vrijdag 30 maart 2012

Voorkom skimmen chipkaarten

Op mijn favoriete consuminder forum las ik dat het boevengilde weer iets nieuws heeft bedacht.
Omdat in een OV-chip electronica zit waardoor informatie van afstand uit te lezen is (anders zou je ook niet kunnen inchecken door je pas voor de lezer te houden), kan er ook iemand naast je gaan staan en de gegevens op je kaart uitlezen om er vervolgens misbruik van te maken.
Ook schijnen (sommige) creditcard gekopieerd te kunnen worden. Volgens mij is dat alleen in het buitenland gebeurd.
Fabrikanten zijn ook weer op deze "trend" ingesprongen er er zijn nu speciale aluminium pasjesportemonnees en speciale hoesjes voor je passen.

We hadden het er over op het forum, hoe je zelf makkelijk iets zou kunnen maken zodat je geen dingen hoeft aan te schaffen maar je OV-chip toch veilig is voor skimmers.
Een stuk alufolie achterin m'n portemonnee lijkt me niet zo handig. Ik vroeg me af of chipszakken niet zouden kunnen werken, iemand anders zei, dat je dat kon testen door je mobiel erin te leggen.
Ik had nog schone chipszakken liggen voor een projectje, dus ik aan de slag. De eerste zak deed het niet maar deze hiernaast wel. "Deze mobiel is momenteel niet bereikbaar". Hà! Ik heb toen twee stukken op maat geknipt voor de papiergeldvakjes en nog een stukje bovenop m'n OV-chip gemaakt. Maar met m'n mobiel erin of ertussen, ging die nog gewoon af. Blijkbaar is een klein gaatje dus genoeg voor signaal.


Voor de zekerheid heb ik dus maar hoesjes gemaakt van de zak die ik al getest had met mijn mobiel. Dubbelvouwen - zijkanten omvouwen en dichtplakken - aan de bovenkant een "flapje" overlaten zodat je dat kan omvouwen. Leermomentje: de eerste had ik te strak gevouwen, dan krijg je het pasje er lastig uit (zeker als je weer eens moet sprinten voor de sprinter, like me ;-) ). Beetje ruimte overlaten dus.

Paar fotootjes ofzo erop en klaar.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny, dat ga ik ook maar doen: zelf maken. Mijn echtgenoot heeft zo'n veilig boxje voor zijn pasjes, maar die is mij te dik in mijn tas; weer iets erbij in de tas. De bankpas bewaar ik niet in mijn portemonnee, sinds ze geprobeerd hebben die te rollen...(gewoon op de roltrap bij de supermarkt!)
    Maar zo'n hoesje zoals jij hebt gemaakt lijkt me heel goed te doen! En nu maar met een goede smoes lekker chips eten......

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf had ik nog een pak van de senseo leeg en dat past open precies in mijn handtas dus daar heb ik de beurs en gsm in zitten als ik weg ga. Niemand die dit ziet dus ik vind het wel goed.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.