donderdag 26 april 2012

Rood staan en sparen

Ik hoor vaker dat mensen zich afvragen of ze beter snel kunnen aflossen of minder snel aflossen en sparen.
Het officiële antwoord der deskundigen laat zich raden: snel aflossen!
Toen ik diep in het rood stond, in een land ver, ver, lang hier vandaan, heb ik me van te voren ook lelijk verkeken op die rente. Ik betaalde meer dan 100 euro rente per maand.
Snel aflossen zorgt er niet alleen voor dat je schuld eerder is ingelost maar ook dat de rente die je betaalt sneller daalt.
Spaar je toch terwijl je nog een krediet moet aflossen, dan is de rente op je spaarrekening in feite weggegooid geld, omdat je het aan de andere kant minimaal (en gemiddeld) in tweevoud uitgeeft aan rente op je krediet.
Toch kan ik me voorstellen dat er een klein percentage mensen is dat liever een klein buffertje heeft, ook al is er een krediet af te lossen. Namelijk als je al maximaal in het rood staat, voor het geval je inmiddels oude apparaten het begeven of voor een strikt noodzakelijke reparatie aan je auto, als je die echt nodig hebt voor je werk (tuurlijk kun je sommige apparaten wel tijdelijk zonder maar wassen op de hand is voor een alleenstaande mama van 3 kids niet te doen). Jammer genoeg ken ik zulke situaties, je gunt het geen mens (vooral gevallen van flinke restschuld na verkoop huis maar ook schulden door zorgkosten).

Mijn man heeft gister een verbale oorvijg gehad.... zijn privé rekening bleek al anderhalve maand 500 euro rood te staan zonder dat hij dat in de gaten had. Hoe kun je dat nou niet weten??! Dat vind ik dus wel zooo zonde, rente betalen om rood te staan omdat je niet eens weet dat je rood staat. Nog een reden waarom het een goed idee is om alle rekeningen samen te voegen tot een gezamenlijke rekening dus, het is een vergiet en financiële ramp die jongen. Ik betrek hem wel bij de administratie, als ik tijdelijk of langdurig er niet ben, moet hij wel weten hoe het zit en wat hij moet doen.

Voor komende maand wordt het een uitdaging om van de spaarrekening af te blijven, er komt een dure maand aan (twee keer kwartaalabbonement bij de sportschool, de gemeente- en waterschapsbelasting, peuterspeelzaal komt erbij en nog een midweek op vakantie gepland).
Net ook een dure maand achter de rug dus we begonnen echt op nul. Toch wil ik van de spaarrekening af gaan blijven (hoewel daar ook geld op is gespaard voor reserveringsuitgaven zoals die belastingen) dus er moet gewoon goed opgelet worden.
Ik denk dat het meest te halen is in brandstofkosten (weet alleen nog niet hoe, aangezien kinderverjaardagen en afspraken bijwonen via Skype toch niet de oplossing is) en boodschappen (deze maand dan maar echt een keer per week en op is op). Ben benieuwd of dat het gaat lukken. In het rood gaan we in ieder geval niet, dan toch maar liever even van de spaarrekening lenen...

En dan is het maandag natuurlijk Koninginnedag... wat betekent, dat ik Minipenny's kastje door moet spitten om mijn kinderkledinglijstje in mijn agenda bij te werken, zodat ik weet wat ik nog nodig heb ik komende maten en wat ik al wel heb. Voorgaande jaren slaagde ik goed voor 50 en 20 cent per kledingstuk. Ik hoop dat ik beide verkopers weer kan vinden.
10 euro korting bij Tamaris
Ik heb twee keer de nieuwsbrief ontvangen met een waardebon voor 10 euro korting. Te besteden in de webshop (bezorging meestal gratis) of in de winkels. Iemand interesse?

2 opmerkingen:

  1. Wij gaan dit jaar ook naar de vrijmarkt, maar niet om kleding te kopen dit jaar. Gewoon voor de gezelligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan binnenkort ook eens met de hypotheekadviseur om tafel. Ik vind het toch geen fijn gevoel dat ik nu alleen rente aflos. Naar beneden met dat bedrag!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.