tijd ook met flink minder. Het is helemaal niet erg als iemand zich niet vol kan vreten aan 1 hapje, als er maar wat keuze is, vind ik dan. Big deal dat b.v. de worstenbroodjes op zijn; er zijn nog bapao's, om maar iets te noemen. Het is even wennen om te zeggen: 'die zijn op, maar we hebben dit nog', maar dat went op zich snel, zeker als je bedenkt dat je daarna niet nog weken hetzelfde hoeft te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit zo lees heb ik ook ergens nog Duitse genen ;-)
    Goed dat je bedenkt wat je wilt, niet bij de pakken neer gaat zitten, maar je hoofd weer omhoog en weer vooruit op de weg die je wilt gaan.
    Groet,WG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou ook van ruim. Ik vind het vaak heel vreemd dat wanneer besloten is om ergens te eten of iets buitensporigs te doen, dat er dan gepraat wordt over kosten, of hoe duur het leven is.

    Volgens mij hetzelfde als met dieet. Altijd aan een dieet, maar toch altijd koeken eten. Als ze dan aan de koek zitten, praten over diëten. Irritant.

    Toen ik heel zuinig moest zijn, kon ik toch nog altijd mensen uitnodigen en feest vieren. Met eten un je flexibel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier (Limburg) is het vaak bourgondisch (te)veel. Taart, vlaai, hapjes en nog wat warms erbij. Daar doe ik niet aan mee, tenzij het een groter feestje is en dan kondig ik dat ook aan. Vorige keer heb ik het met de hapjes en taart rustig aan gedaan en heb rijst/komkommer, kroepoek, saté en ei geserveerd met saté saus.
    Lijkt meer maar was even duur.

    Is het gewoon bezoek dan hou ik het op 2 soorten koekjes en als ik helemaal actief word, dan bak ik wel een cake.

    De kinderen hebben ook wel eens de keus gehad: feest dat ongeveer 100 euro kost of geen feest en met dat geld iets groters uitkiezen.

    Dus gewoon op tafel zetten wat je zelf wilt, evt. de cv een graadje hoger :-).

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaa, wij ook heel makkelijk, eten wat in huis is,op is op en wel gezonde dingen, voor naar huis gaan een gesmeerd broodje met beleg en kopje soep vooraf.
    Ik vertik het om de hele week troep te eten die een ander laat staan,

    Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.