donderdag 9 februari 2012

Gespaard/ bespaard

Deze week wilde ik eens uitrekenen wat wij de afgelopen 5 jaar bij elkaar gespaard hebben en welk percentage van ons inkomen dat is. (Vaak wordt aangeraden 10% van je inkomen meteen automatisch te sparen.)

Dat dacht ik dus even zo uit te kunnen rekenen en ik dacht ook dat dat leuk zou zijn. Ik mis toch veel gegevens blijkt. Ik maakte ook nog een koei van een fout waardoor ik mezelf nogal rijk had verrekend. Toen bedacht ik me dat ik nog meer vergeten was mee te nemen in de berekening en werd ik helemaal bijna depri van de uitkomst.

Ik snapte er echt he-le-maal niks van, ik dacht toch echt dat we het echt heel goed en netjes deden maar we hadden niet eens het deel van mijn inkomen gespaard, dat niet is meegeteld bij de hypotheek aanvraag (we zouden dus moeten kunnen rondkomen met minder). Prutsconsuminderaar, verspiller, geldsmijters...
Vandaag ging mijn man even meerekenen en denken en ik had wat dingen nagekeken en nu (b)lijkt het toch heel erg mee te vallen.
Er is veel meer van mijn inkomen meegerekend dan wij ons herinnerden (heb m'n salarisstrook van 5 jaar terug gezien - au!) Nu lijkt het erop dat we toch nog +/-11% van ons inkomen gespaard hebben buiten dat niet meegenomen inkomen. We zijn weer OK.
Tenmiste, tot nu toe, misschien bedenk ik me morgen nog weer wat maar ik denk, dat ik er nu eens mee stop.
Ook, zo beurde ik mezelf al eerder op, zijn de maximale hypotheekbedragen en berekeningen bij hypotheekaanvragen niet voor niets aangepast en zijn veel dingen duurder geworden in de loop der tijd.
En.. tja, we hadden het ook gewoon toch uit kunnen geven.

Deels sparen wij ook, ik zal het maar eens eerlijk toegeven, wat met de billen samen geknepen.
Als je diep in het donkerrood bent geweest, dan wil je dat dat nooit meer meemaken en dus... (be)sparen wij ook om dat te voorkomen. Een pensioen heb ik niet, mijn inkomen is toch wat onzeker, daar krijg ik dus enorme spaardrang van.
Soms denk ik dan wel eens dat ik meer moet gaan genieten, meer dingen doen die ik wil, ook eens wat uitgeven, mezelf wat meer gunnen. Maar ja... dan denk ik daar een tijdje over en dan bedenk ik me, dat ik me eigenlijk niks kan bedenken wat ik wil en niet doe of nog niet heb gedaan, of wat ik mezelf niet gun. Ik ben eigenlijk dus een snel tevreden mens misschien.

MrPenny heeft een welverdiende week vrij genomen en we hebben al een leuk verlanglijstje van dingen die wel buitenshuis en binnenshuis willen gaan doen dus ik neem ook een weekje blogvrij.
Dan komt ook nog carnaval eraan dus dat is nog een paar daagjes extra verlof.

3 opmerkingen:

  1. Hé, geef jezelf eens niet zo op je kop! Je bespaart wat je kunt /wilt / waar je je prettig bij voelt.... En volgens mij zit het met dat milieuparen bij jullie wel goed! Ik kan je verzekeren dat het heel prettig is om een buffertje te hebben om niet ten onder te gaan - been there, done that, dus dat is zeker de moeite waard!
    Ik heb mezelf - na het leren consuminderen - ook moeten leren om geld uit te geven voor leuke dingen - ben ik nog steeds mee bezig. Misschien is het goed om jezelf "zakgeld" of `speelgeld` -heb ik het ook wel eens horen noemen - te geven, voor dat kopje koffie op een terras (brr!), voor iets niet-nuttigs, maar wel heel leuks....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook suskes en wiskes op zolder, tot er een boekenkast is, komen ze niet naar beneden. Dan zullen ze wel weer herlezen worden.

    Je hebt het goed gedaan en als je zo doorleeft dan blijft het wel mooi gaan.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, doen! En zeker als je ze tweedehands koopt: altijd weer leuk om er weer eens een / meer te vinden! (Hoezo, niet milieusparen?) Ik vind zo'n stapeltje domme boekjes (wat denk je van alle Maigret's, of een aantal Enid Blyton's?) heerlijk voor slapeloze nachten, dagen dat je je eigenlijk niet kunt concenteren, even een middagje bankhangen...

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.