maandag 26 maart 2012

Ons energieverbruik en onze puintuin

Ons energieverbruik
De eindafrekening van onze (bijna ex-) energieleverancier kwam binnen per e-mail. Ik was heel benieuwd naar ons verbruik. Oei, de electra: 2601 kWh, daar zit ruimte voor verbetering in. Het gasverbruik was 639 m2.  Snel naar internet om te zoeken naar de laatste gegevens over het gemiddeld verbruik in Nederland. Dat is 3500 kWh (2,2 personen) maar ja, woon je dan groot, klein, in wat voor huis? Ik vond iets handigs bij Milieu centraal, daar kun je namelijk je energieverbruik met vergelijkbare huishoudens vergelijken.





Het gasverbruik is dus heel erg netjes, daar ben ik wel blij mee, zeker na die koude winter met ons tweetjes veel thuis zijn. Ik heb wel zuinig gestookt en opgelet maar er waren ook wel dagen dat ik het gewoon even lekker warm wilde hebben en even niet aan het milieu denken.
In het electriciteitsverbruik zit dus echt ruimte voor verbetering.

Actiepunten terugdringen electriciteitsverbruik:
- droger nog minder gebruiken, niet vervangen als ie stuk is;
- wasmachine vervangen dit jaar? (afweging tussen meer verbruik ivm leeftijd en kleine gebreken tegen aanschaf nieuwe, een nieuwe machine kost ook veel energie en grondstoffen om te maken);
- alarmpje instellen als ik een was aan zet (ik vergeet wel eens dat ik een was aan heb gezet, kan ik het opnieuw wassen);
- koel/vriescombi vervangen dit jaar (is ook ouder en geeft bij warm weer natte voeten/vloer, plus glazen legplaten zijn stuk);
- dimbare halogeenlamp woonkamer vervangen (kringloop?). Ja... bloos!, die heb ik nog een. Voor de rest is hier alles spaarlamp. Ik kreeg hem van mijn vader toen ik op mezelf ging wonen en ik kan er moeilijk afstand van doen. Misschien kan ik hem (laten) ombouwen...;
- computer zuiniger maken (op de landelijke genoegdag gehoord dat dit kan, moet ik nog induiken) en direct afsluiten na gebruik;
- stekkerblok met schakelaar waar de combi-oven op zit opduiken (is achter de koel/vries gevallen), zodat ik dat apparaat helemaal kan uitzetten;
- discussie aangaan met lief over het nut van twee wekkers;
- stekker van het - internet via het electriciteitsnetwerk apparaat - eruit trekken in de meterkast, gebruiken we nauwelijks;
- losse radio beneden neerzetten (moet nu het kastje van Tele2 en de TV voor aan, het kastje van Tele2 zit wel al op een master/slave stekkerblok met de TV als master (pas als de TV aan gaat, krijgt het kastje van Tele2 stroom). Van de video en DVD trek ik de stekker er altijd uit);
- nadenken over andere (sluip) verbruikers (vaste telefoon?) Gebruikershandleiding energiemeter zoeken.


Onze puintuin
 Het is nog steeds een zootje in de achtertuin maar er gloort hoop. MrPenny heeft gister voor mol gespeeld en gaten gemaakt voor de palen voor het hekwerk/ pergola. Nu moeten de hekjes en de poort er nog tussen en wat balken erop. Dan kunnen we kan lief aan de slag met ophogen hier en verlagen daar, het keermuurtje stapelen met gebruikte stoeptegels, het knollenveld vrij maken voor de nieuwe grasmat, etc., etc.

Terwijl manlief voor mol speelde maakte ik van overgebleven stenen een onderbouw voor de regenton. Een scheut van onze muntplant zit eronder in potgrond. Binnenkort kun je op ons terras dus heeeele verse munt in de thee doen. Lekker!


Afgelopen week werden er ook bewaarde closetrollen en zaaibakken gevuld met potgrond. Minipenny vond het geweldig om te helpen. Ze deed het ook heel goed, ze maakte de potgrond meteen netjes fijn. Daarna mocht ze in bad, het beste zat natuurlijk achter in de zak potgrond, ze kroop er bijna in.


In plastic flesjes heb ik mini-kweekkastjes gemaakt door ze met een scherp mes open te snijden (niet helemaal, alleen genoeg om ze open te kunnen klappen).

Update: ik heb een aparte blog geschreven over het kweken in plastic flesjes n.a.v. de vragen.

Alles staat nu lekker warm bij een raam. De eerste twee kweekflesjes doen het goed. Woensdag heb ik een workshopje zaaien en kweken en dan ga ik met de laatste tips erbij zaaien wat nog gezaaid kan worden nu.
Vandaag  ben ik bezig met plantenstokjes/ labels maken. Een oude luxaflex met dunne strips lag daar al maanden voor klaar. Ik knip er strookjes van en met een CD-marker zet ik er de groenten en kruiden op die ik ga zaaien/ zetten.



5 opmerkingen:

  1. Die link is geweldig en jullie doen het super! Ik ging eens vergelijken en het is heel gemiddeld hier, alleen zijn we zuinig met gas :-). Nu heb ik wel 3 niet-consuminderende huisgenootjes hier.

    Gezellig dat gefröbel in de tuin, ik ga ook weer voor munt, is zo lekker!

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kun je iets meer uitleggen over de praktische kant van het kweken in petflesjes ? ik zie het voor het eerst en mij niewsgierigheid is gewekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee, die flesjes. Dat heb ik volgens mij nog niet eerder gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iets beneden gemiddeld in electra (maar met de zonnepanelen over een jaartje nog maar eens vergelijken). Ik kook en bak overigens wel electrisch ;)
    Zuinige gasverbuiker!!!

    Jij wint ;) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Munt moet je in toom houden, het is heerlijk maar een hele woekeraar! Ben benieuwd naar de zaaisel in die kleine flesjes, ben benieuwd of je de plantjes er makkelijk uit krijgt.
    Ik zal het energieverbruik ook eens even nakijken. Als het goed is komt hier de afrekening ook binnenkort. Ben erg benieuwd, want mijn dochter woonde 3 maanden op zichzelf en dat is nogal een grootverbruiker! (Nu veel minder.... al doende leert men he...)
    Lekker gevoel he, als je weer zoveel gedaan hebt!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.